پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۶۴۷۱
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱
بررسی صلاحیت علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

شعار سال: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو پرداختند.
 
بررسی صلاحیت علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
 
موافقت کمیسیون انرژی درباره وزیر پیشنهادی نیرو
 
مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی گزارش این کمیسیون درباره وزیر پیشنهادی نیرو را قرائت کرد.
 
کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی برنامه های وزیر پیشنهادی نیرو را به صورت دقیق مورد بحث و بررسی قرار داد و مدرک و برنامه های وی را تأیید کرد.
 
موافقت کمیسیون کشاورزی مجلس با وزیر پیشنهادی نیرو
 
حجت الاسلام احد آزادی خواه، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی نیرو خبر داد.
 
موافقت کمیسیون عمران با وزیر پیشنهادی
 
کمال حسین پور گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو را قرائت و وی را شایسته تصدی وزارت نیرو تشخیص داد.
 
حق وردی در مخالفت با وزیر پیشنهادی: سوابق تحصیلی ایشان مرتبط با حوزه وزارت نیرو نیست
 
حسین حق وردی نماینده مردم شهریار در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو بیان کرد: انتظار داشتیم وزیر پیشنهادی نیرو برای رفع مشکل قطعی برق برنامه ارائه کند.
 
وی گفت: مخالفت اینجانب نشان از این نیست که وزیر پیشنهادی نیرو صاحب فضائل نیستند، مخالفت اینجانب با آقای محرابیان صرفا به دو لیل می باشد؟ اول، عدم ارتباط تحصیلات و سوابق اجرایی و مدیریتی ایشان با حوزه وزارت نیرو و دوم نقصان در برنامه های ارائه شده ایشان.
 
وی افزود: ایشان دانش آموخته رشته مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت در مقطع کارشناسی می باشند، در مقطع کارشناسی ارشد دانش آموخته اقتصاد در دانشگاه تهران بوده و  تحصیلات دکترا خود را در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات گذرانده است، بر این اساس سوابق تحصیلی ایشان مرتبط با حوزه وزارت نیرو نمی باشد، البته به غیر از پایان نامه دکترای ایشان که آن هم بیشتر محوریت اقتصادی داشت.
 
رحیمی مظفری در موافقت با وزیر پیشنهادی: برنامه محرابیان کاملا عملیاتی است
 
عبدالعلی رحیمی مظفری به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نیرو گفت: نمایندگان در بیان مخالفت هایشان آبروی مومنان را در هم در نظر بگیرند. ما حق نداریم در بررسی صلاحیت ها چنین برخوردی داشته باشیم. بدانید که اکنون مجلس در آزمون بزرگی قرار دارد. ما در آستانه گام دوم انقلاب هستیم و همین مجلس جوان انقلابی زمینه ایجاد دولت جوان انقلابی را فراهم کرده است. کمک کنیم تا هر چه سریع تر کابینه ایجاد شود البته که ما چک سفید امضا هم دست کسی نمی دهیم.
 
وی با اشاره به ویژگی های وزیر پیشنهادی نیرو گفت: محرابیان مردی از جنس مردم و دردآشنای مردم، بدون حاشیه و اهل تعامل است. کسی که جرأت داشت در سخت ترین و بحرانی ترین شرایط سکان دار وزارت نیرو شود.
 
وی محرابیان را مدیری جهادی و وزیری پرکار خواند و گفت: برنامه محرابیان کاملا عملیاتی است. او در حوزه وزارت نیرو به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در انجام ۳۵۰ پروژه مرتبط حضور داشته و موفقیت های زیادی کسب کرده، علاوه بر این سابقه دو بار اخذ رأی اعتماد از مجلس را دارد. در زمان محرابیان بود که قیمت فولاد و سیمان کم شد.
 
این نماینده مجلس مدیریت منابع آب، احقاق حق ایران درباره حقابه آب و برق، توسعه نیروگاه های پراکنده، کنترل و راه اندازی نیروگاه ها و کمک به بخش خصوصی را از جمله برنامه های محرابیان خواند و گفت که اخیرا کشور ما با مشکل خاموشی های گسترده مواجه بود. در دنیا گفته می شد که ما بعد از ۴۰ سال در تأمین برق مشکل داریم. بخشی از دلیل، آن بود که برخی نیروگاه ها به خاطر تفکر غیرجهادی و غیرانقلابی خاموش بودند و حق آن ها را نداده بودند.
 
محمدنژاد در موافقت با وزیر یپشنهادی: محرابیان به حوزه برق و آب شناخت کافی را دارد
 
پرویز محمدنژاد به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نیرو بیان کرد: بخشی از تحصیلات ایشان مرتبط با حوزه وزارت نیرو است. از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که ما قصد انتخاب یک مدیر را داریم و مدیر باید نسبت به ظرفیتهای سازمان خود آگاه باشد و برای استفاده از آن برنامه ریزی کند. آقای محرابیان نیز نسبت به حوزه برق، آب و نیروگاه شناخت کافی را دارد.
 
وی در ادامه اظهار کرد: در کارنامه ایشان مدیریت جامع ایشان کاملا واضح است. ایشان در طرح مهرماندگار حدود ۱۳ پروژه نیمه تمام نیروگاهی به اتمام رساند و ۶۰۰۰ مگاوات تولید برق را به ظرفیت کشور اضافه کرد. همچنین ۳۸ طرح سدسازی را با آورده ۱۲ هزار میلیارد متر مکعب آب به سبد ذخیره آبی کشور اجرایی کرد. ایشان دارای مدیریت جامع، آگاهانه و حرفه ای در حوزه آب و برق هستند.
 
نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: از اینکه رئیس جمهور به نمایندگان اعتماد کردند و چندین وزیر را از بین مجلس انتخاب کردند سپاسگزارم در بیشتر کشورهای پیشرفته غالب دولتمردان از بیم اعضای پارلمان انتخاب می شوند. اما به آقای رئیس جمهور می گویم که شما و اعضای کابینه روی یک خط آتشین هستید پاشنه آشیل دولت سیزدهم بحث انرژی و برق است در تابستان گذشته ما زنگ خطر کمبود برق در تابستان ۱۴۰۰ را به صدا درآوردیم اما کسی توجه نکرد.
 
وی در ادامه تاکید کرد: اگر همین امروز به فکر تامین برق برای زمستان و تابستان های آینده نباشید با مشکلات اساسی رو به رو خواهید شد. وزیر پیشنهادی نیرو نیز  با ظرافت به این موضوع توجه داشته است. یکی از مواردی که در برنامه وزیر پیشنهادی دیده شده است توجه به ظرفیت ترانزیت انرژی و موقعیت استراتژیک کشور است. امروز تمام کشورهای همسایه نیازمند خدمات فنی و مهندسی و انرژی ما هستند که در برنامه ایشان به آن توجه شده است. از سوی دیگر بحث رمزارزها نیز که پدیده ای نوظهور است در برنامه ایشان مورد توجه است. گرجستان ۴ سال پیش صادرکننده برق بود اما امروز به دلیل بی توجهی به این حوزه از واردکنندگان برق شده است.
 
طغیانی در مخالفت با وزیر یپشنهادی: برنامه‌های وزارت نیرو دارای ایراداتی است 
 
مهدی طغیانی در مخالفت با برنامه‌های علی اکبر محرابیان در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو، گفت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو دارای ایراداتی است. عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه آب و برق امروز دامنگیر کشور شده و همه ما باید پاسخگوی مردم باشیم که چرا این چنین قطعی آب و برق وجود دارد و رودخانه دائمی خشکیده است.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: امروز با شرایطی که با آن مواجه هستیم باید یک انتخاب حیاتی را با در نظر گرفتن چالش‌ها انجام دهیم. شرایط امروز به گونه‌ای است که وزارت نیرو ۷۳ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد، ۵۳ هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران و تولیدکنندگان برق و بخش غیردولتی دارد و در برابر ۴۲ هزار میلیارد تومان درآمد خود ۶۰ هزار ملیارد تومان هزینه دارد.
 
وی عدم تعیین تکلیف وام‌های اخذ شده که در برنامه وزیر پیشنهادی نیامده را یکی دیگر از چالش‌های پیش روی وزارت نیرو برشمرد و تصریح کرد: برخلاف سایر وزرا که یا در حوزه آب و یا در حوزه برق متخصص بودند، آقای محرابیان متخصص حوزه اقتصاد هستند و شاه کلید مسئله امروز این حوزه بحث اقتصادی است.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس برنامه وزیر نیرو را بلندپروازانه خواند و تأکید کرد: مشخص نیست که رقم افزایش ظرفیت ۳۰ هزار مگاواتی از چه محلی تأمین خواهد شد. همچنین در برنامه پیشنهادی آمده است ۱۰ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر تولید خواهد شد که منبع این مهم نیز مشخص نیست که چطور ظرف ۴ سال می خواهیم به این ارقام برسیم. برای انجام این مهم آقای وزیر برای ۴ سال آینده رقمی معادل ۵۵۰ هزار میلیارد تومان به علاوه ۲۲.۵ میلیارد یورو بودجه درخواست کرده‌اند که چنین ارقامی در بودجه وجود ندارد.
 
بانکی پور در مخالفت با وزیر یپشنهادی: محرابیان برنامه دقیقی برای کاهش ۱۰ هزار واتی مصرف برق ندارد
 
امیرحسین بانکی پور نماینده مردم اصفهان در مخالفت با محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه باندبازی‌هایی به وزیر پیشنهادی نسبت داده می شد تصریح کرد: در وزارت صنعت برخی باندها به محرابیان فشار می آوردند، وزیر پیشنهادی نمونه هایی را ذکر کرد که علیه باند مذکور مقابله کرده است. من علیرغم اینکه افراد متعددی این موضوع را بیان کرده بودند حرف او را قبول کردم و امیدوارم در باندبازی ها وارد نشوند بسیاری از این افراد اکنون در زندان هستند.
 
نماینده مردم اصفهان در مجلس اظهار داشت: مورادی نیز در مورد سوءاستفاده محرابیان از جایگاه وزارت صنعت مطرح شد که محرابیان توضیحات قانع کننده ای داد و پیشنهاد می کنم این توضیحات را به مجلس نیز ارائه دهد.
 
بانکی پور تصریح کرد: به من ثابت شده که محرابیان اهل فساد نیست اما بین مدیر ضدفساد و مدیری که فاسد نیست تفاوت زیادی وجود دارد ما به دولت ضدفساد رای دادیم و انتظار داریم تک تک وزرا ضدفساد باشند.لابی گری ها و رفیق بازی ها ضدفساد نیست شخصا در رابطه با محرابیان قانع شدم که اهل این موارد نیست.
 
نماینده مردم اصفهان در مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود برنامه های محرابیان را مورد بررسی قرار داد و گفت: در برنامه محرابیان ویژگی متمایزی وجود ندارد. برای اجرای برنامه های وی ۵.۵ میلیون یورو بودجه نیاز است در حالی که بودجه کشور در این بخش ۱ تا ۲ میلیون یورو است
 
بانکی پور گفت: محرابیان برنامه دقیقی برای کاهش ۱۰ هزار واتی مصرف برق نداشت. در حال حاضر ۵۰ هزار میلیارد تومان به نیروگاه های خصوصی بدهکار هستیم، چطور می خواهید این بدهی را پرداخت کنید؟
 
احمدی در مخالفت با وزیر پیشنهادی: برای رفع مشکلات مردم برنامه های جدی خواهد داشت
 
حجت الاسلام موسی احمدی در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو، گفت: محرابیان از سوابق درخشان اجرایی و مدیریتی برخوردار است و تاکنون دو بار از مجلس رأی اعتماد گرفته است. وی در مسئولیت های قبلی خود بیش از ۹ هزار طرح و پروژه بزرگ را در حوزه های سد، پالایشگاه، پتروشیمی و توسعه میعانات نفتی و گازی عملیاتی کرد و همچنین مجری طرح نوسازی ناوگان خودرویی کشور بود و در جهت توسعه حمل و نقل عمومی هم اقدامات درخوری را انجام داد.
 
احمدی گفت: محرابیان در دوران مسئولیت های قبلی خود توانست ۱۳ طرح نیروگاهی و ۱۲ طرح مربوط به شبکه فاضلاب را به اتمام برساند و به مرحله اجرا درآورد. وزیر پیشنهادی نیرو از جنس مردم است و درد و مشکلات آنان را به خوبی می داند و سوابق وی هم گویای آن است که برای رفع مشکلات مردم برنامه های جدی خواهد داشت.
 
نماینده مردم کنگان در مجلس افزود: محرابیان از تعامل بسیار خوبی برخوردار است و ما به فردی نیاز داریم که در کوتاه مدت بتواند مشکلات حوزه وزارت نیرو را حل کند که وی مرد این میدان است و می تواند این موضوع را محقق کند.
 
احمدی اظهارداشت: با توجه به مشکلات امروز آب و برق کشور لازم است فردی جهادی و انقلابی سکان دار این وزارتخانه شود و محرابیان فردی است که امتحان خود را پس داده و صاحب ایده است و همچنین دانش و تخصص لازم را در این حوزه دارد و امروز دیگر جای آزمون و خطا نیست و باید از فردی مقتدر مانند محرابیان برای تصدی این وزارتخانه استفاده کنیم.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری شفقنا  ، تاریخ انتشار:3  شهریور1400، کدخبر: ، www.fa.shafaqna.com،1210624

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین