پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۴۴۳۳
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
ملی پوش سابق کاراته ایران و دارنده سه مدال برنز بازی‌های آسیایی گفت: با اینکه از مدت‌ها پیش مشخص بود دو کاراته کای ما چه رقبایی در المپیک دارند، اما هیچ آنالیزی روی آن‌ها نشده بود و سرمربی تیم ملی در این دو سال تکنیک جدیدی به ملی پوشان ما اضافه نکرده بود.
شعار سال: فاطمه چالاکی درباره نتایج ضعیف دو نماینده کاراته بانوان ایران در المپیک توکیو، اظهار کرد: نتیجه راضی کننده نبود چرا که پتانسیل کاراته دختران ما انقدر بالاست که بی شک همه منتظر افتخارآفرینی آن‌ها بودند. هیچکس به اندازه حمیده عباسعلی و سارا بهمنیار از این نتایج ناراحت نیست، زیرا برای اولین و اخرین بار بود که کاراته در المپیک حضور داشت و هدفشان این بود که از این فرصت استثنایی به بهترین شکل استفاده کنند.

ملی پوش سابق کاراته ایران، تصریح کرد: نمی‌شود تقصر را گردن عباسعلی و بهمنیار انداخت. به اعتقاد من کادر فنی تیم ملی و فدراسیون باید پاسخگوی نتایج تیم بانوان باشند. خیلی از کشور‌ها که فقط یک سهمیه داشتند آمدند و در المپیک مدال گرفتند. برخی کشور‌هایی که در پاریس به سهمیه رسیدند روی سکو رفتند.

وی ادامه داد: نقطه ضعف کاراته بانوان ما زمانی شروع شد که بخاطر المپیک همه رده‌های پایه را حذف کردیم، وقتی ۳ سال از رده‌های پایه استفاده نمی‌کنیم و کاراته را ضعیف می‌کنیم کار به جایی می‌رسد که در اردوی تیم ملی بزرگسالان از بازیکنانی استفاده شد که در المپیک جوانان مدال داشتند، در حالی که هیچوقت یک بازیکن جوان و امید نمی‌تواند به یک بزرگسال کمک کند. من خودم در اردو‌های تیم ملی حضور داشتم، وقتی ۱۰ نفر در اردو بودیم زور‌ها به هم می‌چربید و سرعت‌ها خیلی متفاوت از بچه‌های جوانان و امید بود، به همین دلیل همه بچه‌ها انگیزه داشتند و باعث پیرفت یکدیگر می‌شدند.

چالاکی خاطرنشان کرد: وقتی خیلی راحت رده‌های پایه را کنار می‌گذاریم و به مسابقه‌ای اعزام نمی‌شوند و همه هزینه‌ها صرف المپیک می‌شود، معلوم است وقتی به بچه‌ها زنگ می‌زنند که به عنوان حریف تمرینی به اردو بیایید قبول نمی‌کنند و می‌گویند سه سال ما نابود شده است. اگر دقت کنید دقیقا دو هفته پیش بچه‌ها یکصدا شدند و انتخابی را لغو کردند، چرا که خیلی از عزیزان نیامدند در انتخابی شرکت کنند و شنیده‌ها حاکی است قرار بود برای مرحله آخر انتخابی بیایند. وقتی بچه‌ها دیدند در شهرهایشان به سختی زحمت می‌کشند، اما فقط یک عده خاص دیده می‌شوند، با هم یکصدا شدند و اعتراضشان را نشان دادند.

دارنده دو طلای لیگ جهانی کاراته و دو برنز بازی‌های آسیایی، افزود: وقتی حریفان سارا بهمنیار و حمیده عباسعلی در اردو بچه‌های جوانان هستند چه توقعی می‌توانستیم از عباسعلی به عنوان قهرمان و ستاره کاراته ایران و بهمنیار داشته باشیم؟ ما می‌دانستیم چه رقبایی به المپیک توکیو می‌آیند، فقط برخی رقبای خارجی در مرحله آخر گزینشی در پاریس سهمیه گرفتند، بنابراین بچه‌ها از خیلی وقت پیش می‌دانستند قرار است با چه نفراتی در المپیک مبارزه کنند. چرا ما آنالیز نداشتیم؟ وقتی سارا بهمنیار با بازیکن چین تایپه که پیش از این با من، خاکسار و عباسعلی در سال‌های گذشته مسابقه داده بود، قرار بود در المپیک مبارزه کند، آیا نمی‌شد حریف را خیلی راحت آنالیز کنند؟ همه ما از حریف چین تایپه فیلم داشتیم و سارا باید این فیلم‌ها می‌دید و حریفش آنالیز می‌شد.

وی ادامه داد: حریف چین تایپه فقط دو تکنیک مشخص داشت و با همان دو تکنیک هم از بهمنیار امتیاز گرفت. باید خانم خوش قدم در این دو سال به خانم بهمنیار پا اضافه می‌کرد، او بخوبی با دست‌ها کار می‌کند، اما در المپیک یک پا هم نزد. سارا می‌داند با یک تکنیک نمی‌تواند در المپیک نتیجه بگیرد. شما بازیکنان دیگر در این وزن را ببینید، تعداد تکنیک هایشان را ببینید، روی هر بازیکن یک نوع کومیته زدند و کاملا با آنالیز روی تاتامی آمدند، اما فقط ایران بود که آنالیز نداشت.

چالاکی خاطرنشان کرد: در میان رقبای حمیده عباسعلی در المپیک، به غیر از ایرینا زارتسکا از آذربایجان، بقیه رقبا اندازه او سابقه و تجربه نداشتند، چرا باید برای او این اتفاق بیفتد؟ وقتی او از خودش انتظار مدال داشت پس ما هم از او این انتظار را داشتیم، او باید خیلی قویتر ظاهر می‌شد. عباسعلی در دور گروهی المپیک کسی را برد که مدال طلا گرفت، پس شایستگی کسب مدال را داشت. پس چه اتفاقی افتاد که به مدال نرسید؟ چرا همه کارت‌های مربی ما NO شد؟ ما که بیرون بودیم کاملا مشخص بود می‌دیدیم دست یا پا رد شده و امتیاز ندارد، چطور مربی تیم که از نزدیک می‌دید متوجه نشد و کارت‌هایی که کشید دانه دانه سوخت شد. وقتی کارت یس شود قطعا اوضاع خیلی فرق می‌کرد.

چالاکی با اشاره به آسیب دیدگی دوباره عباسعلی در این رقابت ها، گفت: اتفاق بدی افتاد و آسیب دیدگی عباسعلی باز هم تشدید شد. در وزن ۶۸+ کیلوگرم المپیک دو نفر از آسیا روی سکو رفتند، خب در این شرایط اگر عباسعلی به آسیایی نرسد، کدام بازیکن را داریم که زورشان به آن‌ها برسد؟ ما اصلا بازیکنی در سطح حمیده داریم؟ ما در این وزن اصلا بازیکن ملی داریم؟ این وزن ما خالی است نگاه کنید بیشتر به منفی ۶۸ رفته اند و اصلا پشتوانه‌ای نداریم. اگر داشتیم این شرایط در المپیک بوجود نمی‌آمد و اگر بچه‌ها حریف تمرینی خوب داشتند قطعا نتیجه متفاوتی می‌گرفتند. کار‌ها از ریشه خراب بود و نمی‌توانیم فقط بگوییم چرا بازیکنان نتیجه نگرفتند.

ملی پوش سابق کاراته ایران که وارد عرصه مربیگری شده است، با اشاره به نحوه انتخاب سمانه خوش قدم به عنوان سرمربی تیم ملی کاراته بانوان، گفت: چرا کادری که زحمت کشیده بود را راحت کنار گذاشتید؟ از زمانی که کاراته المپیکی شد ببینید چند مربی در تیم بانوان تغییر کردند. کاراته وان‌های اول که جز یک مدال حاصل نمی‌شد، مربی تغییر کرد، بعد که نتیجه حاصل شد دوباره مربی را تغییر دادند. کجای دنیا چنین کاری با تیمشان می‌کنند؟

شهرام هروی اگر در تیم مردان نتیجه گرفته است، ببنید چند سال پشت تیمش ایستاده است، اما ما هر سال مدام مربی عوض کردیم، خب از همان اول یکی را انتخاب می‌کردید و تا آخر هم پشت او می‌ایستادید. مشخص است هر مربی که بیاید در ۵ کاراته وان اول نمی‌تواند بخاطر کم تجربگی تیم نتیجه خوبی بگیرد. آنوقت مربی عوض می‌کنند و وقتی نتیجه بهتری می‌گیرد این را نمی‌بینید که بچه‌ها با تجربه‌تر شده اند و در کاراته وان‌ها پخته‌تر شدند خب معلوم است بهتر نتیجه می‌گیرند. بعد هم که گفتند فقط دو بازیکن المپیکی داریم باز مربی را تغییر دادند!

وی تصریح کرد: چرا نمی‌گویید ستاره موسوی چطور کنار گذاشته شد؟ همین بچه‌ها نخواستند ستاره موسوی نباشد، خب چرا نخواستند؟ چون آن زمان خاکسار، عباسعلی، بهمنیار و علیپور در اردوی تیم ملی بودند. چه شد موسوی با آن نتایج خوب کنار رفت و خوش قدم آمد؟ جالب است بعد خانم صمدی مشخص نیست بر اساس کدام رزومه کمک مربی خوش قدم می‌شود. چرا مربیان را سلیقه‌ای انتخاب کردید؟ چرا خانم قاسمی که شناخت بیشتری نسبت به سارا بهمنیار داشت همراه تیم به توکیو نرفت؟ در لایوی که محمد قاسمی داشت، صدای خانم قاسمی می‌آمد که می‌گفت چرا سارا بهمنیار باید از چودان گری این همه تکنیک از دست بدهد؟ پس مطمئنا خانم قاسمی می‌توانست برای بهمنیار در المپیک موثرتر باشد. چون بهتر می‌دید، اما نادیده گرفته شد و اعزام نشد.

دارنده دو مدال برنز بازی‌های آسیایی افزود: همین انتخابی تیم ملی که بچه‌ها آن را کنسل کردند چرا فدراسیون اعلام نکرد؟ خانم صمدی به عنوان مربی داخل اردو بود یعنی دیگر مربیان کاراته انقدر سطحشان پایین آمده که خانم صمدی باید در اردو باشد وحتی فدراسیون هم اعلام نکند که یک نفر دیگر کادر عوض شده است؟ این‌ها نشانه ضعف فدراسیون ماست. البته مشکل آقای طباطبایی و خانم امینی نیستند و این مشکل از گذشته وجود داشته و این سناریو دائما تکرار شده است. فقط دختران ما سکوت کرده اند چرا که عادت کردند و ترجیح دادند بجنگند و خودشان را ثابت کنند. من دراردو‌ها بودم و می‌دیدم چه اتفاقاتی در انتخابی‌هایی که از پیش تعیین شده بود می‌افتاد. همیشه آقایان ورود می‌کردند تیم از قبل بسته شده بود، ولی باز سکوت می‌کردیم و می‌جنگیدیم که تیم به حاشیه نرود. نتیجه آن هم این شد که با دو ملی پوش در المپیک مدال نگرفتیم، اما آقایان با یک نماینده به مدال طلا رسید. همه این‌ها نشانه ضعف ماست.

چالاکی در پایان گفت: خانم خوشقدم با تجربه‌ای که داشتند باید بهتر از این نتیجه می‌گرفت. قبل از اعزام به کاراته وان و مسابقات گزینشی پاریس مشخص بود تیم مشکل فنی دارد. احساس می‌کنم خوشقدم سطح این المپیک را با المپیک جوانان اشتباه گرفت.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از ستارگان کاراته، تاریخ انتشار: ۱۹مرداد ۱۴۰۰، کد خبر: spstk.com/۶۷۶۵
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین