پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۶۷۱
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۳
سیاست رسانه‌های استکباری این است که این مراسم را در بایکوت قرار دهند و این سیاست دست آموز است.

شعارسال: گردهمایی خبرنگاران و برنامه سازان اربعین حسینی با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید رمضان موسوی مقدم قائم مقام رییس سازمان صدا و سیما، حسن پلارک، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، حسن محرابی مدیرکل مطبوعات و رسانه‌های داخلی، علی فروغی رئیس بسیج صدا و سیما، حجت الاسلام علی کریمیان دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی و حسین ذوالفقاری سخنگوی ستاد اربعین دوشنبه 17 آبان در سالن رضوان بسیج برگزار شد.

حجت الاسلام علی کریمیان، دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی گفت: ما در این چند سال گذشته استقبال زیادی را در اربعین شاهد بودیم و تلاش رسانه‌های خارجی این است که موضوع اربعین را بایکوت خبری و رسانه‌ای کنند. اربعین بزرگترین اجتماع انسانی آن هم با ویژگی خاص و منحصر به فرد است که در دنیا چنین اتفاقی را نداریم و نهایت انسانیت، تدین، اخلاق و معنویت در این مراسم برگزار می‌شود

وی ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم اربعین را جهانی کنیم و لازمه جهانی کردن رسانه قوی است. همه ما مهمان عراق هستیم و باید به قوانین و ضوابط عراق پایبند باشیم و میزبانی آنها را قبول داشته باشیم. امکانات محدودی در عراق وجود دارد و با همه‌ی تلاش‌ها، تعداد محدودی سازماندهی شده‌اند. ما به عنوان رسانه نابسامانی‌ها را نمایش می‌گذاریم تا مسئولان برای سال‌های آینده مشکلات را برطرف کنند اما باید به ظرفیت پرواز‌های نجف و مرز مهران توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سید رمضان موسوی مقدم قائم مقام رییس سازمان صدا و سیما عنوان کرد: سیاست‌ها و دستور عمل‌ها اعمال شده است و بر اساس همین ضوابط باید عمل شود. سیاست‌ها متمرکز هستند اما اجرا متنوع است و همه رسانه‌ها با شیوه‌های خود، کار را انجام می‌دهند. در فضای دیداری، شنیداری، مکتوب و مجازی همه سیاست‌ها مشخص شده است و باید به حساسیت‌ها توجه شود. بعضی از موضوعات مطرح نشود و برخی از حاشیه‌ها به متن تبدیل نشوند.

وی ادامه داد: ستاد اربعین 12 کمیته دارد و امسال نسبت به سال گذشته بسیاری از موانع برطرف شده است. در حوزه اطلاع رسانی با کمیته مربوطه اقدام کنید تا اطلاعات دقیق به شما داده شود.

قائم مقام رییس سازمان صدا و سیما اظهار داشت: مراسم اربعین و راهپیمایی به طور کلی یک پیام است و در این بخش باید کار کنیم به عنوان یک پدیده سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی به آن توجه کنیم و مجموعه تولیدات خود را حول محتوای اربعین ساماندهی شود، به فرازهای اربعین توجه کنید و پیام خود را از محتوای اربعین عبور کنید. این مراسم دارای پیام های بلندی است.

وی تصریح کرد: ما باید رسالت رسانه‌ای خود را از انبوه موضوعات روز و از طریق اربعین بیان کنیم. مراسم اربعین نماد و جلوه وحدت مسلمانان است و محتوا را باید توجه کنید چراکه واجب رسانه‌ای است. از زیارت اربعین سوژه و نکات مهم یادداشت کنید و سوزه ها را از دل زیارت اربعین برداشت کنید.

حجت الاسلام موسوی مقدم افزود: ما می‌توانیم نمادی از وحدت مسلمانان را در قالب اربعین به نمایش بگذاریم. به هر حال اربعین در امتداد عاشورا است و حماسه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. ما مراسم معمولی را پوشش نمی‌دهیم بلکه این مراسم در درون خود حماسه، شجاعت، دشمن شناسی و مجموعه فضایل دینی در آن نهفته است. باید آنها را استخراج کنیم و به مخاطبان نشان دهیم. امروزه در دنیای استکباری شاهد هستیم که با انحصار طلبی، تکاثر قدرت، ثروت و شهوت چگونه به دنبال بند کشیدن انسان‌ها و تجاوز به کشورها هستند. ما باید در مقابل جریان تکفیری از حادثه اربعین حداکثر استفاده را کنیم.

وی اظهار داشت: سیاست رسانه‌های استکباری این است که این مراسم را در بایکوت قرار دهند و این سیاست دست آموز است. چگونه می‌توانید بپذیرید که این حادثه مردمی و اجتماع خود جوش که در دنیا سابقه ندارد اینگونه در سکوت مطلق رسانه‌های خارجی قرار بگیرد. این یک امر طبیعی نیست بلکه هدایت شده و ابلاغی است.

حجت الاسلام موسوی مقدم عنوان کرد: ما باید تولیدات و برنامه سازی خود را با نگاه بین المللی تولید کنیم. خیلی از موضوعات را باید به مظلومیت مردم فلسطین و دیگر مردم مظلوم گره بزنیم و اعتدال و منطق غنی را بیان کنیم.

قائم مقام رییس سازمان صدا و سیما خاطر نشان کرد: میزبانی مردم عراق حفظ شود، کارهای خود را در دل مردم عراق ببریم آنچه که مردم عراق به صورت سنتی انجام می دهند باید برجسته شود.

حسن پلارک رییس سازمان بازسازی عتبات گفت: بیش از ده ساله که در عراق هستیم و نزدیک به پنج هزار نفر در بازسازی همکاری می‌کنند. به نمایندگی از مردم ایران به عنوان خادم فعالیت می‌کنیم و هنوز دو هفته مانده به اربعین حدود 70 هزار نفر در صحن حضرت زهرا (س) یکی از مکان‌هایی است که به کمک ایرانیان ساخته شده است و مردم اسکان پیدا کردند.

وی ادامه داد: استقبال بی نظیر و غیر قابل پیش بینی را شاهد هستیم. ستاد ایران علاوه بر اسکان و مشارکت مردمی، جانشین ستاد عراق نیز هستند. سفیر ما در عراق حدود 6 ماه است برای این اجتماع بزرگ مردمی کارهای کنسولی، سیاسی، نوع ورود، قیمت ویزا، مقررات کالا و بحث امنیت را انجام می‌دهد. برای مرزها و شهر‌های مختلف عراق فرمانده معین شده است و شرح وظایف به آنها داده شده است.

وی عنوان کرد: میزبانی حق عراق است و ما فقط کمک به مردم عراق می‌کنیم. 922 هزار اسکان در نظر گرفتیم و 117 هزار نفر را در مرزها چزابه، شلمچه، مهران و 804 هزار نفر را در کربلا، نجف و دیگر شهرهای عراق اسکان می‌دهیم. امیدوارم موکب‌های ثابت داشته باشیم تا در طول سال نگهداری شود.

رییس ستاد خدمات شهری ستاد اربعین گفت: وزارت کشور 12 کمیته دارد و شهرداری تهران در 8 کمیته عضو است. امسال یک کمیته جدید به نام خدمات شهری شکل گرفت که در این کمیته بحث‌های مختلفی در جلسات مطرح شد. مسئولیت بسته های فرهنگی به عهده شهرداری است. پرچم، کتاب و نوار به تمامی موکب‌ها اهدا شده است. 17 پرچم 50 متری در مسیر کربلا نصب خواهیم کرد. از طرفی در شهرداری 22 کمیته داریم که هرکدام امکانات مختلفی را برای این مراسم تدارک دیده است.

حسین ذوالفقاری سخنگو ستاد اربعین حسینی در پایان مراسم گفت: حدود 229 رسانه فارسی زبان ایجاد شده است تا علیه فکر و فرهنگ ما کار کنند. میخواهیم بگوییم کار شما برنامه سازان و خبرنگاران سنگین است. مسئله اصلی و نتیجه گیری از مراسم اربعین در واقع دستاورد های معنوی است.

وی ادامه داد: سال گذشته جلسات زیادی بعد از مراسم اربعین داشتیم و نظرات مردم، سازمان‌ها و خبرنگاران جمع شد و حدود 150 ضعف مورد توجه قرار گرفت امسال حدود 30 درصد آنها برطرف شد. با جلساتی که با همکاران داشتیم به این نتیجه رسیدیم که کار اصلی ما زیر ساخت ها هستند و باید موکب ها مکان های اسکان را ثابت کنیم تا مردم به راحتی به کربلا بروند و امکانات برای آنها فراهم باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 17آبان1395، کدخبر: 5851340: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین