پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۶۱۵۲
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در حوزه موشکی، پهپاد، جنگ الکترونیک و رادار در تراز قدرت جهانی هستیم.
شعار سال: سردار امیرعلی حاجی‌زاده؛ فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست تخصصی مبنا گفت: دشمن‌شناسی و شم اطلاعاتی مقام معظم رهبری ما را از تله‌های دشمن در سه دهه اخیر نجات داد.

وی در این نشست که به‌همت دفتر نمایندگی حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدّ ظلّه العالی) در مشهد برگزار شد، افزود: تأثیر راهبری و مدیریت مقام معظم رهبری به‌عنوان فرمانده‌کل قوا در حوزه نظامی و دفاعی ابعاد گسترده‌ای دارد. در این سال‌ها شاید بیشتر به مباحث تسلیحاتی و ساخت سلاح اشاره شده باشد، ولی ابعاد گسترده آن دارای سند و قابل شمارش است.

سردار حاجی‌زاده ادامه داد: حضور رهبر معظم انقلاب در ۸ سال دفاع مقدس البته آن‌قدر که امام راحل اجازه دادند و نقش ایشان به‌ویژه در سه دهه اخیر بعد از رحلت امام خمینی (ره) خیلی تعیین‌کننده بود. یکی از آن‌ها بحث دشمن‌شناسی و شم اطلاعاتی ایشان بود که سبب شد در سه دهه اخیر از توطئه‌های بزرگ و تله‌هایی که دشمن سر نظام قرار داده بود به‌سلامت عبور کنیم و در تک تک این موارد نقش مقام معظم رهبری و تدابیر ایشان کاملاً روشن است، مثلاً در بحث آزادسازی کویت در جنگ اول عراق خیلی‌ها از داخل کشور گفتند "الآن باید کنار صدام قرار بگیریم" و تنها کسی که خوب تشخیص داد که این تله است و دو طرف این تله گروه‌های باطل قرار دارند مقام معظم رهبری بودند.
 
ایران در جنگ الکترونیک، رادار و پهپاد در تراز قدرت جهانی قرار گرفته است
 
فرمانده نیروی هوافضای سپاه تأکید کرد: شم اطلاعاتی و بینش و فهم فرمانده‌کل قوا بر هیچ کس پوشیده نیست، چون در مقاطع مختلف در سه دهه گذشته آن را دیده‌ایم. ایشان در جمع فرماندهان ارشد کاملاً مسلط وارد بحث می‌شوند و در خیلی از جا‌ها واقعاً کشور را نجات دادند و از این قبیل موارد زیاد داشته‌ایم.

سردار حاجی‌زاده در ادامه تصریح کرد: در زمان حاضر در کشور‌های غرب آسیا حکومت‌ها واقعاً تضعیف شده‌اند و به‌هم‌ریختگی زیاد شده است که البته این‌ها تصادفی نیستند و این طرح‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی و غربی‌ها بوده است که این منطقه باید به هم بریزد و در رآس آن‌ها هدف ایران بوده است. وضعیت امروز عراق، افغانستان، لبنان، لیبی و حتی سوریه را با وجود اینکه ایران ورود کرد و کمک کرد می‌بینید، ولی بالاخره ارتش آنجا را تضعیف کردند و کلاً طرح غرب، طرح استکبار برای کل منطقه است، ولی هیچ‌گاه مقام معظم رهبری اجازه ندادند در تله‌ای که آمریکا برای ایران قرار داده است، گرفتار شویم.

وی اظهار داشت: در مقابل خیلی جا‌ها که باید ورود می‌کردیم، خیلی‌ها می‌گفتند "نباید ورود کنیم"، مثلاً وقتی داعش در عراق و سوریه نفوذ کرد باز خیلی‌ها می‌گفتند "نباید ورود کنیم" و اینجا اتفاقاً ایشان به‌طور قاطع دستور دادند که باید ورود کنیم. الآن که چند سال از این قضیه می‌گذرد قضاوت کردن کار آسانی است، ولی آن روز حضرت آقا این تصمیمات را گرفتند مثلاً ایشان تصمیم گرفتند در بحث سوریه ورود کنیم، چون اگر آنجا نمی‌جنگیدیم باید در تهران یا کرمانشاه و... می‌جنگیدیم و این راهبری و مدیریت مقام معظم رهبری بسیار عمیق است و باید شکافته شود.

سردار حاجی‌زاده عنوان کرد: موضوع بعدی در این حوزه، نیرو‌های مسلح هستند. نیرو‌های مسلح ما روحیه سلحشوری و شجاعت و ظلم‌ستیزی دارند و احساس قدرت می‌کنند که این‌ها ناشی از تربیت در دوران بعد از پیروزی انقلاب و به‌ویژه در سه دهه اخیر است. ابتدای پیروزی انقلاب دشمن ما فقط صدام بود، اما بعد آمریکا و غربی‌ها و نگرانی‌های دیگر اضافه شد، ولی این‌که الآن رزمندگان احساس قدرت دارند و به‌اذعان بسیاری کشور‌ها ارتش ایران قوی شده است به‌دلیل انجام کلیه برنامه‌های مربوط به نیرو‌های مسلح اعم از آموزشی و تربیتی و... بوده است که مستمراً در حال انجام است و این تربیت به‌وجودآمده نه‌تن‌ها از بعد نظامی بلکه جنبه روحی، تربیتی واعتقادی دارد و از جمله تدابیر و برنامه‌های مقام معظم رهبری بوده است که می‌توان از آن کتاب‌ها چاپ کرد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه حوزه سوم، حوزه صنعت دفاعی کشور است، گفت: در حوزه تسلیحاتی حضرت آقا بعد از جنگ تأکید به خودکفایی و بومی‌سازی و روی پای خود ایستادن، داشتند که این موضوع از سال ۱۳۶۳ با بحث موشکی شروع شد و در این سال‌ها تأکیدات مختلف وجود دارد و اگر ما به‌دنبال مسیری که دنیا رفت می‌رفتیم مثلاً دنیا برای سلاح به‌دنبال هواپیما بود احتمالاً در نسل سه در حال صحبت با آن‌ها بودیم یعنی پشت‌سر آن‌ها حرکت می‌کردیم، ولی به‌جای حرکت پشت‌سر دشمن مسیری را انتخاب کردیم که الآن مقابل آن‌ها قرار گرفته‌ایم. درست است که سال‌ها تهدیدمحور حرکت کردیم، اما در بسیاری از اوقات مخصوصاً در یک دهه اخیر هدف‌محور حرکت کردیم و دنبال تسلیحات و امکاناتی بودیم تا بتوانیم تمام نقشه‌های دشمن را نقش بر آب کنیم و نقش مدیریت مقام معظم رهبری خیلی دقیق بوده است و اثر بی‌بدیلی داشته است.

وی اضافه کرد: تدابیر ایشان در برخی از مقاطع مسیر تاریخ نظامی را تغییر داده است مثلاً در سال ۶۳ تعداد ۳۰ موشک آن هم طی دو سال دادند و نظام تصمیم گرفت از این تعداد دو فروند آن را برای مهندسی معکوس بگذارد و هیچ وقت موجودی ما از ۷ تا ۸ فروند بیشتر نشد و با آن محدودیت‌ها ایشان به‌عنوان رئیس جمهور در بازدید و جلسه‌ای که با بچه‌های نظامی داشتند نگران تعلل در اقدام به مهندسی معکوس بودند و می‌خواستند آن‌ها خیلی وسواس نداشته باشند و زودتر کار را شروع کنند. ایشان از همان ابتدا به اهمیت تحقیق و بومی‌سازی تأکید داشتند و در همان سال‌ها کلنگ ساخت کارخانه موشک‌سازی را زدند و این در حالی بود که در جنگ بودیم و زیرساخت‌های اولیه نبود.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه خاطرنشان کرد: بعداز فروپاشی شوروی پیشنهادات خوبی به ایران شد مثلاً موشکی که دو و نیم میلیون دلار می‌شد از کره شمالی خرید به ۵۰۰ هزار دلار می‌دادند و سکوی پرتاب به همین قیمت را روسیه با ۱۰۰ هزار دلار می‌داد و تقریباً در نیرو‌های مسلح نه‌تن‌ها کسی با این پیشنهادات فروش مخالفت نکرد بلکه همه موافق بودند، ولی تنها کسی که مخالف بود فقط حضرت آقا بودند و اگر این کار را می‌کردیم کار موشکی ما ممکن بود متوقف شود. شاید آن روزها، خیلی‌ها متوجه اثرگذاری این تدبیر نبودند و اگر آن خرید‌ها صورت می‌گرفت مطمئناً امروز به موشک‌های زمین به زمین و یا دوربرد نمی‌رسیدیم و یا خیلی طول می‌کشید. در مقاطع مختلف راه‌کار‌های ایشان راهگشا بود.

وی عنوان کرد: در خصوص پدافند هم همین اتفاق افتاد و بومی شد و کم‌کم سامانه‌های مختلف را ساختیم و حالا به تراز جهانی رسیده‌ایم. سال ۸۲ من فرمانده پدافند شدم و آن‌وقت بحث خرید تجهیزات پیش آمد. روسیه پیشنهاد خرید سامانه بوک را به ما داد، اما مقام معظم رهبری گفتند "ترجیح من این است که سامانه‌ها بومی باشد"، لذا خرید‌ها لغو شد و ما متمرکز شدیم روی ساخت که نتیجه آن سامانه سوم خرداد و طبس و رعد شد.

سردار حاجی‌زاده با ابراز اینکه "زمانی می‌توانیم برآورد دقیقی از وضعیت نظامی خود داشته باشیم که بتوانیم مقایسه کنیم"، تأکید کرد: آخر جنگ کجا بودیم و الآن به کجا رسیده‌ایم؟ اول جنگ سپاه چیزی نداشت، اما آخر جنگ حداقل مقداری غنیمت جنگی داشتیم و تسلیحاتی که از ابتدای جنگ داشتیم همه غالباً از بین رفته بودند و یا اینکه حداقل فاصله‌ای ده‌ساله با فناوری روز داشت و ما به‌خاطر تحریم نمی‌توانستیم چیزی از جایی بگیریم بنابراین پایان جنگ وضعیت خوبی نداشتیم. در این سه دهه اخیر با تحریم‌های تسلیحاتی بیشتر و تحریم اقتصادی هم روبه‌رو بودیم، اما امروز در حوزه تسلیحاتی و سامانه‌های موشکی و پهپاد‌ها و رادار‌ها و جنگ الکترونیک در تراز جهانی مطرح هستیم که با راهبری، ریل‌گذاری و تلاش و با محوریت رهبری به اینجا رسیده‌ایم.

وی گفت: در حوزه موشکی ارتباط مستقیم با ایشان داشتیم و ایشان در این حوزه صاحب‌نظر بودند و گاهی ایشان مسیری مخالف مسیر ما را انتخاب می‌کردند. ایشان در حوزه موشکی روی دقت اصابت تمرکز داشتند و حالا که می‌بینیم نیاز است بین چند خانه فقط یک خانه هدف قرار بگیرد و سرکرده یک گروه به هلاکت برسد حکمت این تمرکز را می‌فهمیم. در بعضی از مقاطع فرماندهان قدیم هوافضا بر ساخت هواپیما نظر داشتند، ولی ایشان گفتند "این کار ارتش است شما بچسبید به موشک و پهپاد"، فقط می‌خواستند بر موشک متمرکز شویم. حالا بعد از جنگ قره‌باغ عده‌ای متوجه قدرت پهپادی شده‌اند.

سردار حاجی‌زاده تصریح کرد: نقش رهبری در حوزه‌های نظامی و دفاعی بسیار زیاد است امروز اگر کشور مقتدری داریم و قدرت منطقه‌ای هستیم که آمریکایی‌ها اذعان دارند ایران برتری نظامی هوایی را بعد از ۷۵ سال از آن‌ها گرفته است و می‌دانند که هر نقطه‌ای را که بخواهیم عیناً همان‌جا را می‌زنیم به‌خاطر راهبری دقیق ایشان است.
 
ایران در جنگ الکترونیک و رادار در تراز قدرت جهانی قرار گرفته است

وی افزود: نمی‌توان به‌صورت قرضی امنیت ایجاد کرد مثلاً کشور‌های عربی از رفتن آمریکا از منطقه ناراحت هستند، چون قدرت آن‌ها قدرت قرضی است و مربوط به خودشان نیست و ما قدرت‌مان را مدیون ایشان هستیم و ان‌شاءاللّه با ریل‌گذاری ایشان قدرت ما افزون خواهد شد و اگر مسئولین و مردم به نسخه‌های صادرشده ایشان نه‌تن‌ها در بحث نظامی بلکه در همه حوزه‌ها عمل کنند این کشور گلستان خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تسنیم، تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۲۵۵۸۵۶۶، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین