پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۶۴۱
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
در این گزارش به بررسی ابعاد بیشتری از ماجرای خاموشی‌های گسترده و مکرر برق در کشور می‌پردازیم.
شعارسال: این روز‌ها قطعی‌های مکرر و بی برنامه وزارت نیرو مجدد در سر لیست اخبار رسانه‌ها قرار گرفته و نارضایتی بسیاری از مشترکان خانگی را سبب شده است.

برخی از مشترکان خانگی صنعت برق بر این باورند که خاموشی‌های خارج از برنامه باعث شده است تا آن‌ها نتوانند معیشت و امور روزمره زندگی خود را مدیریت کنند.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق نیز ضمن عذرخواهی از مردم بابت خاموشی‌های خارج از برنامه علت این موضوع رابه رله‌های تنظیم کننده فرکانس شبکه برق مرتبط دانسته و گفت: به هنگام عبور مصرف برق مناطق از حد مجاز رله‌های تنظیم کننده فرکانس بنابر وظیفه ذاتی خود مبنی بر کنترل فرکانس شبکه، برق آن مناطق را قطع می‌کنند.
 
قطعی بی‌برنامه و مکرر برق، دلیل چیست؟


وی با بیان اینکه به منظور حفظ پایداری شبکه برق کل کشور به رله‌های تنظیم کننده فرکانس نیازمندیم ادامه داد: در صورتی که رله‌های تنظیم کننده و کنترل کننده فرکانس شبکه به درستی عمل نکنند شاهد خاموشی‌های گسترده‌تر در شبکه توزیع برق خواهیم بود.

خشکسالی و خروج نیروگاه‌های برق آبی از مدار تولید

کاهش ۶۰ درصدی بارش‌ها در سال آبی جاری باعث شده است تا مسئولان سازمان هواشناسی و وزارت نیرو امسال را خشکسال‌ترین سال در ۵۰ سال اخیر معرفی کنند و از آنجایی که بخشی از فرآیند تولید برق در کشور از آب تجمیع شده در پشت سد‌ها یعنی نیروگاه‌های برق آبی تامین می‌شود و امسال با کاهش سطح آب ورودی سد‌ها مواجه‌ایم در این بخش دچار کمبود تولید شده ایم.

طبق اطلاعات بدست آمده از وزارت نیرو از کل ۱۳ هزار مگاوات ظرفیت برق نصب شده در کشور از واحد‌های نیروگاهی تجدیدپذیر که نیروگاه‌های برق آبی در راس آن‌ها وجود دارند تنها ۴ هزار و ۷۹۲ مگاوات برق تولید شده و ظرفیت ۸ هزار ۲۰۰ مگاوات از این بخش در مدار تولید نیست.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که به دلیل کاهش ورودی آب سد کارون، نیروگاه سدکارون ۴ در مدار تولید برق قرار ندارد.

مشکلات فنی و توقف تولید برق در ۲ نیروگاه

شنیده‌ها حکایت از این دارد که ۲ نیروگاه حرارتی در شمال و جنوب غرب کشور با ظرفیت هزار مگاوات به دلیل مشکلات فنی طی روز‌های اخیر از مدار تولید خارج شده‌اند.

میزان تولید و مصرف برق در کشور

طبق گفته مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق از ۵۵ هزار مگاوات تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی و تجدید پذیر در کشور، ۴۶ هزار و ۷۶۷ مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های حرارتی و ۴ هزار ۷۹۲ مگاوات دیگر نیز از واحد‌های نیروگاهی تجدیدپذیر تولید برق از جمله نیروگاه‌های برق‌آبی تامین می‌شود.

از طرفی امسال به دلیل افزایش گرمای هوا میزان مصرف برق از میزان تولید آن در کل کشور فراتر رفته و به رقم ۶۵ هزار ۹۱۸ مگاوات رسیده است یعنی اکنون با فاصله ۱۱ هزار مگاواتی تولید و مصرف برق در کشور روبرو هستیم.

محمد حسن متولی زاده مدیرعامل شرکت توانیر می‌گوید به ازای هر یک درجه افزایش دما حدود هزار و ۵۰۰ مگاوات به میزان مصرف برق در کشور افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: هم اکنون حدود ۴۰ درصد تولید برق کشور یعنی ۲۶.۴ هزار مگاوات صرف روش شدن سیستم‌های سرمایشی در کشور می‌شود.

پای وزارت نیرو در افزایش تولید می‌لنگد

حفظ پایداری شبکه برق در کنار تولید و تامیت برق مشترکان جدید خانگی، صنعتی و ... از اهم وظایف وزارت نیروست، اما آنچه بررسی‌های نشان می‌دهد اکنون در زمینه تولید برق ۱۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات عقب هستیم.

هادی بیگی زاده عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: دولت موظف بود طبق برنامه ششم توسعه، ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و ۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر نصب کند، اما دولت در بخش نیروگاه حرارتی تنها به کمتر از نیمی از وظیفه تکلیف شده خود عمل کرده است.
وی ادامه داد: در زمینه افزایش ظرفیت تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز به رغم برنامه ششم توسعه، کل ظرفیت مان فراتر از ۹۰۰ مگاوات نمی‌رود.

با شرایط فعلی صنعت برق و پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر گرم‌تر شدن هوا طی روز‌های آینده، خاموشی‌های گسترده و مکرر در بیشتر مناطق کشور دور از انتظار نیست.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۹۳۰۱۸، ana.press.
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین