پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۶۰۳۶
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
مدیر حوزه علمیه کاشان با بیان اینکه در جامعه منحرف از دین اصیل، مردم نیز به هم رحم نمی‌کنند تصریح کردند: وقتی در جامعه‌ای، چون امروز در پوشش دین، ارزش‌ها و معیار‌ها و فضیلت‌ها رنگ ببازند، احتکار ارزاق و اجناس مورد نیاز مردم نیز پدید می‌آید آن هم در شرایطی که یک بیماری مرموز بر جامعه مستولی شده و جان‌های بسیاری از مردم را گرفته و همچنان تهدید می‌کند.
شعارسال: آیت الله یثربی در مجلس عزاداری و مقتل خوانی روز عاشورا بیان داشت: در برخی زیارات مانند زیارت اربعین آمده است خون حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السلام در عاشورا ریخته شد تا بندگان خدا را از زندان جهالت و گمراهی و بدفهمی خارج کند.

او ادامه داد: منظور از بندگان خدا در این زیارات و روایت‌ها تنها به جامعه مسلمین در عصر ایشان محدود نمی‌شود، بلکه انسان عصر امروز را هم دربر می‌گیرد تا در برابر خط انحرافی که دین اصیل را هدف می‌گیرد، هوشیار باشند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: علیرغم انحرافی که پس از شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در اسلام واقع شد، معارف اصیل مکتب شیعه اهل بیت به عنوان یک سرمایه، باید حفظ و حراست شود. آنچه مسلم است آنکه غاصبان میراث نبی مکرم اسلام پس از واقعه غدیر با انواع ترفند‌ها و ابزارها، دین را از مسیر اصیل آن منحرف کردند.

او تصریح کرد: غاصبان خلافت حضرت امیرالمومنین علی علیه‌السلام واقعه غدیر را تنها اراده پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و بدون اذن و فرمان خدا قلمداد کردند، در حالی که در دو سوره دهر و انسان که درباره اهل بیت علیهم‌السلام نازل شده بدین اشاره گردیده که رسول الله صلی الله علیه وآله که از جایگاه عصمت برخوردار است نمی‌تواند چیزی بخواهد که خداوند نمی‌خواهد و نمی‌پذیرد چرا که اراده رسول الله صلی الله علیه وآله فانی در اراده حضرت حق می‌باشد.

آیت الله یثربی اظهار داشت: آغاز خط انحرف از دین را از همان بدو غصب خلافت توسط حاکمان سقیفه بود. آن‌ها از دو ابراز زور و فرهنگ‌سازی استفاده کردند و همچنین به این وحدت و اتفاق کلمه رسیدند که این مسیر باید استمرار پیدا کند و مسیر اصل و اساس و اهداف نهضت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله سدّ شود.

او گفت: سه مسیر و ابزار برای حذف و زدودن نقش اهل بیت علیهم‌السلام به ویژه امیرالمؤمنین علیه‌السلام از مسیر اسلام توسط حاکمان پس از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، طراحی شد؛ انکار عصمت و علمیّت پیامبر و تهمت بستن به ایشان در روز‌های پایان عمر که آن حضرت قوه درک و تشخیص ندارند، جلوگیری از تدوین و انتشار و حتی نابودی احادیث و روایاتی که از پیامبر در بیان بزرگی و عظمت حضرت امیرالمومنین و اهل بیت علیهم‌السلام نقل شده و جابجایی ارزش‌ها و معیار‌های رشد جامعه با ضد ارزش‌ها و مفاهیم ضداخلاقی. جعل حدیث نیز شیوه دیگر حاکمان پس از رسول خدا صلی الله علیه وآله در مسیر جابجایی شایستگان و مفاخر جامعه آن عصر بود.

استاد حوزه علمیه قم گفت: پیامبر خاتم صلی الله علیه وآله در حدیثی که حتی در منابع غیر شیعی نیز ذکر شده فرمودند: (هر کس علی را اطاعت کند، من را اطاعت کرده و هر کس از من اطاعت کند خدا را اطاعت کرده …)، اما همین حدیث پس از شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در فضیلت حاکمان جعل شد، چنانچه اگر خلیفه حتی شرب خمر کرد و جرمی هم مرتکب شد اطاعت از او اطاعت از خداست.

او افزود: استمرار این نوع از حکومت دینی و ظلم و جور و تعدی حاکمان به نام دین، سبب خروج حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام بود. آن حضرت در نامه خود به برادرشان محمد حنفیه تاکید می‌کنند علت اعتراض من به حکومت و ادامه این مسیر، اصلاح دین جدم است.

آیت الله یثربی بیان کرد: در نظر سیدالشهداء علیه‌السلام، اصلاح دین جدشان نه فقط برقراری نماز و حذف شرب خمر که نجات دین از موجودیتی باقی مانده در حد پوسته‌ای ظاهری و نمادین از دین بود که توسط حاکمان بین مردم تبلیغ می‌شد و آن‌چنان تحمیق جامعه مسلمان و تبلیغات مسموم اثرگذار بود که اهل شام در جنگ صفین، حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام را فردی فتنه‌جو می‌دانستند که حتی با نماز بیگانه است.

او خاطرنشان کرد: بدفهمی و انحراف از دین در بروز حادثه عظیم و جانگداز روز عاشورا نقشی برجسته دارد. آن جماعت ۳۰ هزار نفره‌ی به ظاهر مسلمانی که با قصد قربت و نهایت سبعیّت در روز عاشورا میان دو نهر آب علیه فرزند رسول خدا صلی الله علیه وآله شمشیر می‌کشند و بی‌رحم‌ترین‌شان ایشان را با لب تشنه سر می‌برد، کدم عامل غیر از نافهمی از دین به کربلا کشاند؟ آیا غیر از این است که کثیری از همان اهل کوفه قاری قرآن بودند و در یک نمونه قاتل حضرت علی اکبر علیه‌السلام در همان شب عاشورا، قرآن را ختم کرد؟

مدیر حوزه علمیه کاشان با بیان اینکه در جامعه منحرف از دین اصیل، مردم نیز به هم رحم نمی‌کنند تصریح کردند: وقتی در جامعه‌ای، چون امروز در پوشش دین، ارزش‌ها و معیار‌ها و فضیلت‌ها رنگ ببازند، احتکار ارزاق و اجناس مورد نیاز مردم نیز پدید می‌آید آن هم در شرایطی که یک بیماری مرموز بر جامعه مستولی شده و جان‌های بسیاری از مردم را گرفته و همچنان تهدید می‌کند.
 

عاشورا به خاطر کج‌فهمی و انحراف از دین رخ داد
 
شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا، تاریخ انتشار:۳۰ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر:۱۲۰۸۳۲۴، fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین