پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۴۵۹
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۴
عربستان سعودی پس از پایان ریاست اش بر گروه ۲۰ بلافاصله اعدام‌ها و اذیت و آزار مخالفان را از سر گرفت.
شعار سال: سازمان عفو بین الملل اعلام کرد که حکومت عربستان سعودی طی شش ماه گذشته فشار بر مخالفان و مدافعان حقوق بشر را به شکل علنی و آشکار افزایش داد و عملیات اعدام را نیز تشدید کرده است.

«لین معلوف» معاون مدیر دفتر منطقه‌ای خاورمیانه و شمال آفریفا در سازمان عفو بین الملل گفت: به محض آنکه توجه‌ها به عربستان سعودی با پایان نشست سران گروه بیست کاهش پیدا کرد، حکومت این کشور بلافاصله به شکل بی رحمانه‌ای به پیگرد افرادی که دیدگاه‌های خود را آزادانه بیان می‌کنند یا از حکومت انتقاد می‌کنند را از سر گرفت.

این سازمان در گزارشی که منتشر کرد تأکید کرد که حکومت عربستان از زمانی که ریاست گروه بیست (اواخر نوامبر ۲۰۲۰) را تحویل داد به محاکمه حداقل ۱۳ نفر یا صدور حکم یا تأیید حکم‌ها علیه آن‌ها در محاکمه‌هایی «کاملا ظالمانه» توسط دادگاه‌های جزائی اقدام کرده است.

در این گزارش آمده است که در خلال سال ۲۰۲۰ عملیات اعدام ثبت شده در عربستان ۸۵ درصد کاهش پیدا کرد، اما به محض آن که ریاست عربستان بر گروه به پایان رسید عملیات اعدام را با به دار کشیدن ۹ نفر در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ از سر گرفت. این اعدام‌ها فقط در یک ماه ثبت شده است.

در ادامه گزارش آمده است که بین ماه‌های ژانویه تا جولای ۲۰۲۱ چهل نفر اعدام شدند این در حالی است که در طول سال ۲۰۲۰ بیست و هفت نفر اعدام شده بودند.

در این گزارش آمده است که حتی مدافعان حقوق بشر که از زندان آزاد شدند همچنان به لحاظ قضایی از کشور ممنوع الخروج هستند و از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیز منع شده اند.

در ادامه گزارش عفو بین الملل آمده است که «لجین الهذلول»، «نسیمه الساده» و «سمر بدوی» مدافعان حقوق بشر در سال ۲۰۲۱ آزاد شدند، اما با شرایط محدود کننده که نقض حق آزادی بیان و نقض حق تشکیل جمعیت‌ها یا پیوستن به آن‌ها و برگزاری تجمع به شمار می‌رود.

در این گزارش آمده است که در نیمه اول سال جاری برخی افراد به دلیل انتشار دیدگاه‌های خود در تمسخر یا انتقاد از سیاست‌های حکومت در اینترنت به چندین سال که در مواردی تا ۲۰ سال می‌رسد به زندان محکوم شدند.

بر اساس تحقیقات سازمان عفو بین الملل در حال حاضر نزدیک به ۳۹ نفر به دلیل فعالیت یا کارشان در زمینه حقوق بشر یا مخالفت با سیاست‌های حکومت پشت میله‌های زندان هستند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از جماران نیوز، تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰، کد خبر:jamaran.news/۱۵۱۹۸۸۰
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین