پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۵۲۱۲
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
استاد روابط بین‌الملل و سیاست خارجه دانشگاه پیشاور تاکید کرد که صلح در افغانستان عامل کلیدی برای داشتن صلح و ثبات در منطقه است.
شعارسال: احمد خورشاید استاد روابط بین‌الملل و سیاست خارجه دانشگاه پیشاور است. وی به بیان نظرات خود در مورد تحولات اخیر و تنش‌ها پرداخت.

تنش در افغانستان چهل سال قدمت دارد

احمد خورشاید در ابتدا در مورد تنش در افغانستان گفت: تنش در افغانستان در واقع تقریبا بیش از چهل سال قدمت دارد و یک جنگ مدنی و تهاجم طالبان علیه مردم افغان به حساب می‌آید، این در حالی است که افغانستان تاریخ غنی دارد و از نظر جغرافیایی در منطقه خوبی قرار گرفته است و با مرکز، غرب و جنوب آسیا در ارتباط است.

جنگ در افغانستان تا هشت سال آینده ادامه خواهد داشت

وی در ادامه افزود:، اما اکنون افغانستان مرکز قدرت‌نمایی کشور‌های مختلف شده است به عنوان مثال ما حضور ایران، پاکستان، هند و آمریکا و چین را در این کشور مشاهده می‌کنیم از طرفی هم شاهد حرکت‌های شبه نظامیان هستیم، اما تنها نکته امیدبخش این بود که اشرف غنی در مقابل وحشی‌گری‌ها و حملات نظامی مقاومت می‌کرد، اما الان این امید هم از بین رفته است. معتقدم این تنش‌ها و جنگ حداقل هشت تا سال آینده ادامه خواهد داشت.

تنش در افغانستان بر همسایگان این کشور تاثیر می‌گذارد

صلح در افغانستان عامل کلیدی برای صلح و ثبات در منطقه است

این استاد دانشگاه در ادامه با ابراز نگرانی از افزایش تنش در منطقه به دلیل تهاجمات طالبان گفت: تنش در افغانستان بر منطقه و کشور‌های دیگر و همسایگان افغانستان در منطقه تاثیر می‌گذارد مانند ایران، پاکستان هند و چین. اکنون نگرانی زیادی در این کشور‌ها وجود دارد و صلح در افغانستان عامل کلیدی برای صلح و ثبات در منطقه است.
 
 
 
 
صلح در افغانستان عامل کلیدی برای صلح و ثبات در منطقه است
 


افغانستان دیگر اولویت آمریکا نیست

پاکستان نمی‌تواند نقشی در فرآیند صلح افغانستان بازی کند

ایران در کنار هند و آمریکا می‌تواند با طالبان مقابله کند

خورشاید در مورد خروج غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان گفت: امنیت ملی اولویت آمریکا است. آمریکا از افغانستان خارج شد تا بر موارد دیگر تمرکز کند؛ مانند چین به طور خاص. آمریکا به این نتیجه رسید که نباید جان نظامیان و منابع مالی بیشتری را برای افغانستان اختصاص دهد و افغانستان دیگر اولویت آمریکا نیست و اکنون اولویت آمریکا چیز‌های دیگری است. من در مورد آینده افغانستان نگرانم. طالبان با گروه‌هایی در پاکستان همسو است و همین عاملی است که پاکستان نتواند کمکی به صلح در افغانستان کند. اما فکر می‌کنم ایران در کنار هند و آمریکا می‌تواند با طالبان مقابله کند.

برای آمریکا کار راحتی است که ایران را راضی کند

وی در ادامه در مورد احیای برجام گفت: اختلاف‌های زیادی در مورد برجام وجود دارد. بایدن در حال تلاش برای احیای برجام است. آمریکایی‌ها خواهان قرارداد خاصی هستند. آمریکا توان خوبی برای انعقاد توافق دارد و ایران و آمریکا می‌توانند روابط خود را نرمال کنند، ایران به چین نزدیک شده است و چین در جنگ تجاری با آمریکا است. ایران و چین توافقی را امضا کردند و همین می‌تواند آمریکا را برای توافق با ایران ترغیب کند. آمریکا باید توافقی با ایران داشته باشد که ایران را خوشحال و راضی کند. به نظر من برای آمریکا کار راحتی است که ایران را راضی کند.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۱۱۸۲۰۱، ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین