پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۵۵۰
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
خشونت اجتماعی کودکان و نوجوان محصول بی توجهی مسئولان حوزه‌های فرهنگی و آموزش و پرورش غفلت زده است که هیچ تلاشی در این حوزه ندارند و هیچ گونه نظارتی بر عملکرد آن‌ها وجود ندارد. گسترش خشونت‌های اجتماعی واقعیت تلخ جامعه امروز است.
شعارسال: انتشار یک فیلم از درگیری خشونت بار چندین نوجوان در فضای مجازی طی روز‌های اخیر یکی از مباحث مهمی بوده است که توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است.

فحاشی و درگیری فیزیکی چند دختر نوجوان و در رأس آن‌ها دختری به نام هلیا با یکدیگر و فردی که از صحنه‌های مذکور فیلم تهیه کرده است، همه و همه تنها گوشه‌ای کوچک از غفلت بی حد و اندازه مسئولان در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی است که حتی مسئولیتی که در قبال آن حقوق دریافت می‌کنند را به خوبی انجام نداده‌اند.

داشتن مهارت کنترل خشم و پرهیز از بروز رفتار‌های نابهنجار و هیجان‌های مخرب و زودگذری که در بسیاری از موارد تبعات و آثار ناخوشایندی را به بار می‌آورد از حداقل وظایف مسئولان حوزه فرهنگی است که کمترین توجهی به عواقب تلخ و غیر قابل جبران آن ندارند.

خشونت نوجوانان محصول خواب زمستانی مسئولان

امان الله قرائی مقدم جامعه شناس و روانشناس اجتماعی معتقد است: توجه در خصوص این دختر حاضر در فیلمی که تحت عنوان هلیا در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، محصول غیر قابل انکار بی‌توجهی مسئولان به این گروه حساس و نیاز‌های اساسی آن‌ها است.

وی افزود: در دوره نوجوانی اغلب نوجوانان رفتار‌های هیجان انگیز و خاصی از خود بروز می‌دهند و در نهایت خواسته آن‌ها این است که دیده شوند و مورد تایید و توجه سایر اطرافیان خود قرار بگیرند.

این جامعه شناس اضافه کرد: مسئولان و متولیان حوزه آموزش و پرورش که باید همواره خود را از سیاست زدگی دور کنند در حال حاضر بیش از دیگران سیاست زده شده‌اند و فراموش کرده‌اند چه رسالت مهمی بر عهده آن‌ها است.

 
بی‌توجهی و کوتاهی خودتان را گردن نوجوانان نیاندازید


سیاست زدگی مسئولان امورش و پرورش!

قرائی مقدم تاکید کرد: طی چند ده سال اخیر نظام آموزشی کشور و مسئولان این حوزه حساسیت و روحیه حساس نوجوانان در این دوره را فراموش کرده و متاسفانه کوچکترین توجهی در راستای بهبود و تغییر نگرش‌ها و فراهم کردن بستری سالم برای تخلیه هیجانات دوره نوجوانی و جوانی نشان نمی‌دهند.

وی اضافه کرد: اضافه شدن فضای مجازی و امکان فعالیت کاربران در این فضا به همان اندازه که ابعاد منفی آن به چشم اغلب کارشناسان و عموم مردم می‌آید، فواید و مزایای زیادی هم دارد که با وجود کم کاری مسئولان و مجریان و ناظران بر فعالیت افراد فعال در این فضا که مثل یک چاقوی دولبه استان هیچ عنوان به چشم نمی‌خورد.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: در کنار وظایف سنگین و متعددی که مسئولان در خصوص نوجوانان بر عهده دارند، خانواده آن‌ها و در واقع پدر و مادر نیز نقشی بسیار مهم و حیاتی دارا هستند، اما متاسفانه دیگر از ارزش و جایگاه مهم و تاثیر گذار والدین در زندگی فرزندان، مثل دوره‌های قبل چیز زیادی باقی نمانده است.

قرائی مقدم نظارت غیر مستقیم خانواده‌ها بر رفتار فرزندان نوجوانشان چه در فضای مجازی و چه در دنیای واقعی را امری مهم و ضروری برشمرد و گفت: با شیوع بیماری کرونا و غیر حضوری شدن کلاس درس دانش آموزان و افزایش استفاده آن‌ها از تلفن‌های هوشمند پای این گروه حساس بیش از پیش به فضای مجازی باز شد و این اتفاق در کنار همه مزایایی که فعالیت و حضور فعال و گسترده در فضای مجازی دارد، برای نوجوانان و کودکان بیشتر از سایر گروه‌ها با آسیب و خطر همراه است.

وی همچنین یادآور شد: ابزار ارتباطی نوین ابزار مفیدی هستند و فایده آن‌ها از ضررشان بیشتر است و فیلتر کردن آن‌ها دردی را از مشکلات اجتماعی درمان دوا نمی‌کند و این مسئولان حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی هستند که باید در جذابیت برنامه‌های ویژه دو گروه نوجوان و جوان خلاقیت داشته باشند.

این جامعه شناس اضافه کرد: سر در گمی نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی که مسئولان هیچ گونه نظارتی بر روی آن ندارند و مسئولان فرهنگی که خود با فرهنگ آشنایی چندانی ندارند و چه بسا گاهی خودشان هم در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دل به دل مطالب غیر اخلاقی منتشر شده کاربران دیگر می‌دهند و رفتاری غیر متعارف در فضای مجازی و حتی و دنیای واقعی دارند بنابراین توقع بیشتری نمیتوان از مسئولان فعلی در حوزه آموزش وپرورش داشت.


خودنمایی به قیمت قمه و قمه کشی!

هر از چند گاهی در فضای مجازی ویدئویی با هدف جذب فالوور و مخاطب منتشر می‌شود و استرس و اضطراب پدر و مادر نوجوانان را برمی‌انگیزد و باعث می‌شود تا سایر نوجوانان نیز الگوی خود را از میان این شخصیت‌های جذاب و مورد توجه دیگران بدون هیچ شناخت عمیقی انتخاب کنند.

متاسفانه والدین و معلمان و مربیان دانش آموزان این روز‌ها هزینه‌های سنگینی را برای تهیه بهترین امکانات برای فرزند خود صرف می‌کنند، اما برای تخلیه هیجانات و احساسات او هیچ برنامه منسجم و آموزشی ندارند.

هلیا تنها نقطه‌ای کوچک در دنیای پر هرج و مرج فرهنگی در کشور ما محسوب می‌شود که حالا با جزئیات بیشتری و به صورت یک فیلم چند دقیقه‌ای منتشر شده و گوشه‌ای از خشونت بی پایان جامعه ما را به تصویر کشیده است.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۹۴۸۹۰۱، snn.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین