پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۵۳۵۷
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷
دو روز پیش فخر‌الدین دانش آشتیانی از سوی رئیس جمهوری به‌عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد. او دیروز اهم برنامه‌هایش را برای تغییر و تحول این وزارتخانه به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد
شعارسال: که از مهم‌ترین برنامه‌هایش می‌توان به سامان بخشیدن به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه و بنگاه‌های وابسته به آنها در جهت حفاظت از دارایی‌های فرهنگیان، پرداخت پاداش بازنشستگان آموزش و پرورش، رفع ابهام از برنامه هدایت تحصیلی در سال اول دوره دوم متوسطه، گسترش ارتباط و تعامل با تشکل‌های صنفی فرهنگیان و نهادهای مدنی، تدوین طرح تشکیل سازمان نظام معلمی، کاستن از حجم و تعدد دروس برای ارتقای کیفیت یادگیری اشاره کرد.

دکتر دانش آشتیانی درباره جایگاه آموزش و پرورش در جامعه گفت: تمرکز بر اجرای مضامین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با توجه به زیر نظام ها و مبتنی بر سه برنامه جامع دوره ابتدایی، دوره متوسطه (اول و دوم) و آموزش های فنی و حرفه‌ای و مهارت آموزی و همچنین تربیت و بهسازی سرمایه انسانی با محوریت دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی و استفاده از سایر دانشگاه‌ها و نهادهای ذی صلاح، مشارکت گسترده و مؤثر معلمان و خانواده‌ها در تنظیم برنامه‌های مختلف با استفاده از ابزار‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی، چابک‌سازی تشکیلات و اصلاح فرآیندها و توسعه همزمان اختیارات و مسئولیت‌های مدیران، توسعه عدالت آموزشی و ایجاد فرصت‌های برابر با تأکید بر مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته، ایجاد همسویی و هم‌افزایی تعلیم و تربیت غیر رسمی با آموزش و پرورش بویژه در جهت توسعه فرهنگی و مقابله با آسیب‌ها و ناهنجاری های اجتماعی از جمله مهم‌ترین برنامه‌ها در این بخش است. دکتر دانش آشتیانی با تأکید بر اینکه ایجاد تحول در اقتصاد آموزش و پرورش با بهره‌گیری بهینه از قابلیت‌ها و منابع ملی در جهت توسعه کمی و کیفی تعلیم و تربیت از دیگر برنامه‌های مهم در این بخش است، اظهار داشت: انگیزه‌های حرفه‌ای معلمان و مدیران باید تقویت پیدا کند، این انگیزه هم با تأکید بر حرمت، حقوق، منزلت اجتماعی، توانمند‌سازی و ارتقای وضعیت معیشتی آنان و تلاش برای رفع تبعیض در نظام پرداخت‌های دولتی باید انجام شود. همچنین باید سطح دانش، مهارت و رفتار دانش‌آموزان را نسبت به پدیده‌های زیست محیطی و مسائل توسعه پایدار بالا ببریم و دوره پیش‌دبستانی با همکاری نهادهای اجتماعی و مشارکت خانواده‌ها نظام مند شود.

وزیر پیشنهادی دولت به مجلس با اشاره به سند تحول بنیادین گفت: گفتمان تحول در آموزش و پرورش با تشکیل شورایی از صاحبنظران آموزش و پرورش به منظور بررسی محتوایی «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» و «سند برنامه درسی ملی» و ارزیابی اقدامات انجام شده استمرار پیدا می‌کند. همچنین از این پس مدیریت آموزش و پرورش با رویکرد شایسته سالاری و تمرکززدایی اداره خواهد شد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به اصلاح و تقویت منابع انسانی در این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنیم زمینه دسترسی معلمان به تجارب خلاق و سازنده در ایران و جهان را با استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی فراهم کنیم. نظام پرداخت براساس شایستگی‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان و مدیران متناسب با ویژگی‌های شغلی‌شان انجام می‌شود. طراحی و اجرای نظام معیشتی و رفاهی ویژه فرهنگیان جهت تأمین امنیت و منزلت شغلی آنان، ساماندهی و به کارگیری بهینه منابع انسانی با هدف افزایش اثربخشی نظام تعلیم و تربیت، ارتقای دانش و مهارت حرفه‌ای معلمان از طریق اقدام پژوهشی و دوره‌های کوتاه مدت، تقویت مرجعیت و منزلت فرهنگی و اجتماعی معلمان و حفظ و توسعه سرمایه اجتماعی آنان با اتکا به ظرفیت‌های درون و بیرون آموزش و پرورش از دیگر برنامه‌های این حوزه است.وی در خصوص منابع مالی این وزارتخانه گفت: تلاش می‌کنیم سهم آموزش و پرورش را از بودجه عمومی کشور افزایش دهیم و مدیریت بهینه بر مصرف منابع از طریق افزایش بهره‌وری داشته باشیم. سهم بخش غیر دولتی در منابع آموزش و پرورش را با گسترش و تقویت شوراهای استان و مناطق و توسعه و تقویت مدارس غیر دولتی افزایش می‌دهیم.

او با تأکید بر موضوع آموزش افزود: واگذاری اختیارات برنامه‌ریزی درسی به استان‌ها به تناسب ظرفیت‌ها و توانایی‌ها و ایجاد شبکه مدیریت دانش به منظور تسهیل تبادل تجربیات و حمایت از نوآوری‌ها در سطح استان، منطقه و مدرسه، همچنین توسعه مشارکت نخبگان، صاحبنظران در انجام امور مربوط به تولید، چاپ و توزیع مواد و منابع آموزشی درچارچوب سیاست‌های آموزش و پرورش با تأکید بر سیاست تولید بسته‌های آموزشی و سیاست چند تألیفی کتاب‌های درسی، کاستن از حجم و تعدد دروس برای ارتقای کیفیت یادگیری با اتخاذ رویکرد در هم تنیده در طراحی برنامه‌های درسی، بخشی از برنامه‌های پیشنهادی در این حوزه است. دانش آشتیانی به تشکیل نهادهای صنفی و مدنی اشاره کرد و گفت: ارتباط و تعامل با تشکل‌های صنفی فرهنگیان و نهادهای مدنی و انجمن‌های علمی فرهنگیان ، تقویت و گسترش پیدا می‌کند و طرح تشکیل سازمان نظام معلمی برای ارتقای منزلت حرفه‌ای فرهنگیان و واگذاری بخشی از مسئولیت‌های غیر حاکمیتی آموزش و پرورش به آن تدوین می‌شود.

دانش آشتیانی افزود: بازبینی و باز تعریف ساختار، محتوا و فعالیت‌‌های پرورشی و تشکیلات مرتبط با آن و ارزیابی اجرای قانون احیای معاونت پرورشی با رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی به منظور توسعه و تقویت کارکرد پرورشی نظام آموزش و پرورش در ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت.

استفاده مطلوب از ظرفیت‌‌های قانونی سازمان دانش‌آموزی در جهت توسعه مشارکت فعال دانش‌‌آموزان برای انجام فعالیت‌های پرورشی و به‌کارگیری ظرفیت‌‌ها و امکانات سایر سازمان‌های دولتی و غیردولتی، سمن‌‌ها و نهاد‌های فرهنگی در این زمینه، توسعه و تقویت فعالیت‌های تشکل‌های دانش‌‌آموزی (بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌‌های اسلامی دانش‌‌آموزان، پیشتازان و فرزانگان، شوراها و مجلس دانش‌‌آموزی،...) به منظور رشد هویت دینی، ملی و اجتماعی دانش‌‌آموزان و کسب شایستگی‌ها و مهارت‌های شهروندی، تقویت و تعمیم برنامه‌‌های ورزش همگانی در سطح مدارس و هماهنگی با سایر تشکل‌ها و نهادهای اجتماعی برای افزایش بهره‌‌وری برنامه‌‌های ورزشی، مشارکت در عرصه ورزش قهرمانی کشور در رده سنی زیر 18 سال،استقرار نظام فراگیر مشاوره و راهنمایی اعم از تحصیلی، شغلی، روانی و اجتماعی برای دانش‌‌آموزان و خانواده‌‌ها با استفاده از مشاوران، معلمان و مربیان و بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد. و کمک به افزایش مهارت‌های هنری و خلاقیت فکری دانش‌‌آموزان با استفاده از ظرفیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و برنامه‌‌های فرهنگی و هنری مدارس از دیگر برنامه‌هایی است باید اجرا شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 4 ، تاریخ انتشار: سه شنبه 4 آبان 1395، شماره: 6342.

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین