پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۶۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۹
آذربایجان‌شرقی و غربی، اردبیل، گلستان، خراسان‌شمالی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کرمان، گیلان و مازندران امروز و فردا در معرض سیلاب تابستانی هستند.

شعار سال: بنا بر اعلام سازمان هواشناسی، امروز و فردا (چهارشنبه و پنجشنبه ۲۳و ۲۴ تیر) سامانه رشد ابر‌های همرفتی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در ۱۱استان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، گلستان، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کرمان، گیلان و مازندران مشاهده خواهد شد. این سامانه مخاطراتی ازجمله رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید، گرد و خاک و تگرگ را در مناطق مستعد موجب می‌شود و درصورت شدت می‌تواند موجب جاری شدن رواناب در مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه و بالاآمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها شود. سازمان هواشناسی کشور توصیه کرده است که شهروندان نقاط پرمخاطره در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها تردد و توقف نکنند، محکم‌کردن سازه‌های موقتی را در اولویت قرار دهند و هنگام چرای دام در مسیل‌ها و مناطق مرتفع و فعالیت‌هایی مانند کوهنوردی و طبیعت‌گردی احتیاط کنند.

سیلاب ناگهانی
 
گلستان‎ یکی از استان‌هایی است که درباره احتمال خطر سیلاب در آن هشدار داده شده. به‌گفته هواشناسی گلستان، فعالیت سامانه پرفشار تا جمعه می‌تواند ادامه داشته باشد.
 
محمد بلبلی، کارشناس هواشناسی گلستان می‎گوید: با ورود این سامانه شاهد رگبار و رعد و برق، وزش نسبتا شدید باد، کاهش محسوس دما و در برخی نقاط احتمال ریزش تگرگ خواهیم بود. همچنین در این مدت احتمال آبگرفتگی برخی معابر و وقوع سیلاب ناگهانی در نقاط مستعد وجود دارد.

هشدار زمینی و دریایی برای هرمزگان
 
در هرمزگان هشدار فقط برای سیلاب صادر نشده، بلکه این استان در دریا هم ممکن است دچار موج و توفان شود. مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان به همشهری می‌گوید: هشدار نارنجی دریایی به همه فرمانداران و اعضای ستاد بحران استان اعلام شده است. براساس این هشدار وزش باد شدید در جنوب شرق استان و افزایش طول موج‎های دریا تا ۲۰۰ سانتی‌متر به‌ویژه در تنگه هرمز به سمت جنوب می‌تواند خطرناک باشد.
 
مهرداد حسن‌زاده، ادامه می‎دهد: شناور‌های سبک و تور‌های صیادی نیز بر اثر این سامانه ممکن است آسیب ببینند. به‌طور کلی مناطق دریایی به‌ویژه بندرعباس، قشم، جاسک، سیری، کنگان، لارک، ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک حساسیت بیشتری دارند و به همین دلیل به همه دستگاه‌های خدماتی آن‌ها آماده‌باش داده شده است.
 
وی همچنین درباره هشدار هواشناسی برای بخش‌های دیگر استان نیز اظهار می‌کند: برای ارتفاعات استان پیش‌بینی بارش و همینطور افزایش ناگهانی آب و جاری شدن سیل شده است و به همین دلیل از مردم می‌خواهیم به حاشیه رودخانه‌ها نروند. از سوی دیگر احتمال بارش تگرگ هم وجود دارد که می‌تواند برای احشام و دام‌‎ها خطرناک باشد.
 
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان درباره درخطر بودن روستا‌های هم‌مرز با فارس و کرمان هم می‌گوید: از آنجا که هشدار بروز سیلاب برای این دو استان هم صادر شده است از اهالی و مسئولان روستا‌های همجوار با این استان‌ها خواسته‌ایم برای وقوع سیلاب آمادگی داشته باشند.

تشدید بارش‌های موسمی
 
سیستان و بلوچستان همین چند روز قبل با سیل مواجه شد و اعلام هشدار نارنجی برای این استان نگران‌کننده است. این وضعیت جوی از بعدازظهر امروز (چهارشنبه) تا اواخر وقت جمعه برای شهرستان‌های سرباز، راسک، نیک شهر، قصرقند، فنوج، چابهار، دشتیاری، کنارک، ایرانشهر، بمپور، دلگان، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، ارتفاعات جنوبی تفتان، خاش وگلشن پیش‌بینی شده است. آبگرفتگی معابر، جاری شدن سیلاب، طغیان رودخانه‌ها، انسداد موقت جاده‌ها، برخورد صاعقه و خسارت براثر باد شدید موقتی از مخاطرات این سامانه اعلام شده است.

هشدار زرد در آذربایجان شرقی
 
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی هم درباره اقدامات انجام شده برای مقابله با وقوع سیلاب در این استان به همشهری می‌گوید: به همه اعضای ستاد بحران استان، فرمانداران و شهرداران آماده‌باش اعلام شده است و در مورد مناطقی که پیش از این سیل آسیب دیده‌اند مثل آذرشهر و عجبشیر هم به‌صورت تلفنی تأکید کرده‌ایم تا نکات ایمنی و پیشگیرانه انجام شود.
 
محمدباقر هنربر، با بیان این که همه نقاط آذربایجان شرقی مستعد خطر سیلاب است و هیچ شهر یا روستایی از این قاعده مستثنی نیست، اظهار می‌کند: البته تأکید کرده‌ایم که نقاط سیل خیز بیشتر رصد شود. حتی شهر تبریز هم از خطر دور نیست. به مناطق حاشیه‌ای تبریز که در حاشیه و بستر رودخانه ساخت‌وساز کرده‌اند، هشدار داده‌ایم مراقبت ویژه داشته باشند و حتی درصورت شدت خطر ساختمان‌ها را تخلیه کنند.
 
در دیگر استان‌های این فهرست نیز وضعیت به همین شکل و اخطار‌ها و اقدامات پیشگیرانه در حال انجام است. بخشی از کار هم البته برعهده شهروندان است، سیلاب تماشا ندارد، نگه‎داشتن خودرو در کنار رودخانه‌های پرآب خطرناک است و همیشه بخشی از تلفات جانی در چنین موقعیت‌هایی حاصل بی‌احتیاطی‌‎هاست.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی  دیدارنیوز، تاریخ انتشار:  23 تیر 1400، کدخبر: 100413 ،www.didarnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
0
0
امیدواریم که با پیش‌بینی‌های لازم مورد خاصی پیش نیاد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین