پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۵۲۷۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۱
دلار از مرز روانی ۲۶ هزار تومان نیز عبور کرد و باوجودی‌که برای لحظاتی به ۲۶۳۰۰ تومان نیز رسیده بود، دوباره عقبگرد کرده و به ۲۶۰۵۰تومان کاهش یافت. از ظهر دیروز به این‌سو، قیمت دلار افزایشی بوده و به نظر می‌رسد این روند تا مشخص شدن آینده برجام و همینطور تیم اقتصادی دولت آتی ادامه‌دار خواهد بود. همچنین قیمت سکه نیز اکنون با تغییرات رخ داده به ۱۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسید.

شعار سال:عوامل متعددی را می‌توان برای این نوسان برشمرد که سه عامل اصلی در این میان وجود دارد؛ نخست، نگرانی در مورد آینده برجام و سیگنال‌هایی که از هر دو طرف مذاکره به گوش رسیده، دوم، قرار گرفتن درآستانه تغییرات دولت جدید و نامشخص بودن تیم اقتصادی دولت آینده و برنامه‌های آن، سوم، عوامل اقتصادی همچون نقدینگی، کسری بودجه و... .
 
پیش‌بینی کارشناسان بر آن است که عوامل فرعی دیگری همچون تصویب اصل ۸۵ درباره طرح صیانت از فضای مجازی و اعتراضات اخیر نیز در کنار عوامل فرعی همچون قاچاق کالا می‌توانند قرار گیرند و بر بار نوسان نرخ دلار و سکه بیفزایند.
 
نگرانی‌ها پیرامون افزایش نرخ دلار به بالای ۳۰هزار تومان نیز وجود دارد و بر همین اساس تصمیم‌ها و اقدامات تیم اقتصادی دولت رئیسی در دو تا سه ماهه نخست روی کارآمدن از اهمیت بسزایی برخوردار است.
دلار با چه قیمتی به دولت رئیسی می‌رسد؟
 
بازار ارز در شرایطی به کانال ۲۶ هزار تومان راه یافته که پس از انتخابات آمریکا محدوده ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان اوج قیمتی بوده تجربه کرده است. بنابراین با عبور از این سطح ممکن است مقاومت خاصی تا رسیدن به سقف‌های پیشین دلار در کانال ۳۰ هزار تومان تجربه نشود. این در شرایطی است که شمارش معکوس برای آغاز به کار دولت سیدابراهیم رئیسی آغاز شده و باید دید دولت سیزدهم با چه نرخی دلار را تحویل می‌گیرد. تا رفع ابهامات کابینه دولت جدید و سروکله زدن با مقاومت ۲۶ هزار تومانی،‌ ممکن است تا مراسم تحلیف کمی از تب تند اخیر دلار کاسته شود.


چه عواملی دلار را گران کرد؟
 
سهراب اشرفی، تحلیلگر بازارهای طلا و ارز می‌گوید: «مبهم بودن آینده برجام به‌عنوان یکی از مولفه‌های اصلی افزایش نرخ دلار و سکه در این روزهاست. باتوجه به شرایط ایجاد شده و بی‌اعتمادی احتمالی دولت آینده به غرب و همینطور هشدارهای طرف آمریکایی و کشورهای غربی درباره برجام، بازار نسبت به آینده نگران شده و واکنش نشان داده است. علاوه بر اینکه طرف غربی در مذاکرات وین نیز با توجه به تغییر دولت، دست از مذاکره برداشته‌اند تا با دولت جدید مذاکره کنند.»
 
اشرفی با بیان اینکه اکنون در آستانه جابه‌جایی دولت هستیم و هنوز تیم اقتصادی و وزارت امورخارجه دولت آتی مشخص نیست، می‌گوید: «مشخص نیست که تیم اقتصادی دولت جدید چه برنامه‌ای برای اقتصاد دارد و در کنار آن، روشن نیست که رئیس‌جمهور بعدی چه سیاستی را در پیگیری مذاکرات برجامی در پیش خواهد گرفت. این همه ابهاماتی را ایجاد کرده و سبب شده تا قیمت دلار روند افزایشی داشته باشد. حال اگر خبر مثبت یا خبر خاصی شنیده شود، ممکن است روند را معکوس کند، اما با این اخبار موجود، روند حرکت دلار، صعودی خواهد بود.»
 
این تحلیلگر بازارهای طلا و ارز تصریح می‌کند: «باتوجه به افزایش نقدینگی در داخل جامعه و عبور از ۳۷۰۰هزار میلیارد تومان، کسری بودجه ۱۴۰۰ و تداوم تحریم و ابهام درباره احیای برجام و عدم کنترل کرونا در کشور و تجربه دلار ۳۲هزار تومان در سال گذشته، احتمال افزایش نرخ دلار بسیار بالاست، اما پیش‌بینی اینکه تا چه رقمی برسد خیلی سخت است.»
 
اشرفی تاکید می‌کند که تیم اقتصادی دولت آینده و تصمیم‌ها و اقدامات او بسیار حائز اهمیت است و در این رابطه می‌گوید: «در اینجا مولفه تیم اقتصادی دولت آینده، بسیار دارای اهمیت است که چگونه شرایط را مدیریت کنند و بتوانند دلار را زیر ۳۰ هزار تومان نگه دارند یا از دستشان خارج شده و دلار از ۳۰هزار تومان نیز عبور کند. بنابراین تصمیم‌گیری تیم اقتصادی دولت در ماه‌های اولیه روی کار آمدن دولت سیزدهم، بسیار حائز اهمیت است.»

طلا چرا گران شد؟
 
او با اشاره به اثرات بازار جهانی بر نرخ طلا و سکه نیز می‌گوید: «بازار جهانی و قیمت جهانی طلا و اونس که یکی از مولفه‌های اصلی نرخ طلا و سکه در ایران است، روند خود را پیش گرفته است. افزایش قیمت جهانی اونس و از آن‌سو افزایش قیمت دلار در داخل سبب شده تا قیمت سکه و طلا در داخل نیز افزایش پیدا کند. در حال حاضر حباب سکه در حال حاضر اندک است و چیزی درحدود ۴۰۰ هزار تومان و نرمال است.»

مهم‌ترین چالش دولت رئیسی
 
این تحلیلگر به تجربه افزایش نرخ دلار نیمه دوم ساله اشاره کرده و تأکید می‌کند: «باتوجه به اینکه هرساله از اول نیمه دوم سال (مهرماه) تقریبا همیشه نوسان را به‌صورت همیشگی در بازار داریم که علت آن به افزایش حجم معاملات در نیمه دوم سال با شروع مهرماه بیشتر شده و بازارهای رونق بیشتری دارند و از سوی دیگر باتوجه به نزدیکی به پایان سال میلادی، گردش پولی بین داخل و خارج از کشور بیشتر می‌شود و به همین دلیل نوسان نرخ دلار به‌صورت طبیعی وجود دارد و فقط مربوط به امسال نیست. بنابراین در آذر و دی‌ماه بیشتری حجم نوسان را در نرخ دلار تجربه می‌کنیم، اما امسال مولفه جدید وجود دارد که می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. درصورتی‌که تیم اقتصادی توانمند و باتجربه‌ای روی کار بیاید، دولت جدید باوجود مشکلات اصلی اقتصادی از جمله تحریم، FATF ، افزایش شدید نرخ نقدینگی، کسری بودجه و حتی باوجود مسائل فرعی مانند قاچاق کالا و... ، این امیدواری هنوز هم وجود دارد که بتوانند شرایط بهتری را در اقتصاد فراهم کنند و سبب شوند تا شاهد افزایش ارزش پول ملی کشور باشیم.»

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری بورسان ، تاریخ انتشار:  7 مرداد1400، کدخبر: ،www.bourseon.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
0
1
دلار گران شده چون اصلاح طلب ها دارن جمع می کنن می فرستن انور اقای رییسی یک ویرانه پر از دزد را دارد تحویل می گیرد کار خیلی سختی پیش رو دارد باید چیزی شبیه به معجزه انجام دهد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین