پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۹۱۴
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس دولت سیزدهم رسماً آغاز به کار کرد و به دلیل اوضاع نامطلوب حال حاضر کشور، مردم انتظار بهبود نسبی این شرایط را از وی دارند.
شعار سال: حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی پس از مراسم تنفیذ و تحلیف خودش از پنج‌شنبه (۱۴ مرداد ماه) به عنوان رئیس دولت سیزدهم رسماً آغاز به کار کرد. در شرایط نامطلوب حال حاضر کشور، طبیعتاً انتظارات و توقعات از دولت سیزدهم زیاد است، ولی باید در نظر گرفت باتوجه به وضعیت فعلی که از دولت تدبیر و امید برای جمهوری اسلامی ایران به ارث رسیده، دولت مردمی و سید ابراهیم رئیسی تا چه میزان می‌توانند این مطالبات را پاسخ دهند.

به باور کارشناسان برای خروج از وضعیت موجود و تبدیل آن به وضعیت مطلوب، برنامه دقیق، مدون و کارشناسی لازم است و اجرای این برنامه بدون کار جهادی و شبانه‌روزی ممکن نیست. رئیسی که تاکنون برنامه‌ها و تقریباً تمام اعضای کابینه خود را مشخص کرده و منتظر است تا با شروع به کار کابینه دولت سیزدهم، اجرای این برنامه‌ها را آغاز کند.

پیام مردم ایران در انتخابات ۲۸ مرداد تحول خواهی بود
رئیسی در سخنرانی مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری‌اش، برنامه و اهداف خود و مطالبات ملت از دولتش را اینگونه تشریح کرد: «انتخابات، نقطۀ آغاز مشارکت مردم است، نه نقطۀ پایان آن؛ و دولت مردمی به دنبال تحقق خواست مردم و پیام آنان در این انتخابات خواهد بود. پیام رأی مردم ایران در حماسه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، پیام تحول‌خواهی و عدالت‌طلبی بود. خواست مردم، استقلال‌طلبی و مقاومت در مقابل زیاده‌خواهی چند قدرت مستکبر و ظالم، در عین تعامل سازنده و گسترده با همه جهان بود.»

وی افزود: «مردم، امروز از ما می‌خواهند که به وعده‌ی خود مبنی بر تحقق دولت عدالت‌گستر، فسادستیز و تبعیض‌گریز، دغدغه‌مند و برنامه‌محور، علم‌خواه و اندیشه‌پیشه، عمل کنیم. مردم از دولت برگزیده‌ی خود می‌خواهند مدافع حقوق انسان‌ها در عالم باشد و به ظلم و بی‌عدالتی و تبعیض در هیچ کجای جهان راضی نشود.»

رئیس‌جمهوری ادامه داد: «ما مدافع واقعی حقوق بشر هستیم و سکوت در برابر ظلم و جنایت و تجاوز به حقوق انسان‌های بی‌گناه و بی‌دفاع را قبول نداریم. ظلم و جنایت چه در قلب اروپا و آمریکا باشد چه در آفریقا و چه در یمن و سوریه و فلسطین، ما در کنار مظلوم خواهیم بود و در داخل هم، مردم و جوانان این مرز و بوم، از ما می‌خواهند که صدای مستضعفین و، ولی نعمتان انقلاب باشیم.»

مردم می‌خواهند آزادی‌های اجتماعی و فرهنگی آن‌ها مجدانه پیگیری شود
رئیسی تصریح کرد: «مردم می‌خواهند آزادی‌های اجتماعی و فرهنگی آن‌ها مجدانه پیگیری شود. مردم می‌خواهند که به معنای حقیقی کلمه، انقلاب اسلامی محقق شود و همه ویژگی‌ها و خصائص انقلاب اسلامی، در ساختارها، فرآیند‌ها و همچنین باور‌های دولتمردان مشاهده‌پذیر باشد. مردم می‌خواهند که با رفع تنگناها، معیشت و سفره آن‌ها را بهبود ببخشیم و نشاط ملی و شور اجتماعی را در جامعه بگسترانیم.»

وی اظهار کرد: «دولت برخاسته از اراده‌ی ملت، برای تأمین منافع مردم و اجرای عدالت، خواهد ایستاد و در این مسیر، خستگی‌ناپذیر، به پیش خواهد رفت. اینجانب، امروز خادم همه جمهور و خدمتگزار بیش از ۸۰ میلیون ایرانی هستم. مردم ایران، همانانی هستند که بار‌ها و بار‌ها وفاداری خود را به انقلاب در عرصه‌های مختلف اثبات کرده‌اند و امروز نوبت ماست که ادای امانت کنیم.»

رئیس‌جمهوری گفت: «دولت مردمی، دولت وفاق ملی است. در دولت مردمی، جناح‌های سیاسی، دسته‌بندی‌های قومی و مذهبی و گروهی رنگ می‌بازد و همه‌ی مردم دست در دست یکدیگر برای تحقق ایران قوی ذیل پرچم مقدس جمهوری اسلامی هم‌پیمان می‌شوند. امروز از همه نخبگان و اقشار مختلف مردم، همه اقوام و مذاهب، احزاب و گروه‌ها و جریان‌های سیاسی، حوزه و دانشگاه، جوان و پیر و زن و مرد می‌خواهم تا دولت مردمی را دولت خود بدانند.»

حجت‌الاسلام رئیسی اذعان کرد: «بیایید تا برای اعتلای اسلام عزیز، برای عزت آیندگان‌مان و برای سربلندی ایران عزیزمان در جهان، دست در دست همدیگر با وحدت و انسجام ملی به پا خیزیم و آرمان ایران قوی را محقق کنیم. وعده‌های دولت مردمی، وعده‌ی صادق است. ما خود را متعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌دانیم.»
 
مطالبات مردم از دولت سیزدهم و رئیس جمهور

دولت سیزدهم ایجاد شفافیت را با قدرت پیگیری می‌کند
وی در تشریح برنامه‌های دولتش افزود: «ایجاد شفافیت حداکثری در اقتصاد، خشکاندن ریشه‌های فساد و رانت‌خواری، مقاوم‌سازی اقتصاد در مقابل تَکانه‌ها، مهار تورم و گرانی، تقویت ارزش پول ملی و بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور، حمایت از تولید ملی و تلاش برای خودکفایی در تأمین نیاز‌های اساسی مردم، پیشرفت فناورانه و دانش بنیان، مدیریت بهینه معادن و منابع آب و گاز و نفت کشور، توجه به تغییرات اقلیمی و صیانت از محیط زیست را با قدرت دنبال خواهیم کرد. به فضل پروردگار امیدواریم و آینده‌ای درخشان و در شأن ملت ایران، و ایرانی قوی‌تر از گذشته را در دسترس می‌بینیم.»

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: «دولت مردمی، دولت مدیرانی خواهد بود که دل در گرو منافع مردم دارند و اهتمام اصلی آن‌ها، بسیج توانمندی‌های آشکار و نهفته ملت به‌ویژه جوانان است تا آنان را به میدان کار و تلاش سازنده بیاورند. اما لازمۀ تحول، نقدپذیری و تکریم نخبگان و صاحب‌نظران است. از مردم عزیز استدعا دارم که به‌عنوان مصلحان دولت عمل کنند و خدمت‌گزاران خود را از پیشنهاد‌ها و انتقاداتی که دارند بهره‌مند سازند.»

رئیسی حضور مردم در صحنه را بسیار مهم دانست و گفت: «ما به «حضور مردم در صحنه» و «همدلی و همکاری قوای سه‌گانه، نهاد‌های انقلاب اسلامی و نیرو‌های مسلح» نیاز داریم. با توجه به شرایط ویژه کنونی، دولت، مجلس و قوه قضائیه، می‌بایست بیش از پیش با یکدیگر همراهی و تعامل داشته باشند و در مسیر خدمت به مردم، از هیچ فرصتی دریغ ننمایند.»

وی با بیان اهمیت تعامل با سایر قوا خاطرنشان کرد: «معتقدم که موفقیت ملت ایران فراتر از تدبیر دقیق و تلاش خستگی‌ناپذیر هریک از قوا یا نهادها، نیازمند همکاری ملی و خرد جمعی است که تجلی آن، در تعامل دولت با سایر قوا و همچنین تعامل وثیق با نخبگان و فرهیختگان خواهد بود.»

هم‌اکنون بیشتر خواسته‌های مردم از دولت سیزدهم حول محور بهبود اوضاع اقتصادی و مبارزه با فساد است. در کنار این موارد مدیریت صحیح شرایط کرونایی و تسریع روند واکسیناسیون از مسائل واجب در روز‌های پیش‌رو خواهد بود. رهبر انقلاب در سخنرانی خودشان در مراسم تتفیذ، نکات مورد انتظار از دولت را مشخص کردند که اغلب موارد مطرح شده از جانب ایشان معطوف به مبارزه با فساد، کار جهادی و شبانه‌روزی، صداقت با مردم و توجه به ارزش‌های اساسی انقلاب بود. قطعاً اگر دولت سیزدهم در چارچوب مشخص‌شده توسط رهبری برای حل مشکلات کشور و مردم گام بردارد، به نتایج مطلوبی خواهد رسید.

رئیسی عزم راسخی برای حل مشکلات دارد
در همین رابطه حسین انواری عضو شورای مرکزی حزب موتلفه می‌گوید: «حجت‌الاسلام رئیسی عزم راسخی برای حل مشکلات دارد و امیدوارم با حضور افراد کارآمد در کابینه دولت سیزدهم، در این زمینه موفقیت حاصل شود. رئیسی باید اعتماد مردم را که درنتیجه تخریب دولتمردان پیشین مخدوش شده است، ترمیم کند؛ البته این مسئله با حرف و سخنرانی ممکن نیست و مردم باید ببینند که در عرصه عملیاتی و اجرا، اتفاقاتی در کشور افتاده است. اگر مردم حس کنند امور در مسیر اصلاح قرارگرفته، به آرامش می‌رسند و مجدداً به دولت اعتماد می‌کنند.»
 
مطالبات مردم از دولت سیزدهم و رئیس جمهور

حل مشکلات در یک شب ممکن نیست
همچنین بر این اساس لطف‌الله فروزنده سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی اظهار می‌کند: «دولت سیزدهم با مشکلات بسیاری روبه‌رو است و مردم می‌دانند که حل این مشکلات، در یک شب ممکن نیست. حجت‌الاسلام رئیسی در مراسم تنفیذ و تحلیف، نقطه اصلی کار خودش را حل مشکلات اقتصادی دانست و سعی دارد با بسیج‌کردن تمام ظرفیت‌های کشور، تورم و نقدینگی را کنترل کند.»

وی می‌افزاید: «نگرانی اصلی مردم در بحث گرانی و بی‌ثباتی در قیمت‌گذاری‌ها است. مردم از نقش‌آفرینی دلالان و رانت‌خوار‌ها ناراحت هستند و انتظار برخورد دولت در این موارد را دارند. اگر دولت جهت‌گیری‌هایش را به این سمت ببرد، مردم نیز همکاری خواهند کرد.»

سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی می‌گوید: «رونق تولید، اشتغال و تسریع در روند واکسیناسیون، خواسته‌های اصلی مردم از دولت سیزدهم است. این موارد برای حجت‌الاسلام رئیسی مشخص است و دیروز در مراسم تحلیف حدود ۱۰ محور از همین مسائل را به عنوان اولویت‌های اصلی دولت معرفی کرد. رئیسی سعی دارد از تمام ظرفیت‌های مردم و کشور استفاده کند و این می‌تواند راه‌حل موثری برای برطرف‌کردن مشکلات باشد.»

فروزنده با اشاره به اینکه نگاه ما به فساد باید پیش‌گیرانه باشد تا از وقوع آن جلوگیری کنیم، تصریح می‌کند: «اگر زمینه‌های فساد در قوه مجریه ازبین برود، فسادستیزی در کشور نهادینه خواهد شد. همان‌طور که حجت‌الاسلام رئیسی گفت، راه مبارزه با فساد شفافیت است. اگر سامانه‌ها را یکپارچه و شفاف کنیم، مشخص می‌شود که ارز ۴۲۰۰ تومانی را چه کسانی می‌برند و آیا کالا‌هایی که با این ارز آورده‌اند را با قیمت درست وارد بازار کرده‌اند یا خیر.»

وی اد امه می‌دهد: «این اقدام جلوی احتکار و رانت‌خواری در زمینه‌های مختلف را می‌گیرد، بنابراین فکر می‌کنم یکی از اولویت‌های دولت این است که به وضعیت سامانه‌ها رسیدگی کرده و آن‌ها را کامل و یکپارچه کند و با شفافیت، یک مجموعه مدیریتی درست ایجاد کند تا بتوانند نظارت و کنترل دقیق داشته باشند.»
 
مطالبات مردم از دولت سیزدهم و رئیس جمهور

طبیعتاً با شرایط امروز کشور توقعات از دولت سیزدهم بالا است، ولی درصورتی که مردم شروع روند بهبود اوضاع را حس کنند، از دولت حمایت خواهند کرد. در این میان باید توجه کرد که مطالبه موارد خارج از توان فعلی دولت، نه تنها کمکی نمی‌کند بله در درازمدت موجب تخریب بیشتر اعتماد مردم و فشار به دولتمردان جهت دست‌زدن به اقدامات احساسی، عجولانه و خارج از برنامه می‌شود که این دست اقدامات، هیچ‌گاه نتیجه مثبتی به همراه ندارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۵۹۹۲۵۲، www.ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین