پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۵۵۸۵۰
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
شریفی گفت: نشریات علمی زیر ذره بین کمیسیون نشریات وزارت علوم قرار گرفته اند که در صورت تخلف با آن‌ها برخورد خواهد شد.
شعار سال: محسن شریفی، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره تعداد نشریات وابسته به وزارت علوم اظهار کرد: تمامی نشریات وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حدود ۱۴۰۰ عدد است.

او افزود: ۲ سالی می‌شود که نظام ارزیابی نشریات مشابه آنچه که در سطح دنیا وجود دارد را به صورت مکانیزه از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شروع کرده ایم و شاخص‌هایی در سطح بین المللی و داخلی و بومی برای آن در نظر گرفته ایم.

شریفی تصریح کرد: در گذشته این ارزیابی وجود نداشته، اما از سال ۹۸ تصویب شده و سالی یک بار هم طبق آئین نامه جدید به ارزیابی نشریات می‌پردازیم که هزار امتیاز در این ارزیابی‌ها وجود دارد و ارزیابی‌های مدنظر برای شاخص‌های مختلف بر اساس نمره کسب شده رتبه الف، ب، ج یا د می‌گیرند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره خودداری وزارت علوم از مقالات ضعیف و غیر علمی گفت: آنچه که در ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای نشریات وجود دارد دارای شاخص‌های مشخصی است. برای مثال، داشتن فرآیند داوری، داشتن سایت، داوری تخصصی و ... را در بر می‌گیرد که محتوی نشریه توسط ارزیابان وزارت علوم بررسی می‌شود و عدم تخلف و عدم رعایت آئین نامه‌ها به وزارت علوم گزارش داده خواهد شد.

شریفی ادامه داد: اینکه نشریات بتوانند در نمایه‌های معتبر بین المللی حضور پیدا کنند یکی دیگر از شاخص‌های بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. نشریات از تخلف کردن یا بحث‌هایی از این قبیل به هر شکلی مثل اینکه پذیرش صادر کنند، اما به چاپ آن‌ها نپردازند جزو شاخص‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که حتما با آن‌ها مقابله خواهد شد.

رتبه «د» نشریات نشان دهنده عملکرد ضعیف آن هاست

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: تعدادی از نشریاتی که رتبه «د» می‌گیرند به معنای آن است که ضعیف عمل می‌کنند، اما اگر دارای سه رتبه الف، ب و ج باشند قابل قبول است.

شریفی با اشاره به اخذ پول برخی نشریات برای چاپ مقالات دانشجویان اظهار کرد: در این خصوص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کار‌های گسترده‌ای انجام داد که منجر به تصویب یک آئین نامه شد و در اردیبهشت ماه ابلاغ شد که تا قبل از آن چنین مصوبه‌ای وجود نداشت.

او با بیان اینکه نشریات علمی زیر ذره بین کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند، تاکید کرد: در خصوص چگونگی پیشبرد نشریات علمی از سوی وزارت علوم آئین نامه ابلاغ شده و دانشجویان و استادان و پژوهشگران بدانند که باید در چهارچوب آئین نامه عمل کنند و مطابق آن به نشریات پول بپردازند. در غیر اینصورت، عواقب کار بر عهده خودشان خواهد بود.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: اگر گزارش‌هایی در خصوص تخلف نشریات به ما داده شود حتما با آن‌ها برخورد خواهیم کرد، اما اگر مخفیانه انجام شود دیگر برخوردی از سوی ما به علت اینکه از ماجرا اطلاع نداریم انجام نخواهد شد.

شریفی تاکید کرد: برخی نشریات طی سه ماه گذشته از جامعه دانشگاهی هزینه‌های هنگفتی را جهت چاپ مقالات اخذ کرده اند که آمار آن به وزارت علوم گزارش شده و ما هم مطابق مستندات موجود تخلفاتی را در نظر گرفته ایم و در حال پیگیری آن‌ها هستیم که در صورت تکرار نشریه از لیست وزارت علوم اخراج خواهد شد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:۲۹ مرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۸۶۱۲۹۱، yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین