پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۲۶۹۵
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰
به گفته رییس دانشکده هنر دانشگاه علم و فرهنگ؛ اهمیت جشنواره «ایده‌های برتر فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی» در این است که تلفیق فرهنگ و فناوری پنجره‌ای است به سوی رونق اقتصادی، بنابراین فناوران ما باید بتواند موازی با فرهنگ خودمان ایده پردازی کنند.

شعار سال:مهدی اخویان، رییس دانشکده هنر دانشگاه علم و فرهنگ داور بخش نقاشی جشنواره «ایده های برتر فناوری های نرم و صنایع خلاق فرهنگی»برگزاری این جشنواره  را در فرایند تجاری سازی فرهنگ، امری بسیار مهم دانست و گفت: جشنواره «ایده های برتر فناوری های نرم و صنایع خلاق فرهنگی» که از سوی پارک ملی علوم و فناوری های نرم  صنایع فرهنگی برگزار می شود، می تواند به یک سری کد گذاری هایی بیانجامد که فکر و ایده های برتر را در دل فناوری های نرم ارائه دهد. در هزاره سوم که بحث های الکرونیک و فضای مجازی اوج گرفته است، اغلب کشورها به دنبال این هستند که نظام فناورانه خود را در جهان تثبیت کنند. در واقع در راس بحث های استراتژیک، در چشم انداز خود صنایع  فرهنگی به ویژه اقتصاد هنر مطرح است.

فرهنگ در هر جایی تعریف خودش را دارد
 
وی گفت: ایده دادن در این راستا برای هر کشوری اهمیت دارد و فرهنگ مولفه ای است که نباید از دیگری وام گرفت. اینکه چرا نباید از فناوری های نرم دیگر کشورها بهره بگیریم به منحصر به فرد بودن ماهیت فرهنگی هر کشور بر می گردد. در حقیقت فرهنگ در هر اقلیم دارای تعریف خاص خود است. لذا فناوری های نرم به کار گرفته شده باید خاص آن فرهنگ باشد. بنابر گفته امام علی علیه السلام «هر کسی که نیازمند به کسی باشد اسیر اوست و هر کس که بی نیاز باشد نظیر اوست.»  یعنی اگر ما نیازمند فناوری های وارداتی در عرصه فرهنگ باشیم، اسیر آن فرهنگ خواهیم شد.
 
اخویان یادآور شد: فناوران ما باید بتواند موازی با فرهنگ خودمان ایده پردازی و تولید محصول کنند و اهمیت این جشنواره اینجاست؛ چراکه تلفیق فرهنگ و فناوری پنجره ای است به سوی رونق اقتصادی. در گذشته هنر تنها جنبه زییایی شناختی داشته است؛ اما امروزه در بیشتر جوامع بحث اقتصاد هنر مطرح است. خوشبختانه تجربه های خوبی در این زمینه داشتیم.
 
این کارشناس و پژوهشگر ادامه داد: امروزه تمام کشورها در این زمینه سرمایه گذاری های مهمی کرده اند اما ما تا حدی دیر به این موضوع پرداختیم. برای مثال کشورهای آسیای دور ماند مالزی و ژاپن در این زمینه تجربه های بسیار موفقی دارند و بسیار پیشرفته هستند. مالزی با وجود اینکه از ذخایز نفتی تهی است اما بزرگترین شرکت های نفتی در این کشور سرمایه گذاری کرده اند؛ به همین دلیل توانسته در این زمینه گردشگران زیادی را جذب کند چرا که بر محوریت تفکر برنامه ریزی کرده اند.
 
به گفته وی، اغلب این کشورها به سمت فعالیت های فرا مرزی رفته اند. برای مثال کشوری مانند چین هر چیزی را متناسب با فرهنگ های کشور های مقصد کالا می سازد. به همین ترتیب ما در ایران هم باید به آن نوع فناوری تکیه کنیم که در نهایت به تولید محصولات فرهنگی می رسد.
 
وی افزود: برای نیل به این جایگاه باید طرحی داشت که ایده ها را به محصول برساند. مهمترین مزیت این جشنواه گستردگی و فراگیری آن در تمام جنبه های هنری و فرهنگی است. یکی از این حوزه ها که اهمیت زیادی در سیاست گذاری های صنایع فرهنگی دارد، مد و لباس است چراکه قدرت فراگیری فرهنگی زیادی دارد. در واقع لباس هویت های فرهنگی هر جامعه محسوب می شود و بستر مناسبی برای انتشار افکار فرهنگی است.
 
اخویان با اشاره به اهمیت دهکده جهانی در هدایت تفکرات فرهنگی گفت: فضای دهکده جهانی امروزه اینگونه است که فراتر از مرزهای سیاسی سبک و سیاق دیگر فرهنگ ها را تغییر می دهد و شاید هم ندانیم که ناخواسته فرهنگ دیگری را وارد زندگی و ذائقه خود می کنیم. گفتنی است، فرهنگ سازی مولفه بسیار مهمی است که خودش را در  شکل جامع و رفتار های مردم از ریز و درشت نشان می دهد.
 
وی ادامه داد: در ایین شرایط باید موضع فرهنگی داشت در غیر این صورت به آرامی منش اجتماعی تغییر می کند. اگر مطالعه و مدیریت در فرهنگ وجود نداشته باشد تاثیر پذیری مخربی از فرهنگ غرب خواهیم داشت.  در واقع تا چیزی عرضه نکنیم نمی توانیم از مردم انتظار داشته باشیم که از نمادها و رفتار های فرهنگی داخلی بهره بگیرند.

فرهنگ سازی، امری واجب برای دولتمردان
 
وی با اشاره به نوع برداشت تفکرات فرهنگی گفت: همواره نوع قرائت و واکنشی که از فرهنگ های دیگر می شود، متناسب با فرهنگ مرجع است. بنابراین باید بدانیم که دیگر فرهنگ ها چه خوانشی از فرهنگ ما دارند. بر مدیران و دولت مردان واجب است که فرهنگ ایرانی را برای مردم باز نمایی کنند و قرائت مردم از این نمایه سازی به نفع فرهنگ و سبک زندگی خودمان باشد.
 
اخویان گفت: دید روشنی می توان به این رویداد داشت و پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی مشابه چنین رویدادی داشته است که اتفاقا موفق هم عمل کرده است. همواره باید در نظر داشت امروزه جنگ فرهنگ ها در میدان مبارزات جولان می دهد که از قرن هجدهم هم آغاز شده است. در حقیقت برای استعمار یک کشور فرهنگ آن ها را نشانه می گرفتند تا بتوانند نفع اقتصادی داشته باشند و کالاهای خود را بفروشند.
 
وی با اشاره به اولویت های انتخاب آثار در داوری گفت: داوری در این جشنواره باید بر مبنای برد فرهنگی باشد؛ یعنی اینکه ایده باید به مرحله تولید برسد و تکثیر شود. در واقع باید برگرفته از یکی از فرهنگ های ایرانی باشد. همچنین صاحیان ایده ها برای صادرات محصولات نهایی خود، باید نیم نگاهی هم به فرهنگ های دیگر داشته باشند؛ چراکه در نهایت محصولات باید در کشورهای مبدا هم فروش داشه باشد.
 
به گفته وی، همچینن ایده هایی قابلیت پرورش دارند که دارای صرفه اقتصادی باشند. تنها راه تجاری سازی فرهنگ و محصولات فرهنگی دریافت ایده ها از اقصی نقاط کشور با هر رویکردی است؛ تا در نهایت به تشویق جوانان بیانجامد. از آنجایی که وظیفه پارک ملی علوم و فناوری های نرم صنایع فرهنگی وصل حلقه زنجیر میان ایده تا محصول است، باید گذشته را به اکنون پیوند دهیم و اکنون را برای آینده آماده کنیم.
 
پیشنهاد من این است که در سال آینده این جشنواره برای کشورهای فارسی زبان هم برگزار شود. چراکه زبان مشترک فرهنگ یکسان تری دارند و در شرایط ایجاد برخی استانداردها می تواد بسیار موفق عمل کند.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  علم و فرهنگ، تاریخ انتشار:   6 مرداد   1400، کدخبر: ، www.sinapress.ir،120098

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین