پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۱۳۷۵
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون و عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: ما دیگر به این دولت امید نداریم، اما دو خواهش از رئیس‌جمهور منتخب داریم. انتظار داریم مسئولان آینده از نگاه بخشی نگری که کل کشور را فقط چند استان محدود می‌بیند دوری کنند و برای رفع مشکلات کل کشور اقدام عملی کنند. از طرف دیگر انتظار داریم دستگاه قضا با مسئولانی که مسبب وضع فعلی آب برق و معیشت و اقتصاد هستند برخورد جدی و قضائی کند. باید برخی مسئولان دادگاهی شوند و انفصال‌ازخدمت بگیرند تا الگویی برای دیگران شوند.
شعار سال: مجتبی یوسفی، نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون و عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی به مسائل کم‌آبی و مشکلات پیش‌آمده در خوزستان اشاره و در مورد علل آن یادآور شد که در این مدت توضیحات کامل را در مورد علل کم‌آبی خوزستان ارائه داده‌ایم. متأسفانه در ادوار مختلف این مشکلات به وجود آمده و سیاست‌های غلط در حوزه آب و انتقال آب در شاخه‌هایی که صورت می‌گیرد درست نبوده است.

یک روز دریاچه ارومیه را به نمک زار و یک روز جلگه خوزستان را به کویر تبدیل می‌کنند

وی افزود: مسئولان یک روز دریاچه ارومیه را به نمک زار تبدیل می‌کنند و روز دیگر جلگه حاصلخیز و پر آبِ خوزستان را به کویر و پس‌ازآن ستاد ملی حل مشکلات دریاچه ارومیه را راه می‌اندازند. مشخص است که باوجود چنین سوء مدیریت‌هایی مشکلات عدیده‌ای به وجود خواهد آمد. همین روند نیز باعث شده است که استان خوزستان که از تاریخ زیست بشریت جلگه بوده است به کانون ریز گرد‌ها تبدیل شود.

یوسفی به مسئله ریز گرد‌ها در استان خوزستان و استان‌های جنوبی کشور اشاره کرد که به‌واسطه کم‌آبی به وجود آمده و گفت: تا چند سال قبل چیزی تحت عنوان ریز گرد در خوزستان و استان‌های جنوبی وجود نداشت. اما اکنون این موضوع به روال عادی تبدیل‌شده است و کم‌آبی باعث شده که خوزستان مرکز ریز گرد‌ها باشد.

۷۰۲ روستا در خوزستان باوجود ۶ سد بزرگ آب ندارند

نماینده نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس ادامه داد که ۷۰۲ روستا در خوزستان که ۶ سد بزرگ آب دارد از بی‌آبی رنج می‌برند. به همین دلیل باید تصمیمات بلندمدت و کوتاه‌مدت اتخاذ کرد. در تصمیمات بلندمدت در حوزه منابع آبی باید تجدیدنظر و پروژه‌های غیر کارشناسی متوقف شوند. ما شاهد هستیم که در کویر ۲۵ کارخانه فولاد آب برق تأسیس می‌شود و سپس برای تأمین آب همان استان‌های کویری نیز مشکل به وجود می‌آید. چنین تصمیماتی باعث می‌شود که همه منطقه دچار مشکل شوند و هم‌اکنون شاهد مشکلات بزرگ‌تری در کشور باشیم.

این عضو هیئت‌رئیسه مجلس افزود: راهکار کوتاه‌مدت نیز این است که پروژه‌های آبی غیر کارشناسی متوقف شوند. ما به‌عنوان نمایندگان مردم در مجلس، بودجه و اعتباراتی را برای مسئله آب این استان‌ها تخصیص دادیم. ازآنجاکه من عضو کمیسیون تلفیق و کمیته عمران این کمیسیون بودم، تصمیم بر آن شد که برای حوزه آب و فاضلاب به‌علاوه اعتبارات همیشگی، ۱۱ هزار میلیارد تومان برای حل مشکلات و تنش آبی کشور اختصاص دهیم.

تاکنون هیچ اعتباری برای رفع تنش آبی کشور درنظرگرفته نشده بود

او تصریح کرد: متأسفانه تاکنون هیچ اعتباری برای این مسئله اختصاص نیافته بود و منابع اختصاص‌یافته صفر بوده است. این آمار نشان می‌دهد که رفع تنش آبی روستا‌ها و شهر‌ها برای دولت دغدغه نبوده است؛ بنابراین در کوتاه‌مدت باید مشکلات روزمره تأمین آب روستا‌ها حل شود.
 
برخی مسئولان باید دادگاهی شوند و انفصال‌ازخدمت بگیرند
 
یوسفی تأکید کرد: لازم به ذکر است که رئیس مجلس نیز پیگیر اجرای مصوبات مربوط به این حوزه شد که از او تشکر می‌کنیم. اکنون خروجی سد دز و کرخه دو برابر شده است. البته خروج این آب باید به‌خوبی مدیریت شود تا آب به پایین‌دست استان نیز برسد. به‌طور مثال این آب باید به هویزه و شادگان به‌خوبی برسد. اکنون شرایط کمی بهتر و تعدیل‌شده است، اما این مسئله باید تداوم یابد.

وی گفت: تصمیم کوتاه‌مدت بعدی پرداخت و جبران خسارت‌هایی است که مردم در این مدت متحمل شدند. مردم استان دام‌های زیادی را به‌واسطه کمبود آب از دست دادند. دام‌هایی که قرار بود به‌عنوان معیشت جایگزین کشاورزان باشد. از طرف دیگر پروژه‌هایی که قرار بود برای حل مشکل آب شرب ۷۰۲ روستا و ۲۵ شهر که هدفش رساندن آب پایدار به آن‌ها بود، استفاده و اجرایی شوند.

نماینده نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس ابراز می‌کند: فراموش نکنیم که یک‌بار دچار بحران سیل می‌شویم و یک‌بار دچار کم‌آبی. این یعنی سوء مدیریت. اکنون نیز باید برای رفع مشکلات آب و فاضلاب خوزستان هر چه سریع‌تر اقدام شود تا مجدد چنین مسئله‌ای تکرار نشود و اتفاقات ناگواری که سال گذشته در اهواز، خرمشهر و ماهشهر شاهد بودیم تکرار نشود.

به دولت فعلی دیگر امیدی نداریم

یوسفی افزود: ما دیگر به این دولت امید نداریم، اما دو خواهش از رئیس‌جمهور منتخب داریم. انتظار داریم مسئولان آینده از نگاه بخشی نگری که کل کشور را فقط چند استان محدود می‌بیند دوری کنند و برای رفع مشکلات کل کشور اقدام عملی کنند. از طرف دیگر انتظار داریم دستگاه قضا با مسئولانی که مسبب وضع فعلی آب برق و معیشت و اقتصاد هستند برخورد جدی و قضائی کند. باید برخی مسئولان دادگاهی شوند و انفصال‌ازخدمت بگیرند تا الگویی برای دیگران شوند.

این عضو هیئت‌رئیسه مجلس در انتها ضمن اشاره به لزوم مدیریت اعتراضات به‌حق مردم در مورد کم‌آبی، گفت: اکنون مردم به آرامش نیاز دارند. باید در عین این‌که اعتراضات مردم شنیده و پیگیری شود مدیریت منسجمی صورت گیرد تا خدایی نکرده مجدد از اعتراضات به‌حق مردم سوءاستفاده نشود. نکته این است که انتقادات و اعتراضات معیشتی و قانونی نباید تبدیل به مسائل امنیتی شود. نباید عادت کنیم که کارد به استخوان مردم برسد و مجدد درگیر مسائل امنیتی شویم.

شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از رسالت، تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۷۵۰۴، resalat-news.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین