پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۲۸۴۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۱
چند روز پیش فیلمی از رئیس بیمه سلامت آستارا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، در خبر‌ها و شبکه‌های مجازی محلی و سراسری این فیلم با عنوان «دستگیری رئیس بیمه سلامت آستارا توسط مردم، حین ارتباط با یک زن در دفترش» خبری شده است. مردم از صحنه‌ برهنه‌ی این فرد فیلم گرفتند و آن را در فضای مجازی منتشر کردند. پس از انتشار این فیلم رئیس بیمه سلامت آستارا بازداشت شد و فرد دیگری جایگزین او شد.اما کسی به جنبه های شرعی و فرهنگی این کار توجهی نکرد.

شعار سال: امان‌الله قرایی‌مقدم می‌گوید مردم به علت مسائل اقتصادی خشمگین هستند و به نوعی این خشم سیاسی شده است. پخش فیلم غیر اخلاقی یک فرد در حالی که قانون درصدد تنبیه او است، چه معنایی می تواند داشته باشد؟ در حقیقت با اینکار به حریم خصوصی این فرد تجاوز شده است. از سوی دیگر کامبیز نوروزی، حقوقدان نظر متفاوتی دارد و می‌گوید آنقدر اطلاعات درباره‌ این فیلم کم است که نمی‌توان آن را تحلیل کرد و رسانه‌ها فقط دنباله‌روی فضای مجازی شده‌اند.


قرایی‌مقدم: مردم دست شان به بالاتر نمی‌رسد، با پایین‌ترها برخورد می‌کنند
 
امان‌الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس درباره‌ فیلم منتشر شده از رئیس بیمه سلامت آستارا گفت: پرخاشگری‌های ناروا، غیرمعمول، تحقیرآمیز و رسوا کننده نسبت به افرادی که مسئولیتی‌های دارند، ریشه در نارضایتی در نحوه‌ی مدیریت و ناکارآمدی کل نظام و دستگاه‌های اداری و سازمانی دارند. چون مردم دست شان به بالاتر نمی‌رسد، با افراد پایین‌تر برخورد می‌کنند، به این عمل لینچ کردن می‌گویند.
 
او با اشاره به اینکه فقر و گرانی مردم را عصبانی و خشمگین کرده است، توضیح داد: در فیلم‌های تگزاسی و کابویی می‌بینید، افرادی که گاو دزد هستند، آن را گیر می‌آورند و به دار می‌آویختند، این خشم مردم از نارضایتی‌، فشارهای اجتماعی و اقتصادی است. یعنی فردی را خودسرانه و بدون در نظر گرفتن قانون و مقررات مورد اذیت و آزار و حتی کشتن قرار می‌دهند. این ماجرای بیمه سلامت هم لینچ کردن است.
 
مردم فشارهایی را بر روح و روان تحمل کردند، تورم و گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی مجموعاً باعث می‌شود، افراد به حجمی از عصبانیت برسند که اینکار را انجام دهند. مثلا وقتی یک پسر سیاه پوست به یک دختر سفید پوست تجاوز می‌کند، کلانتری او را به زندان می‌برد و مردم به آن در زندان حمله می‌كردند، خودشان او را لینچ می‌کردند. پس وقتی فقر در جامعه شدت بگیرد، خشونت بالا می‌گیرد. به اینها جماعت غوغا می‌گویند، اینها فردی را آزار می‌دهند؛ در اینجا این آقا را لخت در خیابان رها کردند.

اگر عقل بود اینکار را با آن مرد نمی‌کردند
 
او ادامه داد: این جماعت زودگذر بر اثر حادثه‌ای به وجود می‌آید. احساسات بر عقل و منطق آنها برتری پیدا می‌کند، ممکن است ماشینی تصادف کند، عده‌ای جمع می‌شوند و شروع به ایجاد درگیری با راننده تقصیرکار کنند. مثلاً در این ماجرای اخیر یکی گفته برویم و این رئیس سلامت را بیرون آوریم و اذیت کنیم، عده‌ای به دنبال آن فرد می‌روند. بدون اینکه به عاقبت آن کار فکر کنند. جماعت غوغا تحت تاثیر احساسات قرار می‌گیرند. جمع احساساتی فکر می‌کند و ادراکی در کار نیست.
 
قرایی‌مقدم با اشاره به اینکه به حریم خصوصی رئیس بیمه سلامت آستارا تجاوز شد، تاکید کرد: به عقیده‌ من با آقای بیمه سلامت عده‌ای اینکار را کردند که حس کردند به آنها ظلم شده و یا حق بیمه‌ آنها دیر پرداخت شده است. بر اثر غلبه‌ احساسات بر قلب و منطق این فرد را لخت رها کردند، اگر عقل بود، اینکار را با آن مرد نمی‌کردند.

نوروزی: رسانه‌ها راحت‌طلبانه دنبال‌روی فضای مجازی شده‌اند
کامبیز نوروزی، حقوقدان ضمن انتقاد به رسانه‌ها برای پوشش کلیپی از رئیس بیمه سلامت آستارا به انصاف نیوز گفت: درباره‌ این واقعه اظهار نظری نمی‌کنم چون تمام اطلاعاتی که ما از این اتفاق داریم، منحصر به یک فیلم کوتاه ۴۰ ثانیه‌ای است که در فضای مجازی منتشر شده، این فیلم هیچ اطلاعات قابل تحلیلی به ما نمی‌دهد. جای تاسف فراوان دارد که رسانه‌ها ابتکار عمل حرفه‌ای خود را از دست داده‌اند و همین فیلم را منتشر یا نقل کرده‌اند. بدون اینکه زحمت بکشند و یک اطلاعات میدانی به دست بیاورند تا بدانند اصل واقعه و جزییات آن چه بوده و بعد به تحلیل آن بپیردازند.
 
او با اشاره به اینکه این عمل رسانه‌ها از اخلاق حرفه‌ای به‌دور است، افزود: انتشار آن نقص بزرگ حرفه‌ای است. رسانه‌های کشور راحت‌طلبانه دنباله روی فضای مجازی شده‌اند. فضای مجازی حرفه‌‎ای نیست و کسانی که مطالبی در آنجا بارگذاری می‌کنند، آدم‌هایی معمولی هستند که به پیچ و خم کار حرفه‌ای آشنا نیستند. از نظر اصول حرفه‌ای اصلاً نباید چنین فیلمی منتشر می‌شد. این فیلم بیانگر خشونت بی‌قاعده است و با حريم خصوصی برخی از افراد در تضاد است.

انتشار این فیلم با اصول اخلاقی و حرفه‌ای در تضاد است
 
این فعال رسانه‌ای گفت: اصول حرفه‌ای مانع از انتشار چنین فیلمی است، چون آبروی افراد را می‌برد. برهنگی و خشونت ناروا را به نمایش می‌گذارد و با اصول اخلاقی و حقوقی در تضاد است. رسانه‌های رسمی بدون اینکه تلاش کنند تا اطلاعات خاصی را به دست بیاورند، به‌دنبال تحلیل آن هستند. نمی‌توانم از این واقعه هیچ تحلیلی ارائه دهم، هرکسی هم بخواهد آن را تحلیل کند، به خطا رفته است.
 
چون اصلاً اطلاعات قابل تحلیلی هم وجود ندارد. به عقیده‌ من فقط در این حد می‌توان درباره‌ این فیلم اظهار نظر کرد. عدم دسترسی رسانه‌ها هم عذر پذیرفته شده‌ای نیست، اگر یک رسانه می‌خواهد سوژه‌ای را کار کند، باید خبرنگار خود را به آستارا بفرستد و اطلاعاتی جمع‌آوری کند. دلیل موجهی نیست که مانند افراد غیرحرفه‌ای فضای مجازی عمل کند. در این صورت فرقی میان روزنامه‌نگار و غیر آن وجود ندارد.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز ، تاریخ انتشار:  6مرداد1400، کدخبر:303252 ، www.ensafnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۷
م.ا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
1
1
مردم عوام در تمام دوران تاریخ نفهمی خودشون رو به اثبات رسوندن.دولتها و قشر بالای جامعه،چی میکشن از دست عموم.به شاه که وفا نداشتن.به روحانیت هم که احترام نمیگذارن.امامان و امامزاده هارو هم که کشتن و خودشون هم میرن زیارت میکنن.مردم سزاوار مرگن.درود و احترام به مخصوصا اون بانوی عزیز و این مرد که مردم نامرد،اینطوری آسیب زدن به شخصیتشون.من براشون احترام قائلم.حقوق بشر در ممالک اسلامی شده فیلم بازی کردن.پشت پرده کدوم مسلمونی،پاکه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
م.ا محترم، به حرفهایی که زدی مطمئنی ؟! می تونی همین جا قسم بخوری. من کاملا خانواده دو طرف را می شناسم. آیا برای کسی که وضو می گیره و در محل اداره نماز می خونه و بعد زنا می کنه، توجیهی داری؟ می دونی همین آقا بدون اینکه آزمونی داده باشه و زحمتی کشیده باشه بعد از بازنشستگی پدرش و به جای پدرش در اداره بیمه سلامت با پارتی استخدام شده و از بدو استخدام هم رییس بوده. آیا ما این همه شهید و جانباز دادیم که همچین ادم هایی بیان سر کار. می دونی الان همین شخص با نفوذی که در ارگان های دولتی داره می خواد برگرده سر کار و داره زندگی عادیش را با زن و بچه اش می کنه. زنش طلاق هم نگرفته و احتمالا به شوهرش هم افتخار می کنه که زندگی یک خانواده محترم را بهم زده؟! می دونید شوهر اون خانم بی حیا ، از فرهیختگان علمی کشوره و در سن پایین به درجه پروفسوری نایل شده.
نه عزیز من ، نگران خانواده اون آقا نباشید. با افتخار بهتر از گذشته زندگی خودشون را دارند. زندگی شوهر و بچه های اون زن بی حیا به باد رفته….. .
دلسوزان و طرفداران اون آقا نگران نباشند امیدوارم خبر بازگشت به کارش را ،هر چند حکمشون زنا هست، احتمالا در یک پست بالاترو بشنوید تا نگرانیتون برطرف بشه. ایشان بهتر از قبل فعالیت های مجازی خودشو هم داره و پیجش payman.az2009 می باشد.
مدیر پایگاه

سلام 
بدون نظر تائیدی یا تکذیبی و بر اساس اصل احترام به آزادی بیان و حفظ حقوق خواننده در نشر پیام ارسالی، منعکس گردیده است. در صورت وجود توضیحات اصلاحی یا تکمیلی، آمادگی انعکاس و اصلاح وجود دارد.

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
0
1
نگفتم که اینا با وجود حکم ..... دوباره دعوت به کار می شوند. سازمان بیمه سلامت متاسفانه این دو نفر را یکیشو تیریز و دیگری را به ارومیه از شهرستان آستارا به مرکز استان دعوت به کار کرده است.
مدیر پایگاه

سلام


انتهای جمله قابل فهم نیست

نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین