پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۵۱۱۱
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰
مدیرعامل خانه تئاتر، بابیان اینکه اگر امروز کسی شناخت درستی از فضای فرهنگی نداشته باشد باتلاقی برای آن شخص خواهد بود، گفت: اهالی فرهنگ و هنر هم دیگر پذیرای فردی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که شناختی از فرهنگ و هنر نداشته باشد، نیستند.
شعار سال: شهرام گیل‌آبادی درباره شرایط افراد تئاتری و آمدن دولت جدید، ابراز امیدواری کرد تا بتوانید رابط خوبی بین خواست و نیاز مردم و جوامعی که سیاست‌گذار هستند و قرار است که اریکه فرهنگ و هنر را بر عهده داشته باشند و هدایتگر باشند، باشید. امیدوارم که صادقانه در این راه بتوانید عمل کنید و موفق باشید.

وی افزود: واقعیت موضوع این است که بسیاری از جامعه بزرگ هنر و تئاتر ایران امید جدی به سیاست‌گذاران ندارند و چون فرهنگ توسط سیاست‌گذاران امری دون شناخته شده و ماهیت درونی فضای فرهنگ و فرهنگی هیچگاه و برای هیچ دولتی مورد توجه جدی نبوده به همین دلیل است که اهالی فرهنگ و هنر بی بهرگی لازم را دیده‌اند و نسبت به این موضوع ناامید هستند که سیاست‌گذارن بتوانند در جهت رفع نیاز‌های فرهنگی و توسعه‌ی فکری جامعه‌ی خودشان کاری کنند یا برنامه ریزی جدی داشته باشند.
 
اهالی فرهنگ و هنر پذیرای وزیر ناآشنا با فضای فرهنگی نیستند

مدیرعامل خانه تئاتر ادامه داد: به این خاطر است که ما فقط تلاش‌هایمان را معطوف به این کرده‌ایم که چند اتفاق رخ دهد یک ثبت در تاریخ داشته باشیم که روزگارانی اهالی فرهنگ و هنر در کشوری فرهنگی با مسئولین اول فرهنگی خودش کاملا از رسیدن از خواست‌های مدنی خودشان عاجز بودند.

گیل‌آبادی گفت: موضوع دوم اینکه واقعیت امر این است که در قوانین ما یک پیشرویی جدی دیده می‌شود، اما در سیاست‌گذاران باتوجه به اینکه از جنس فرهنگ نیستند این پیشرویی نه تنها نادیده گرفته می‌شود بلکه وزیری وارد یک فضایی می‌شود و بعد از چهار سال که تازه فضا را شناسایی کرده باید خداحافظی کند و برود.

وی با بیان اینکه این عدم ثبات در فضای فرهنگی و عدم بهره گیری از آدم‌های فرهنگی برای مسئولیت‌های فرهنگی خودش یک معضل است، افزود: چرا که متاسفانه خود فرهنگ عمیق دیده نشده و به شکل دقیق بررسی نشده و به شکلی جامع برای رفع نیاز‌های اساسی کشور مدنظر قرار نگرفته‌است. این بازشناسی برای آدم‌های غیر فرهنگی کار دشواری است و نمی‌شود هم انتظار داشت.

این مدیر فرهنگی با بیان اینکه نکته دوم این است که رسیدن به خواسته‌ها برای اهالی غیر از جامعه فرهنگی یک مقداری صعب و دشوار است، گفت: نکته سوم این است که نگاهی که به فضای فرهنگ و هنر وجود داشته در هیچ دولتی نگاه انسانی نبوده و نگاه توسعه گرا و ماهیتی هم نبوده است. به این دلیل که اهالی فرهنگ و هنر از حداقل‌های مدنی و انسانی بی بهره هستند.

گیل‌آبادی افزود: انباشت خواست‌ها به گونه‌ای است که هر کسی با آن مواجه می‌شود اگر برنامه و سیاست روشنی نداشته باشد بدون شک با یک اختلالی مواجه می‌شود و نهایتا عملکرد او عملکرد کارآیی نیست. به این سرفصل‌های جدی باید توجه اساسی داشت و آدم‌هایی که وارد فضای فرهنگ و هنر می‌شوند چه دولت یازدهم و دوازدهم، چه دولت نهم و الان هم دولت سیزدهم، باید آدم‌های ممحض به فضای فرهنگی باشند و از خود فرهنگ باشند و فرهنگ و هنر را اول درک کرده باشند و ماهیت آن را بدانند، کارکرد و عملکردش را بشناسند و بعد بتوانند برای خانواده فرهنگ و هنر کاری کنند.

وی افزود: بیانیه‌های خانه تئاتر که به آن اشاره کردید و یا صنوف مختلف، مثل موسیقی، سینما و ... همه تحقیقا شبیه به هم هستند چرا که فرهنگ مد نظر است و فرهنگ هم فهمیده نمی‌شود. در مقابل چیزی که کاملا روشن و مشخص است این است که فرهنگ در همین جامعه‌ای که در حال حاضر سرعت مرگ از زندگی بیشتر شده می‌تواند راه‌گشا و زندگی‌بخش باشد.

مدیرعامل خانه تئاتر ادامه داد: اگر همین یک نکته را فهم کنیم، فرهنگ را راس حرکت فکری و اجرایی خودمان قرار می‌دهیم و به طور حقیقی به موضوع فرهنگ می‌پردازیم. این بحث خیلی گسترده است و به نظر می‌رسد که بسیار هم پیچیده‌است. در مجموع از هر جهت که به این موضوع نگاه کنیم کاستی سیاست‌گذاری به گونه‌ای است که دولت‌ها اساسا رقیب بخش فرهنگی بوده‌اند و همیشه بخش فرهنگی خصوصی هم در رقابت مغلوب بوده، چون آنقدر مریض بوده که دیده نشده‌است. این رقابت همیشه یک مغلوب دارد و آن هم خانواده‌ی بزرگ فرهنگ ایران است که خانواده‌ی بزرگ تئاتر ایران هم بخشی از آن است.

وی گفت: باتوجه به اینکه رهبری موضوع فرهنگ را در کنار موضوع اقتصاد اولویت اول برای مجلس شورای اسلامی مشخص کردند و خود محمد مهدی اسماعیلی باتوجه به اینکه مسئول گروه فرهنگی آقای رئیسی بوده‌اند با توجه به شناختی که من از ایشان دارم انتظار از او این است که ابتدا با صنوف هنری که بخش‌های متعدد فضای فرهنگی کشور را نمایندگی می‌کنند جلساتی را بگذارند و حرف‌ها را بشنوند.

گیل‌آبادی، ادامه داد: حالا که رئیس جمهور منتخب به ایشان اطمینان دارند و به مجلس معرفی کرده‌اند به نظر من این اطمینان کفایت نمی‌کند. این اطمینان را باید با صنوف و اهل هنر و فرهنگ هم به اشتراک گذاشته و به جایی برسد که خود آقای اسماعیلی باتوجه به اینکه جوان و کنش‌گر هستند خودشان شروع کنند و با خلاقیتی که از خود نشان می‌دهند با اهل هنر و صنوف مختلف هنری جلساتی را برگزار کنند.

وی گفت: ما اندکی بعد از اینکه آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدند کم و بیش متوجه شدیم که آقای اسماعیلی کاندیدای وی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند. الان که او به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی معرفی شده‌اند برای اینکه رای اعتماد بگیرند خوب است که پشتیبانی صنوف را هم جذب و حرف صنوف را هم بشنود.

امروز اگر کسی نداند که فضای فرهنگی چه فضایی است و محیط شناسی درستی نداشته باشد باتلاقی برای آن شخص خواهد بود و اهالی فرهنگ و هنر دیگر پذیرای این نیستند که مسئولینی در وزارت فرهنگ انتخاب شوند که فرهنگ و هنر را نشناسند.
 
اهالی فرهنگ و هنر پذیرای وزیر ناآشنا با فضای فرهنگی نیستند

وی در ادامه افزود: در هر حال از آقای اسماعیلی انتظار می‌رود که خلاقیت ارتباطی داشته باشد و حداقل حرف صنوف هنری را به عنوان نمایندگان جوامع مختلف هنری بشنود. این یک انتظار حداقلی است و امیدوارم که ایشان تا قبل از جلسه رای اعتماد این جلسات را داشته باشند. به هر طریق حالا که او از سوی رئیس جمهور منتخب برای مسند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شده‌اند این کار را انجام دهند و تجمیع نظر خانواده بزرگ فرهنگ، تئاتر، سینما، موسیقی و تجسمی در برنامه‌های ایشان دیده شود.

پرانتز باز که در گروه برنامه‌های مستند و ترکیبی نمایشی رادیو نمایش تولید می‌شود، از موزه سینما به صورت زنده و هفتگی ساعت ۲۱:۰۰ تا ۲۳:۰۰ پخش می‌شود.

پرانتزباز هر هفته موضوعش را به نام یکی از فیلم‌های مطرح پیوند می‌زند. قسمت هشتم مطالبات از دولت جدید با اسم فیلم تحسین‌برانگیز «ایستاده در غبار» برای. مخاطب آماده شد.

بهمن فرمان آرا، داریوش مهرجویی، علی نصیریان، مهران مدیری، رضا کیانیان، ابوالحسن داوودی، علی سرتیپی، سید جمال ساداتیان، مصطفی کیایی، علیرضا خمسه، محمود پاک‌نیت، فرشته صدر عرفایی، میلاد کی‌مرام، پژمان جمشیدی، چهرزاد بهار، جواد نوروزبیگی، محمدحسین فرح‌بخش، محمدمهدی عسگرپور، محمود دینی، مهدی یزدانی خرم، محمود حسینی‌زاد، سجاد نوروزی، منوچهر شاهسواری، حمیدرضا نوربخش، سید ضیا هاشمی و … تاکنون مهمانان این برنامه بوده‌اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۸۴۴۳۶۹۰۰، www.irna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین