پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۶۷۹۲
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
اگرچه طی چند سال گذشته، کم توجهی به ضرورت ارتباط مستقیم و بی واسطه کارگزاران و مقامات دولتی با مردم و افزایش روز افزون مشکلات و نارسایی‌های مختلف موجب کاهش اعتماد مردم به کارآمدی الگوی حمهوری اسلامی برای ایجاد زیست بهینه وعزتمند برای مردم شده است تغییر این رویه و ایجاد باور در اقشار مختلف کشور نسبت به عزم همه جانبه مسئولین عالی کشور برای خدمت به آنان می‌تواند در ترمیم سرمایه اجتماعی از دست رفته بسیار راهگشا باشد.
شعارسال: بدنبال اخذ رای اعتماد کابینه حجت الاسلام و المسلمین رییسی از مجلس شورای اسلامی و آغاز فعالیت دولت جدید دو اقدام قابل توجه از سوی ریاست محترم جمهوری دنبال شد که جا دارد به عنوان رویه‌ای ستوده و پند آموز مورد بازخوانی قرار بگیرد.

رییس جمهور دیروز طی بازدیدی که از بهشت زهرا و بخش سالن تطهیر انجام داد عملا به جامعه هدف خود گفت که اولویت او و دولتش توجه به ابعاد دیده نشده و مهم جامعه و گام برداشتن در مسیر حل مشکلات آنان است. گروه‌هایی که تا امروز علی رغم اهمیت و تاثیر گذاری نقششان در جامعه در پستو‌ها نگاه داشته شده و محجور بوده اند.

رئیسی در این بازدید تنها از زحمات کارکنان این بخش جامعه تقدیر نکرد. بلکه ضمن تقدیر از این گروه، به مدیران خود درس ضرورت توجه به همه شئون اجتماعی را گوشزد کرد.

در اقدامی دیگر، رییس جمهور در یک سفر از پیش اعلام نشده صبح جمعه ۵ شهریور ۱۴۰۰ وارد اهواز مرکز استان بسیار مهم، اما دیده نشده خوزستان شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در بدو ورود به استان در فرودگاه شهید سلیمانی اهواز با بیان اینکه" قصد داشتم زودتر به استان سفر کنم، اما بدلیل کثرت کار‌های مربوط به استقرار دولت، این توفیق حاصل نشد"، گفت: "استان خوزستان مردمان بسیار خوبی دارد که در مقاطع مختلف از همه توان خود برای دفاع از کشور مایه گذاشتند و حق بزرگی بر گردن ملت ما دارند. "

رییس جمهور با تاکید بر اینکه دولت نسبت به همه مردم کشور وظیفه دارد، افزود: "نسبت به مردم خوزستان وظایف مضاعفی داریم و انشالله در این سفر که البته سفر کوتاهی است بتوانیم بخشی از مشکلات این استان را برطرف کنیم. "

سفر رییس جمهور با هواپیمایی کوچک و تعداد محدودی از اعضای کابینه و بدون تشریفاتی که معمولا و متاسفانه به موضوعی طبیعی در سفر‌هایی از این دست تبدیل شده نیز از جمله ویژگی‌های اولین سفر استانی رییس جمهور بود.

در این سفر جمعی از اعضای کابینه سیزدهم از جمله وزرای نیرو، کشور، جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و رییس سازمان برنامه و بودجه رییس جمهور را همراهی کردند.

همراهی این افراد در سفر رئیس جمهور نشان می‌دهد که او ضمن ان که تمرکز بر شناسایی و بستر سازی برای رفع مشکلات اصلی خوزستان را با به صحنه بردن وزرای ذیربط مدنظر قرار داده است. فاصله گرفتن از تشریفات زائد و غیر ضرور و پشت سر گذاردن اقدامات نمایشی و بی فرجام را نیز به عنوان پیام غیر مستقیم اولین سفر استانی‌اش مدنظر داشته است.

رئیسی و کاهش اعتماد مردم به کارآمدی حمهوری اسلامی
 
مهمترین مشکلاتی که طی چندین سال گذشته زندگی مردم مقاوم، صبور و وفادار خوزستان را با رنج و سختی همراه نموده، مسایلی، چون آب شرب، آب کشاورزی، دفع فاضلاب و مسائل بهداشتی بوده و از این رو مسئولین اصلی دستگاه‌های ذیربط دولتی که باید برای رفع این مشکلات اقدام کنند در این سفر رییس جمهور را همراهی کرده اند.

به نظر می‌رسد در صورتی که این نوع مواجهه با جامعه یعنی حضور در میدان و فعالیت جدی دولتی‌ها در کنار در نظر گیری همه طبقات و گروه‌های فعال جامعه از استان‌های مرزی تا مرکزی و از شهری تا روستایی و توجه به اولویت‌های اصلی معیشتی انان مورد توجه قرار گیرند می‌توانیم شاهد افزایش امید مردم به کارگزاران سیاسی و دولتی باشیم.

اگرچه طی چند سال گذشته، کم توجهی به ضرورت ارتباط مستقیم و بی واسطه کارگزاران و مقامات دولتی با مردم و افزایش روز افزون مشکلات و نارسایی‌های مختلف موجب کاهش اعتماد مردم به کارآمدی الگوی جمهوری اسلامی برای ایجاد زیست بهینه وعزتمند برای مردم شده است، تغییر این رویه و ایجاد باور در اقشار مختلف کشور نسبت به عزم همه جانبه مسئولین عالی کشور برای خدمت به آنان می‌تواند در ترمیم سرمایه اجتماعی از دست رفته بسیار راهگشا باشد.

اکنون و یک روز بعد از تشکیل دولت سیزدهم نوع برخورد و مواجهه‌ی رئیس جمهور با مردم نشانه‌های امیدوار کننده‌ای از تغییر رویکرد کارگزاران دستگاه اجرایی کشور با مردم هویدا شده است.

هرچند نباید منتظر بود تا رئیس دولت به تنهایی این نوع حضور در جامعه را احیا کند و باید همه سطوح مدیران کشور این الگوی شایسته را به عنوان راه و رسم مدیریت در دوره فعلی برای خود برگزینند لیکن اقدامات پند آموز رئیس جمهور که قطعا باید منتظر مداومت آن بود، نماد روشنی از حرکت رئیسی در مسیر محقق نمودن شعار "تشکیل دولت مردمی" است.


شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری نورنیوز، تاریخ انتشار:۵ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر:۷۴۹۸۵، www.nournews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین