پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۵۴۵۶۱
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸
وحید حاجی زاده کارشناس حوزه اختلافات کارگری و کارفرمایی توضیحاتی در خصوص حقوق کارگر و کارفرما ارائه می‌دهد.
شعار سال: وحید حاجی زاده کارشناس حوزه اختلافات کارگری و کارفرمایی:

۱- برخی اعلام می‌کنند که کارگر پس از شکایت، اگر انصراف بدهد دیگر نمی‌تواند شکایت مجدد خود را مطرح کند، این موضوع کاملا اشتباه است.

۲- بعضا گفته می‌شود که کارگر اگر بخواهد رابطه خود را با کارفرما اثبات کند، باید شاهد به اداره کار ببرد، این اطلاعات هم اشتباه است، چون مراجع حل اختلاف وزارت کار به دلیل اینکه مراجع قضایی نیستند، از کارگر شاهد را قبول نمی‌کنند مگر اینکه در زمان تحقیقات محلی، بازرس اداره کار با شاهد‌ها در محل کار صحبت کند.

۳ - به کارفرما گفته می‌شود که اگر سفته ضمانت از کارگر دریافت کنید، جرم است، این هم اطلاعات اشتباهی است. اخذ سفته یا چک از کارگر به هیچ عنوان جرم تلقی نمی‌شود مگر آنکه کارفرما سند ضمانت، سفته یا چک را سفید امضا دریافت کند.

۴ - به کارفرما‌ها گفته می‌شود که توافق کتبی از کارگر بگیرید به طوری که کارفرما می‌تواند با یک ماه اعلام زودتر، کارگر را تعدیل و قرارداد را فسخ کند. این مورد هم نادرست است. حتی اگر کارگر با دست خط خود در قرارداد بنویسد که این را می‌پذیرم، بعدا می‌تواند دادخواست بازگشت به کار بزند، چون در قرارداد‌های موقت، حق فسخ را هیچ یک از طرفین ندارند.

۵ - بعضا گفته می‌شود که اگر کارفرما رسید محضری از کارگر بگیرد، دیگر کارگر نمی‌تواند شکایت کند. این هم کاملا غلط است. بحث تسویه حساب و موضوع قرارداد کار غیر تشریفاتی است، به این ترتیب کارفرمایی که کارگر خود را به دفترخانه می‌برد انگار پول خود را دور ریخته است. بر این اساس نحوه تسویه حساب را می‌توان در داخل مجموعه انجام داد و نیازی به رسید محضری نیست.

۶ - نکته آخر این هست که دیده می‌شود با توافق کارگر، حقوق کمتر از وزارت کار تعیین می‌شود که این مورد هم غلط و شایعه است، چون اگر کارفرما حقوق کمتر از حداقل‌ها مشخص کند، بعدا کارگر می‌تواند شکایت و مابه تفاوت را دریافت کند.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از عصر ایران
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین