پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۱۱۲
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: میراث دولت روحانی برای دولت آینده، یک زمین سوخته است. بله‌قربان‌گوهای زیادی در اطراف رئیس جمهور و دولت هستند که آمارهای آنان با واقعیت‌های کشور سنخیتی ندارد و در واقع، جایگاه این افراد هم وابسته به این است که چنین تمجیدهایی از رئیس جمهور و دولت داشته باشند.
شعار سال: حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از آمارسازی‌های رئیس‌جمهور درباره وضعیت اقتصادی کشور، گفت: امیدوارم روحانی حداقل لحظه‌ای به میان مردم بیاید و اگر رسمش نیست که به میان مردم بیاید، حداقل چند نفر از افراد امین و مورد اعتماد خود را به میان مردم بفرستد تا ببیند آنها با چه شرایط سختی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی تاکید کرد: رئیس‌جمهور باید براساس واقعیت‌ها و گزارش‌های میدانی درباره وضعیت کشور صحبت کند اما معمولاً بر اساس آمار و ارقام غیرواقعی و تعریف و تمجیدهای بله‌قربان‌گوهای دولت، درباره وضعیت کشور سخن می‌گوید.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نباید به سهم‌خواهی و معامله‌گری افراد و جناح‌ها در انتخاب اعضای دولت توجه کرد و اگر وزرای آینده انقلابی، مجاهد، ولایی و در میان مردم باشند و درد آنان را بفهمند، در این صورت مشکلات کشور در کمتر از شش ماه حل می‌شود.

مشروح این گفتگو به شرح زیر است:

رئیس‌جمهور اخیراً در اظهاراتی گفته «کشور را با رشد اقتصادی مثبت به دولت آینده تحویل می‌دهیم». آیا این ادعا را صحیح می‌دانید؟

تا پایان کار دولت تدبیر و امید زمان زیادی باقی نمانده است و بد نیست که در این شرایط، رئیس جمهور حداقل دو نفر از نیروهای امین خود را در جامعه، بازار و میان مردم بفرستد تا آنان مشاهده کنند این آمارهایی که از سوی رئیس‌جمهور درباره وضعیت کشور مطرح می‌شود، درست است یا خیر. رئیس‌جمهور مدام در صحبت‌های خود می‌گوید رشد اقتصادی کشور بسیار خوب است و نرخ تورم را کاهش داده‌ایم که این صحبت‌ها باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد و مشخص شود تا چه حد با واقعیت‌های جامعه سنخیت دارد.

ما نمایندگان مجلس مدام با مردم در ارتباط هستیم و باید بگویم که مردم از وضعیت موجود کشور گلایه مند هستند. رکود در کشور بیداد می‌کند و آقای روحانی باید پاسخ دهد برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال جوانان در این هشت سال چه کار کرده است. همچنین رئیس جمهور باید بگوید برای ساماندهی وضعیت مسکن مردم به ویژه جوانان در این مدت چه اقداماتی را انجام داده است. ما از یاد نمی‌بریم که از همان ابتدای دولت، وزیر راه و شهرسازی سابق گفت که طرح مسکن مهر مزخرف است.

دولت هشت سال از عمر کشور را وابسته و معطل غربی‌ها کرد

از سوی دیگر، این دولت هشت سال عمر نظام و کشور را وابسته و معطل غربی‌ها کرد. البته امروز خود دولتمردان هم به مرحله‌ای رسیده‌اند که از آمریکا بد می‌گویند و متوجه شدند که آن‌ها به تعهداتشان در برجام عمل نکردند. آمریکا به ما خیانت کرد و واقعاً هم خائن بود.  مقام معظم رهبری از همان ابتدای مذاکرات فرمودند که آمریکا و برخی از کشور‌های غربی مورد اعتماد نیستند. روحانی، زمانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود و بیش از همه باید می‌دانست که کشورهایی، چون آمریکا مورد اعتماد نیستند. تعجب می‌کنم که روحانی چگونه می‌تواند در این شرایط سخت معیشتی مردم، به دنبال توجیه عملکرد خود باشد و مدام آمار‌هایی در مورد وضعیت کشور دهد که با واقعیت‌های موجود انطباقی ندارد. مردم نمی‌دانند دم خروس را ببینند یا صحبت‌های رئیس جمهور را باور کنند که همواره از وضعیت عالی و بسیار خوب کشور صحبت می‌کند.

حداقل رئیس جمهور در این چند روزی که از عمر دولت تدبیر و امید باقی مانده است، بهتر است صحبتی نکند تا اوضاع به خیر بگذرد. مردم در شرایط بسیار سختی هستند. ما اخیراً با برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به خراسان رضوی سفر کردیم و واقعاً در برابر مردم به جهت وضعیت اسفباری که از لحاظ معیشتی دارند، خجالت زده شدیم. وضعیت کشور به هیچ وجه خوب نیست. ما باید قدردان مردمی باشیم که با وجود همه این مشکلات، شرایط را تحمل می‌کنند. دولت تدبیر و امید عملکرد ضعیفی داشت و امیدوارم دولت آینده هیچیک از ویژگی‌ها و حالات دولت مستقر را نداشته باشد و اگر فقط یکی از این ویژگی‌ها را داشته باشد، باعث ناامیدی همه می‌شود.

بد نیست روحانی به میان مردم بیاید و ببیند که با چه شرایط سختی دست و پنجه نرم می‌کنند

امیدوارم روحانی حداقل لحظه‌ای به میان مردم بیاید و اگر رسمش نیست که به میان مردم بیاید، حداقل چند نفر از افراد امین و مورد اعتماد خود را به میان مردم بفرستد تا ببیند آنها با چه شرایط سختی دست و پنجه نرم می‌کنند. رئیس‌جمهور باید براساس واقعیت‌ها و گزارش‌های میدانی درباره وضعیت کشور صحبت کند اما اینگونه نیست و معمولاً بر اساس آمار و ارقام عجیب و غیرواقعی که برخی از افراد فقط برای تعریف و تمجید از دولت ارائه می‌دهند، درباره وضعیت کشور سخن می‌گوید. البته مردم فقط به صحبت‌ها و آمار و ارقام رئیس جمهور و مسئولان توجه نمی‌کنند و عملکرد آنان را هم مورد ارزیابی قرار می‌دهند و به خوبی می‌دانند این آمارهایی که رئیس‌جمهور ارائه می‌دهد، با وضعیت آنان فاصله زیادی دارد. رئیس جمهور نباید به دنبال توجیه عملکرد ضعیف دولت طی هشت سال گذشته باشد.

برخی از کارشناسان معتقدند روحانی زمین سوخته را تحویل دولت آینده می‌دهد. این مسئله چقدر واقعیت دارد؟

کاملاً همین طور است. بنده روز گذشته با فردی روبرو شدم و گفت «چرا مجلس، رئیس‌جمهور و این دولت را استیضاح نمی‌کند. ما به شما نمایندگان مجلس اعتماد کردیم.» بنده گفتم دوره ریاست جمهوری روحانی رو به اتمام است که این فرد در پاسخ به صحبت من گفت «روحانی و دولتش در این هشت سال بدترین شرایط را برای ما به وجود آوردند.» اگر آقایان دولت در میان مردم حضور یابند، کاملاً متوجه می‌شوند که میراث این دولت برای دولت آینده، یک زمین سوخته است اما اگر در اتاق‌های خاص و دربسته بنشینند، مشخص است حرف‌هایی می‌زنند و آمارهایی می‌دهند که با واقعیت‌های کشور تناسبی ندارد. بله‌قربان‌گوهای زیادی در اطراف رئیس جمهور و دولت هستند که آمارهای آنان با واقعیت‌های کشور سنخیتی ندارد و در واقع، جایگاه این افراد هم وابسته به این است که چنین تمجیدهایی از رئیس جمهور و دولت داشته باشند.

بله‌قربان‌گوهای زیادی در اطراف روحانی هستند که فقط از عملکرد دولت تعریف و تمجید می‌کنند

امیدوارم در دولت آینده، نیروهای جهادی و مجاهد سر کار بیایند تا بتوانند مشکلات کشور را حل و فصل کنند چرا که فقط با کار جهادی می‌توان مشکلات عدیده کشور را حل کرد. اما اگر در دولت آینده افرادی به کار گرفته شوند که اهل کار و فعالیت جهادی و گسترده نباشند، مشکلات کشور را نمی‌توان حل کرد.

با توجه به اینکه کشور درگیر مسائل و مشکلات زیادی است، به نظر شما رفع این مشکلات در دولت آینده چقدر طول می‌کشد؟

مشکلات کشور زیاد است اما رفع این مسائل بستگی به مجاهدت افرادی دارد که در دولت آینده به کار گرفته می‌شوند. در حال حاضر، برخی از افراد تبلیغات و سر و صدای زیادی می‌کنند و افراد حزب اللهی را مورد انتقاد و تخریب قرار می‌دهند تا نیروهای انقلابی در دولت به کار گرفته نشوند. هدف این افراد آن است که رئیس جمهور منتخب را تحت تأثیر قرار دهند تا از افراد انقلابی و حزب اللهی در دولت استفاده نکند. با شناختی که از رئیسی دارم، می دانم که وی تحت تأثیر این صحبت‌ها قرار نمی‌گیرد. اگر وزرای آینده انقلابی، مجاهد، ولایی و در میان مردم باشند و درد آنان را بفهمند، در این صورت مشکلات کشور بسیار سریع حل و فصل می‌شود و بنده معتقدم با وجود این افراد، رفع مشکلات کشور در کمتر از شش ماه هم شدنی است.

رفع مشکلات ریشه‌ای و عمیق کشور با کارهای اداری شدنی نیست بلکه نیازمند افرادی است که جهادگونه کار کنند

اقدام جهادی با کارهای سیستماتیک و اداری تفاوت دارد. رفع مشکلات ریشه‌ای و عمیق کشور با کارهای اداری شدنی نیست بلکه نیازمند افرادی است که جهادگونه کار کنند. به شرطی که افرادی انقلابی و متحد در دولت به کار گرفته شوند، می‌توان مشکلات کشور را حل و فصل کرد. دولتمردان حتماً باید در میان مردم باشند. برای مثال زمانی که رئیس جمهور و یا دولتی‌ها می‌گویند قیمت فلان محصول نباید افزایش پیدا کند، باید نیروهای خود را جهت نظارت به بازار بفرستند و با کسانی که برخلاف قوانین رفتار می‌کنند، برخورد کنند. قطعاً مردم نمی‌توانند با کسانی که تخلف می‌کنند، درگیر شوند و رئیس جمهور باید همه را به خط کند تا قانون را رعایت کنند. اگر رئیس جمهور خودش به مقررات پایبند نباشد و همه را برای قانون مداری به خط نکند، کارها به درستی انجام نمی‌شود.

این روزها شاهد سهم‌خواهی برخی از افراد و جناح‌ها از دولت آینده هستیم. آیا افراد و جناح‌ها، سهم و حقی از دولت دارند که بعضاً آن را مطالبه می‌کنند؟

در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بنده دیدم که برخی از افراد اگر فعالیتی را انجام می‌دادند، فقط با این هدف بود که در دولت آینده سمتی بگیرند. باید رئیس جمهور، در انتخاب اعضای دولت سیزدهم به سوابق افراد توجه کند و مهمترین مسئله در این زمینه، شایسته سالاری است. کسانی که به دنبال سهم خواهی از دولت هستند، عدم شایستگی خود را کاملاً به اثبات می‌رسانند. این افراد معمولاً اقدامات مختصری در زمان تبلیغات انتخابات انجام می‌دهند اما در ادامه طلبکار می‌شوند و به دنبال دریافت مناصبی در دولت هستند که این رویه غلطی است.

افراد اگر در زمان انتخابات برای نامزدهای انتخاباتی کاری انجام می‌دهند، نباید در ادامه به دنبال سهم خواهی باشند. نباید رویه این گونه باشد که افراد و جناح‌ها در زمان انتخابات برای نامزدها دو قدم بردارند و توقع داشته باشند که چهار قدم برای آنان برداشته شود. اگر نگاه آنان اینگونه باشد، کشور جلو نمی‌رود. متأسفانه برخی از افراد اهل معامله، سهم خواهی و فامیل سالاری هستند که تحت هیچ شرایطی نباید به آنان اعتنا کرد چرا که این نگاه برای کشور مضر است.

شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از مهر، تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۲۵۱۶۸۵، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین