پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۴۰۷۸
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
بی‌نظمی‌هایی که به سبب سوءمدیریت در بخش خصوصی سلامت رخ داده است باعث به وجود آمدن هرج و مرجی شده که فضا را برای اصلاح امور تنگ کرده و سوداگری را رشد می‌دهد، نمونه آن نرخ بی‌تعرفه خدمات درمانی در منزل در طول دوران کرونا است.
شعار سال: خدمات پزشکی و پرستاری در منزل، اخذ آزمایشات مربوط به کرونا و کلیه خدماتی که بخش خصوصی در این راستا ارائه می‌دهد این روز‌ها از جمله مواردی است که بسیار مورد نقد قرار می‌گیرد. بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت این بازار را سودجویانه و بی‌سامان معرفی می‌کنند و شواهد گویای آن است که هیچ تعرفه‌ای بر قیمت‌های خدمات پزشکی بر منزل حاکم نیست یا اگر تعرفه‌ای درنظر گرفته شده مورد بی‌اعتنایی بخش خصوصی واقع شده است.

به عبارت دیگر؛ کرونا یک بلای طبیعی برای جهان است، اما افراد زیادی توانستند از این شرایط سود کلانی به دست آورند. بیمارانی که از سیستم درمانی ناامید می‌شوند را می‌توانیم به دو قسمت تقسیم کنیم. اول آن گروهی که پول ندارند و در صورت ابتلا به کرونا از مراجعه به مراکز درمانی صرف نظر می‌کنند و به خوددرمانی و دستورات پزشک عمومی متوسل می‌شوند، و کسانی که به بخش خصوصی و گران قیمت مراجعه می‌کنند. این اقشار که عموما از متمولین جامعه هستند، نرخ برخی از خدمات را سرسام‌آور عنوان می‌کنند.

سوداگری و احتکار در زمان کرونا

بسیاری از منتقدین مدیریت دولت در کرونا، بازار خدمات درمانی بخش خصوصی را سوداگرانه می‌نامند. آن‌ها معتقدند که با هر پیک کرونا و محدودیت ظرفیت بیمارستان‌ها با سوداگری درمان مواجه می‌شویم. این افراد از کاسبی‌های رونق یافته‌ای در خصوص تست کرونا، دارو‌های کرونا، واکسن کرونا و ... سخن به میان می‌آورند و می‌گویند هر نوع بازار مکاره‌ای در این یک و نیم سال ایجاد شده است.

در حال حاضر شاهد خدماتی در منزل هستیم که هیچ تعرفه‌ای بر آن‌ها حاکم نیست. به طور مثال گفته می‌شود که شبکه دلالی هر دز واکسن کرونا را به قیمت ۴ تا ۷ میلیون می‌فروشد. یک تست ساده کرونا از ۴۵۰ هزار تومان به بالا ارائه می‌شود و هیچ کدام از این خدمات بنا بر تعرفه مشخصی قیمت گذاری نشده‌اند.

بازار مکاره یا بازاری که مدیریت نشده است

در خصوص گرانی خدمات درمانی کرونا در منزل و خدمات وابسته به آن دو فرض مطرح است. گروهی از کارشناسان خدمات بخش خصوصی را به کل رد می‌کنند و معتقد هستند که اگر با یک پاندمی مواجه هستیم که در آن جان تمام اقشار جامعه به یکسان در خطر است، باید تمام پتانسیل درمانی کشور، اعم از خصوصی و دولتی در اختیار دولت قرار گیرد و آن‌ها به عادلانه‌ترین شکل ممکن این امکانات را مصرف کنند. نفع همگان برای این گروه از صاحب‌نظران و البته برخی نمایندگان فعلی مجلس یازدهم بسیار مهم است.

با این وجود؛ گروه دیگری از کارشناسان می‌گویند که بخش خصوصی اگر خوب مدیریت می‌شد می‌توانست در این مدت کارامد باشد، منتهی هیچ تعرفه‌ای بر خدمات بخش خصوصی حاکم نیست و بی‌قانونی شائبه برانگیز است.

بنا بر نظر گروه دوم از صاحب‌نظران، بدیهی است که ارائه خدمات در منزل گران‌تر از ارائه خدمات در بیمارستان باشد، اما نمی‌شود که تست کرونا در یک مرکز ۴۵۰ هزار تومان و در مرکز دیگری ۱ میلیون تومان باشد. این به معنای سوداگری است.

این کارشناسان می‌گویند تا زمانی که مدیریت کرونا دستخوش تصمیم‌گیری‌های نادرست است و تا زمانی که اجرای قانون با مصالحه انجام می‌گیرد، نباید انتظار کاهش مشکلات مذکور و از بین رفتن سوداگری‌ها را داشت. در شرایط فعلی بازار برای سوداگران کرونا گرم و پررونق است.

اسماعیلی: شاهد هرج و مرج در مدیریت کرونا هستیم.

ولی اسماعیلی، نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولان کشور نتوانستند در خصوص سوداگری‌های کرونا مدیریتی شایسته اعمال کنند، می‌گوید: «اواخر دولت مدیران، نتوانستند بر بحران کرونا مدیریت داشته باشند، البته ما انتظار داشتیم که مردم بیشتر رعایت کنند، به هر جال اکنون با یک کلاف سردرگم مواجه هستیم.»

نماینده حوزه انتخابیه گرمی و دشت مغان بیان می‌کند: «اکنون سخت است که درباره موضوعات اظهارنظر کنیم، در این کلاف سردرگم نه می‌شود عدم مدیریت مسئولان بهداشت و درمان را بسیار نقد کرد و به فرسودگی آن‌ها بی‌اعتنا بود و نه می‌شود از خیلی از کم‌کاری‌ها چشم پوشی کرد.»

وضعیت کنونی مدیریت را غیرممکن می‌کند

اسماعیلی می‌گوید که «بالا رفتن نرخ خدمات بخش خصوصی مثال سوءمدیریت مسئولان است، البته دلایلی وجود دارد که این بی‌نظمی‌ها را تشدید می‌کند که تغییر دولت است. بی‌نظمی حاکم در سازمان‌های دولتی و دلایل دیگر عامل بالا رفتن ویزیت پزشکان متخصص، خدمات درمانی و از این قبیل امور است.»

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در ادامه بیان می‌کند «ما شاهد یک هرج و مرج هستیم که دلیل آن مشخص نیست، موضوعات متعددی دست به دست هم داده‌اند و این شرایط را فراهم کرده‌اند، تنها امیدواریم که در این خصوص اقدامات جدی‌ای صورت بگیرد؛ وضعیت کنونی مدیریت را غیرممکن می‌کند و بی‌تردید قیمت خدمات درمانی خصوصی یا دولتی افزایش نجومی پیدا خواهد کرد.»

بی‌نظمی به نفع چه کسانی تمام خواهد شد؟

آیا با این شرایط می‌توانیم به کاهش مرگ‌ومیر و کنترل بیماری کرونا امید داشته باشیم؟ به نظر می‌آید که هیچ مجموعه‌ای با این میزان هرج و مرج قابل مدیریت کردن نیست. هرج و مرجی که اسماعیلی از آن یاد می‌کند، مانع اعمال قوانین درست و باعث رخنه سوداگران خواهد بود. برای اینکه کاسبان و سودجویان سوداگر به یک جامعه اقتصادی وارد شوند، همین بی‌نظمی کافی است و بی‌تردید صاحبان واقعی صنعت درمان، بیماران کرونا و غیر کرونا و تشکیلات دولتی از این اضمحلال آسیب می‌بینند و تنها سوداگرانی برد خواهند کرد که جز به منفعت خود به چیزی فکر نمی‌کنند، تقریبا اتفاقی که هم اکنون در حال وقوع است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۵۹۹۴۲۴، www.ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین