پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۷۱۱
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه فعالیت بخش صنعت نباید متوقف شود، گفت: باید زمان مصرف برق صنایع از پیک مصرف جدا شود. این عامل سبب می‌شود هم فعالیت صنعت و هم برق را همزمان داشته باشیم .

شعارسال: به گزارش علی نیکزاد امروز چهارشنبه در جلسه فوق العاده کمیسیون انرژی که با حضور «رضا اردکانیان» وزیر نیرو، برگزار شد، اظهار کرد: دولت عنایتی به صنعت برق و وزارت نیرو نداشته وزارت محترم نیرو هم نتوانست حق برق را در دولت ادا کند.

نایب رییس مجلس شواری اسلامی افزود: ابتدایی‌ترین کاری که ما باید انجام دهیم، اطلاع رسانی درست به مردم است تا کسبه و افرادی که در خانه مریض دارند، از زمان قطعی برق اطلاع داشته باشند.

نیکزاد اظهار کرد: همچنین در طول ۳۲ سال گذشته کمترین توسعه برق و صنعت برق در دولت یازدهم و دوازدهم اتفاق افتاده درحالی که طبق برنامه ششم توسعه باید ۲۵ هزار مگاوات بر ظرفیت برق کشور افزوده می‌شد.

وی ادامه داد: نمی‌دانم چه دستی در کار بوده که نتوانستند یا نخواستند از توان بخش خصوصی در توسعه ظرفیت برق کشور استفاده کنند در حالی که بسیاری از صنایع بزرگ در جنوب کشور آماده همکاری در این زمینه هستند و حتی آب را با منابع خودشان از خلیج فارس برای مصرف در صنایعی که دارند، منتقل می‌کنند و در اختیار شهر‌ها قرار می‌دهند. همین شرکت‌ها حاضر بودند یکهزار و ۶۰۰ مگاوات برق را برای مصرف خود تولید کنند که این سبب آزاد شدن ظرفیت وزارت نیرو می‌شود. اما وزارت نیرو با این شرکت‌ها همکاری نکرد.

نیکزاد با اشاره سخنان شب گذشته رییس جمهوری گفت: اینکه رییس جمهور می‌گوید که کسری برق را از صنعت جبران می‌کنیم، در حقیقت پاک کردن صورت مسئله است در حالی که ما باید مدیریت کنیم و در ادارات، نهادها، دولت، معابر، جا‌هایی که نیاز به صرفه‌جویی نیاز دارد، مصرف برق را کاهش دهیم. وقتی مردم دیدند که دستگاه‌های دولتی، نهاد‌های عمومی، دستگاه‌های وابسته به نهاد حاکمیتی صرفه جویی می‌کنند، آن‌ها هم صرفه جویی خواهند کرد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید تغییری در شیوه کاری وزارت نیرو شکل بگیرد، گفت: در بعضی از شهر‌ها با قطعی برق، آب هم قطع می‌شود و شرایط بسیار سختی برای مردم پیش می‌آید. در جلسه امروز تاکید شد در این شهر‌ها نباید همزمان آب و برق قطع شود.

وی با بیان اینکه باید در مناطق گرمسیر باید مدیریت درستی انجام شود، گفت: در استان‌های گرمسیر با تعطیلی ادارات در روز‌های پنجشنبه باید این چالش را مدیریت کنیم. از طرفی اینکه سازمان هواشناسی کشور در پیش‌بینی دمای هوا کارایی لازم را نداشته باشد، چه فایده‌ای برای کشور دارد.

 

کسری برق را با صنعت جبران کردن، پاک کردن صورت مسئله است



نیکزاد با اشاره به سخنان وزیر که مدعی شد نمی‌توان موضوع رمز ارز‌ها را ساماندهی کرد، اظهار داشت: این حرف غیرکارشناسی است. در استان‌هایی که شرکت توزیع برق دارند کاملا مشخص است که کدام قسمت شبکه بار بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد و با فوریت با کمک دستگاه قضایی، استانداری و شرکت توزیع برق، می‌توان برق رمز ارز‌هایی که خلاف عمل می‌کنند را قطع کرد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فعالیت صنعت نباید متوقف شود، ولی باید زمان مصرف برق صنایع از پیک مصرف جدا شود. این عامل سبب می‌شود هم صنعت و هم برق را همزمان داشته باشیم و کمیسیون انرژی این موضوع را پیگیری کرده و این چالش در یک هفته آینده با تشکیل کمیته و همکاری وزارت نیرو باید بر طرف شود.

وی درباره نقش تحریم‌ها در بحران قطعی برق در کشور نیز گفت: شرکت‌های خصوصی برق را تولید می‌کنند و در اختیار وزارت نیرو قرار می‌دهند. از طرفی وزارت نیرو منابع لازم را از سازمان برنامه و بودجه می‌گیرد، ولی حق شرکت‌های خصوصی پرداخت نمی‌شود، نباید این را به تحریم مربوط دانست.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی افزود: بخش خصوصی این توان را داشته که ۱۰ هزار و ۶۰۰ مگاوات برق برای استفاده در صنایع بزرگ کشور تولید کند و همین بخش خصوصی آب شرب را از خلیج فارس برای استفاده صنایع و شهر‌هایی که نیاز به آب شرب دارند تامین می‌کند. ولی ما رشد صنعت برق را همزمان با رشد کشور پیگیری نکردیم و دولت باید پیش بینی لازم را انجام می‌داد.

نیکزاد با بیان اینکه باید دولت آینده پیش بینی لازم را در بخش آب، برق، مسکن، کشاورزی و ... انجام دهد، گفت: اطلاع رسانی چه ربطی به تحریم دارد و فقط کافی است از طریق صدا و سیما به مردم اطلاع رسانی شود که برق فلان منطقه و فلان کوچه در ساعاتی قطع خواهد شد. اگر تحریم ۱۵ تا ۲۰ درصد تاثیر دارد، در کشور نیز افرادی هستند که توانایی دور زدن تحریم‌ها دارند و با دانش فنی می‌توانند برابر تحریم‌ها بایستند.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۳۹۶۰۵۸، irna.ir.

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین