پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۵۹۲۵
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
عنایت‌اله خانمحمدیان نوشت: انگشت شمار هستند مثل دکتر کردوانی که با تخصص و علم و تجربه و تلاش مثال زدنی خود دغدغه توسعه ایران را داشته باشند و در این مسیر از سرزنش‌ها و حسادت‌ها و کمبود‌ها هراس و ناامیدی به دل راه ندهند. او از نسل اساتید وطن دوستی بود که عمیقا و با دل و جان به ایران می‌اندیشید و برای آن دردمندانه در حوزه تخصص خود می‌کوشید.
شعار سال: سال‌ها پیش وقتی یکی از اساتید، کتاب جغرافیای خاک را به عنوان منبع درسی به ما معرفی کرد، برای اولین بار نام دکتر کردوانی را شنیدم. یک بار هم او را دیدم پیرمردی بلندقد و تکیده و کوهی از غیرت و اراده.

انگشت شمار هستند مثل دکتر کردوانی که با تخصص و علم و تجربه و تلاش مثال زدنی خود دغدغه توسعه ایران را داشته باشند و در این مسیر از سرزنش‌ها و حسادت‌ها و کمبود‌ها هراس و ناامیدی به دل راه ندهند. او از نسل اساتید وطن دوستی بود که عمیقا و با دل و جان به ایران می‌اندیشید و برای آن دردمندانه در حوزه تخصص خود می‌کوشید.

دکتر کردوانی نماد اصالت جغرافیا در ایران بود. در زمانی که قشر گسترده‌ای از دانشجویان و محققان جغرافیا به علت از هم گسیختگی بازارکار جغرافیا و شرایط رشته و گرایش‌های آن، کمبود منابع علمی و ضعف بنیاد‌های فلسفی جغرافیا در ایران و. ناامید بوده و هستند، دکتر کردوانی متعهدانه در هر دانشگاه و رسانه و در هر فرصتی که پیدا می‌کرد به همگان امید می‌داد و کاربردی بودن و اهمیت جغرافیا را فریاد می‌زد، تا جایی که در بین مردم کوچه و بازار هم شهرت یافت و از او به نیکی یاد می‌کردند.
 
دکتر کردوانی، کوهی از غیرت و اراده
 
آموزه‌های دکتر کردوانی درباره توسعه هم نشان می‌دهد که او به شکوفایی استعداد‌های طبیعی و انسانی ایران و توجه به آن عمیقا باور داشت و نگاه از بالا به پایین و دیکته‌ای و همچنین وارداتی برای توسعه را قبول نداشت، با این اوصاف می‌کوشید با صراحت لهجه خود مدیران و برخی اقدامات نابخردانه آنان را در حوزه جغرافیا و محیط زیست، شجاعانه نقد کند و توجه به پتانسیل‌های طبیعی کشور همچون کویر را گوشزد کند و مساله آب و کشاورزی را فریاد زند و همه این‌ها از این حکایت دارد که او ایران را می‌شناخت و عمیقا به آن می‌اندیشید و باور داشت.

اندیشه‌های دکتر کردوانی این پیشکسوت و اندیشمند کم نظیر جغرافیا در حوزه‌های مختلف بحران‌های طبیعی و کویر و آب و خاک و محیط زیست و اکوسیستم‌ها و مراتع و ... را کم و بیش شنیده یا خوانده ایم، اینک ما مانده ایم که برای اعتلا و توسعه کشور چه اندازه می‌توانیم راه او را ادامه دهیم؟

عنایت‌اله خانمحمدیان

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین