پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۶۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
لابستر یا به‌عنوان محلی دی میگو (مادرمیگو) سخت‌پوستی کف زی که در فصل تخم‌ریزی (اواسط آبان) به‌صورت گله‌ای روی سطح آب میاید و توسط شناورها صید می‌شوند. زندگی "دی میگو" روی خط قرمز
شعارسال: لابستر سخت‌پوستی کف زی که در فصل تخم‌ریزی (اواسط آبان) به‌صورت گله‌ای روی سطح آب میاید و توسط شناورها صید می‌شوند.

صید آن‌ها در فصل تخم‌ریزی بسیار راحت است به‌نحوی‌که با سبد آن‌ها را داخل قایق می‌ریزند!

علی‌رغم ظلم و بی‌توجهی که به این جانوار می‌شود، محیط ‌زیست صید لابستر که گونه در معرض تهدید خلیج‌فارس است را در فصل تخم‌ریزی ممنوع اعلام کرده و جریمه‌ای سنگین برای صید آن در نظر گرفته است.

دکتر حسین عمادی استاد علوم شیلاتی دریا و اقیانوس‌شناسی دانشگاه اظهار داشت: ازنظر فقه شیعه گفته‌شده که ماهی‌های فلس دار حلال است، این مسئله ازنظر علمی بسیار قابل‌توجه است، چراکه ماهی‌های فاقد فلس می‌توانند از طریق آب مواد سمی را جذب کنند که این امر ازنظر علمی همچنان قابل‌بحث است.

وی در ادامه با اشاره به شرایط زیستی این آبزیان گفت: خرچنگ دراز آب شیرین نیز در آب شیرین زندگی می‌کند، اما میگو و لابستر در آب‌شور زندگی می‌کنند، اما یک سری از میگوها نیز در آب شیرین زندگی می‌کنند و دقیقه مثل میگوهای آب‌شور هستند. در این میان توجه به خرچنگ پهن یا (Crab) است که اصطلاح به آن در فارسی خرچنگ گفته می‌شود و ازنظر علما حرام شمرده‌شده است. ازنظر جانورشناسی لابستر، خرچنگ دراز آب شیرین و میگو از یک خانواده نیستند، اما رده‌های آن‌ها مشابه است. خرچنگ پهن در یک رده دیگر قرار دارد.

متأسفانه بازهم صید این‌گونه رواج دارد و در بازارهای ماهی‌فروشی بندرها جنوبی نظیر بندر گناوه بفروش می‌رسد جالب است که مجوز آن از مراجع قانونی صادر می‌شود!

لابستر گوشت بسیار خوشمزه‌ای دارد و گونه دیگرش در کشورهایی نظیر فرانسه جزء تجملی‌ترین غذاها محسوب می‌شود ولی حیف است این‌گونه ای که از شکل ظاهری فسیل مانند و ساختار گوارش و خون‌رسانی داخلی ابتدایی‌اش مشخص است از میلیون‌ها سال پیش تاکنون وجود داشته است، منقرض شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی ترنم دشتی، تاریخ انتشار: دوشنبه 17 آبان 1395، کدخبر: 63669، www.tarnamedashti.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
0
0
تا جایی که من می دونم، لابستر حرام است. پس چرا صید می شود، نمی دانم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین