پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۵۲۷۴۸
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۷
کارگر شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه گفت: قریب به سه ماه از صدور حکم ابطال قرارداد واگذاری هفت تپه گذشته، با این حال همچنان عوامل کارفرمای سابق مدیریت شرکت را برعهده دارند.

شعار سال:یکى از کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه ، گفت: بیش از ٨٠ روز از صدور رأی نهایی و قطعی دادگاه بررسی فسخ قرارداد واگذاری هفت تپه مبنی بر ابطال این قرارداد از سوی قوه قضائیه گذشته با این حال هنوز این حکم اجرایى نشده است.
 
این فعال کارگرى شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه افزود: بر اساس حکمى که ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ از سوى دستگاه قضا صادر و رسانه اى شد، کارفرمای سابق این مجموعه خلع ید و مدیریت آن باید به دولت واگذار می‌شد؛ با اینکه قریب به ٣ ماه از صدور آن گذشته، همچنان عوامل کارفرمای سابق (امید اسدبیگى) مدیریت شرکت را برعهده دارند.
 
وى اضافه کرد: عدم اجراى حکم مذکور ناشی از تعلل دولت در اجرای آن و معرفی تیم مدیریتی جدید است که باعث وارد آمدن خسارات بیشترى به شرکت و اعمال فشار بر کارگران این مجموعه از سوى کارفرماى خلع ید شده، مى شود.
 

این کارگر شرکت هفت تپه بیان کرد: در حال حاضر کارگران این شرکت، ٣ ماه حقوق معوق دارند و قراردادهاى کارى کارگران دفع آفات و غیرنیشکرى هم از سوى کارفرماى سابق، تمدید نشده و تکلیف آنان مشخص نیست.
 
وى خاطرنشان کرد: در اعتراض به این وضعیت، هفده روز است که در محوطه شرکت و در بازار هفت تپه، اعتراضات کارگرى مسالمت آمیز برگزار کرده ایم و خواستار تحقق مطالباتمان هستیم.
 
فعال کارگرى هفت تپه تاکید کرد: اخراج فوری کارفرمای خلع ید شده و محاکمه مختلسین، پرداخت فوری حقوق معوقه تمامى کارگران، تمدید فوری قرارداد‌های کارى کارگران بخش دفع آفات و غیرنیشکری، بازگشت به کار کارگران اخراجی و واکسیناسیون عمومی، سریع و رایگان در مقابل کرونا از اصلى‌ترین مطالبات ما هستند که در اعتراضات کارگرى هم به آن‌ها اشاره کرده ایم.
 
وى ادامه داد: مسلما، تا زمانى که مطالباتمان محقق نشوند و تیم مدیریتى جدید معرفى و در شرکت مستقر نشود، دست از اعتراض بر نمى داریم و به مطالبه گری‌های خود ادامه خواهیم داد.
 
فعال کارگرى شرکت هفت تپه یادآور شد: شرکت هفت تپه به دلیل ناکارآمدی مدیران خلع ید شده آن، در زمینه تامین حقآبه مزارع نیشکری هم با مشکلاتی مواجه شده و با اینکه سهم آب این شرکت از سد دز، ۳۲ متر مکعب است، ولی به بهانه خشکسالی و کم آبی، وزارت نیرو فقط ۱۶.۵ متر مکعب آب در اختیار این محموعه قرار داده و این در حالی است که سهم حقآبه سایر شرکت‌های نیشکری استان پرداخت شده است.

وی بیان کرد: این حجم از حقآبه، کفاف آبیاری تمامی مزارع نیشکری را نمی‌دهد و برای کاشت نیشکر نیاز به تخصیص تمامی این سهم است، اما اکنون به دلیل عدم تخصیص آن، هیچ کشت نیشکری در هفت تپه صورت نگرفته و این در حالی است که کمتر از ۱ ماه دیگر برای کشت جدید زمان باقیمانده و اگر سهم ۳۲ متر مکعبی حقآبه هفت تپه از سوی وزارت نیرو تخصیص پیدا نکند، میزان کنونی تولید و برداشت نیشکر در سال آینده بیش از امسال کاهش می‌یابد.
 
این کارگر هفت تپه اظهار کرد: طبق برآوردی که کارگران این مجموعه انجام دادند، به دلیل پایین بودن سهم حقآبه هفت تپه، در حال حاضر فقط ۷ هزار و ۸۰۰ هکتار از مزارع هفت تپه دارای نیشکر کشت شده هستند که این نیشکر هم طی سال‌های قبل کشت شده و به دلیل پایین بودن سهم تخصیصی آب، اکنون حدود ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از این نیشکر‌ها بایر و نابود شده اند و در سال ۱۴۰۰ هم هیچ کشت جدیدی صورت نگرفته است.
 
وی اذعان کرد: امیدواریم با تعیین تکلیف وضعیت شرکت از سوی دولت و استقرار تیم مدیریتی جدید، زمینه لازم برای اختصاص هر چه سریعتر سهم حقآبه هفت تپه فراهم شود و مقامات مسئول، پیگیر تحقق آن شوند تا از نابودی کشت و صنعت نیشکر هفت تپه جلوگیری کنند و اجازه ندهند معیشت هزاران کارگر آن در معرض خطر قرار گیرد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  دانشجو ، تاریخ انتشار:  7 مرداد   1400، کدخبر: ، www.snn.ir،952006

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین