پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۵۵۸۸
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۸
واشنگتن پست نوشت: اتفاق کابل که آمریکا مجبور شد دیپلمات‌های خود را با هلیکوپتر از پشت بام سفارت خارج کند، بزرگترین شکست آمریکا در سیاست خارجه از سقوط سایگون در سال ۱۹۷۵ محسوب می‌شود. حتی از سقوط موصل عراق توسط داعش بدتر است، که آن زمان هم می‌شد با حضور بخش کوچکی نیروی نظامی آمریکایی از آن فاجعه جلوگیری کرد.
شعار سال: ستون‌نویس اشتباه جورج بوش آن بود که پس از خلع طالبان در سال ۲۰۰۱، تمرکز خود را برای ایجاد یک دولت و ارتش توانا در افغانستان نگذاشت و به جای آن منابع محدود را در جنگی دیگر در عراق مصرف کرد. خطای باراک اوباما اعلام ضرب‌الاجل برای نیرو‌های نظامی بود که باعث شد طالبان صبر کنند تا زمانی که نیرو‌های آمریکایی خارج شوند. دونالد ترامپ نیز در مذاکراه برای توافق خروج نیرو‌های نظامی اشتباه کرد که باعث شد ۵ هزار زندانی طالب آزاد شوند. اما خطای بزرگ جو بایدن متعهد شدن به توافق ترامپ بود، در حالی که طالبان هیچ تعهدی را نشان نداده بود.

هرچند مجموع اشتباهات در ۲۰ سال گذشته رخ داده، اما این لکه ننگ و شکست یک ماه مانده به بیست‌سالگی یازده سپتامبر در کارنامه بایدن ثبت خواهد ماند. رابرت گیتس، وزیر دفاع سابق یک بار گفت «بایدن در چهل سال گذشته، در تمام تصمیمات مهم سیاست خارجه و امنیت ملی خود اشتباه کرده است».
اتفاق کابل که آمریکا مجبور شد دیپلمات‌های خود را با هلیکوپتر از پشت بام سفارت خارج کند، بزرگترین شکست آمریکا در سیاست خارجه از سقوط سایگون در سال ۱۹۷۵ محسوب می‌شود. حتی از سقوط موصل عراق توسط داعش بدتر است، که آن زمان هم می‌شد با حضور بخش کوچکی نیروی نظامی آمریکایی از آن فاجعه جلوگیری کرد.

واشنگتن پست نوشت؛ بایدن در سخنرانی شنبه سعی کرد این شکست بزرگ را به گردن ترامپ بیندازد که اصلا متقاعد‌کننده نبود. در واقع وی آدرس غلط داد که باید بین «خروج کامل» یا «اضافه کردن نیرو‌های نظامی» انتخاب می‌کرده است.
 
در واقع برای حفظ افغانستان، حدود ۲۵۰۰ مشاور آمریکایی و نیروی هوایی کافی بود. همچنین اجباری برای خروج این نیرو‌ها نبود؛ آمریکا در بسیاری از کشور‌ها از آلمان و ژاپن گرفته تا کره جنوبی نیروی نظامی برای بیش از ۷۰ سال دارد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از دیده بان ایران، تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۱۴۹۵۸، didbaniran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین