پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۲۰۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۸
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه ۳۲۰ روستا به صورت سیار آبرسانی می‌شوند، گفت: بر اساس الگو‌های جوی افزایش محسوس دما فراتر از نرمال در اکثر مناطق استان اصفهان طی ماه‌های تیر و مرداد پیش‌بینی می‌شود.
شعار سال: منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان این‌که الگو‌های جوی و خروجی مدل‌های فصلی بیانگر استمرار و حاکمیت الگو‌های گرم تابستانه طی ماه‌های تابستان ۱۴۰۰ است گفت: این شرایط به سبب تقویت مرکز پر ارتفاع جنب حاره‌ای در لایه‌های میانی جو و همزمانی با تقویت کم فشار فصلی بر روی سطح زمین است.

اوافزود: الگوی جوی مذکور سبب افزایش محسوس دما فراتر از نرمال در اکثر مناطق استان طی ماه‌های تیر و مرداد می‌شود، این افزایش دما در مناطق شمالی، غرب و مناطق مرکزی بیشتر بین ۲ تا ۴ درجه سانتی‌گراد و بیشتر در بیشینه دما پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه کم بارشی شدیدی را از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۰ تیر در کشور شاهد بودیم، گفت: میانگین وزنی بارش ۱۰۷ میلی‌متر بوده است که نسبت به بلند مدت ۳۲ درصد و نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد کاهش داشته است و در سرشاخه‌های استان هم ۴۰ درصد کاهش داشته است.
 
۳۲۰ روستای اصفهان به صورت سیار آبرسانی می‌شوند
 
او با اشاره به اینکه بر اساس آمار موجود یکی از کم‌بارش‌ترین سال‌ها طی ۱۵ سال اخیر در استان اصفهان امسال است و تمام شهرستان‌ها کمبود بارش نسبت به بلندمدت دارند، بیان کرد: بارش‌های دریافتی در سال آبی جاری مربوط به مناطقی است که در حوضه زاینده‌رود نبوده و تأثیر زیادی بر سد و دبی رودخانه ندارد به طوری که در سرچشمه‌های آبی کاهش بارش بیشتر است.

شیشه‌فروش ادامه داد: افزایش قابل ملاحظه دما در اکثر مناطق استان به ویژه مناطق شمالی، غرب، سرچشمه‌های آبی زاینده‌رود و مرکزی تا پایان تابستان خواهیم داشت و بین ۲ تا ۳ درجه افزایش دارد، شرایط کم‌بارشی، بالا بودن میانگین دما نسبت به مقادیر نرمال در زمستان و بهار بین ۲ تا ۳ درجه سانتی‌گراد، افزایش تبخیر، کاهش پوشش برف و کاهش رطوبت خاک سبب تشدید خشکسالی و تنش آبی طی سال زراعی ۹۹ -۱۴۰۰ شده است.

کم بارشی تا نیمه اول پاییز ادامه دارد

او با بیان اینکه بررسی وضعیت خشکسالی استان با توجه به شاخص spei در یک دوره ۱۰ ساله بیانگر این است که وسعت و شدت خشکسالی در همه مناطق استان افزایش پیدا کرده است، بیان کرد: آخرین خروجی پیش‌بینی‌های فصلی نشان دهنده این است که بارش‌های پاییز با تأخیر آغاز خواهد شد و کم بارشی تا نیمه اول پاییز ادامه دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه ۳۲۰ روستای استان در حال حاضر به صورت سیار آبرسانی می‌شود، گفت: بیشتر دامداری‌ها و مرغداری‌ها و ۳۰۰ نقطه عشایری به صورت سیار آبرسانی می‌شود، یک میلیون ۱۰۰ هزار از زیستگاه‌های گیاهی و جانوری به علت کمبود بارش و ضعف پوشش گیاهی نیاز به آبرسانی و علوفه دارند و محیط زیست کشور باید اعتبارات لازم برای تأمین آب و علوفه برای این زیستگاه‌ها و نجات ۴۴ هزار رأس گونه جانوری را تخصیص دهد.

او با اشاره به طرح آبرسانی اصفهان بزرگ گفت: در این طرح ۳۸۰ روستا و ۵۷ شهر حدود ۱.۵ ماه است که با کمبود آب مواجه هستند و ۳.۴ مترمکعب بر ثانیه آب کم دارند و اکثر مناطق دچار مشکل کم فشاری و قطعی و نارضایتی شدند.

شیشه‌فروش با اشاره به اقدامات انجام شده در استان در موضوع آب شرب گفت: اصلاح ۳۰۰ کیلومتر شبکه آب روستایی، رفع نشت انشعابات و شبکه، شناسایی و ساماندهی انشعابات غیرمجاز و برنامه‌های فنی عبور از بحران مثل جانمایی شیر‌های فشارشکن، استفاده از مخازن ذخیره آب، نظارت بر مخازن، هوشمندسازی شبکه مانیتورینگ آب و حفر چاه‌های اضطراری انجام شده است، ولی با وجود این اقدامات کمبود آب را داریم.

او با تأکید بر اینکه تمام بخش‌های اداری باید ۲۵ درصد صرفه‌جویی کنند و فضای سبز را نباید با آب شرب آبیاری کنند و شهرداری‌ها هم آب شرب و فضای سبز را تفکیک کنند، افزود:۲۰۰ تیم برای نظارت بر مصارف ادارات و صنایع و صنوف در اصفهان تشکیل شده است.

۱۰۰ هزار هکتار از اراضی حاصلخیز استان کشت نشده است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: احداث منابع ذخیره استراتژیک آب، استاندارسازی کولرها، توزیع لوازم کاهنده مصرف، آموزش مدیران انرژی در دستگاه‌ها، آبیاری شبانه در شهرداری‌ها، استفاده از پساب برای صنایع، حفر و تجهیز چاه‌ها و مرمت قنوات باید انجام شود.

او با اشاره به اینکه بیشتر چشمه‌ها و قنوات خشک شده و کیفیت آب پایین آمده است، تصریح کرد: ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی حاصلخیز استان کشت نشده و ۴۰۰ هزار درخت کهنسال مواجه با خشکی‌اند، ۲۰ هزار هکتار از باغات استان با همکاری کشاورزان آبرسانی می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۸۳۱۶۱۹، www.yjc.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
0
0
شرایط کم آبی برای بیشتر شهرهای کشور وجود دارد،برای عبور از این بحران همه به همراهی همدیگر نیاز دارند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین