پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۵۷۷۵۵
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۲
در حالی که وزیر بهداشت از بازگشایی مدارس به روش ترکیبی خبر داده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت که در هفته پیش رو درباره بازگشایی مدارس تصمیم گیری خواهد شد.

شعار سال:کمتر از 20 روز به مهرماه مانده و این روزها یکبار دیگر زمزمه بازگشایی مدارس از سوی دولت شنیده می شود؛ موضوعی که بلافاصله با مخالفت  سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس روبرو شد. مهمترین سخن در این خصوص را رئیس جمهور و وزیر بهداشت در پایان هفته گذشته زدند. ابراهیم رئیسی پنج شنبه گذشته  در هشتمین جلسه مشترک هیئت رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان گفت: در گفت‌وگوهایی که با کشورهای مختلف صورت گرفته، روند واکسیناسیون سرعت خواهد گرفت و امیدواریم با این اقدام شاهد بازگشایی مدارس و دانشگاه ها در سال تحصیلی جدید باشیم. اما وزیر بهداشت این سخن را با قاطعیت بیشتری بیان کرد.

بهرام عین اللهی شامگاه پنجشنبه در سفر به اردبیل در مورد بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بیان کرد: کار واکسیناسیون اساتید دانشگاه‌ها و معلمان به انجام رسیده و از هفته آینده نیز واکسیناسیون دانشجویان آغاز می‌شود. به تناسب واکسیناسیون جامعه هدف دانشگاهی اعم از دانشجویان و اساتید بازگشایی دانشگاه‌ها و آغاز سالتحصیلی به صورت حضوری انجام خواهد شد که البته تصمیم بر این است تا کار با روش ترکیبی آغاز شود. تاکنون روش آموزش در کشور مجازی بوده ولی امسال هم در حوزه دانشگاه‌ها و هم مدارس روش ترکیبی انتخاب شده تا با برپایی کلاس توسط اساتید و معلمان دانشجویان و دانش آموزان به تناسب شرایط هر استان در کلاس حاضر شده و تحصیل خود را انجام دهند.

البته اینکه مدارس با «روش ترکیبی» بازگشایی می شوند چیزی بود که چندی پیش از سوی سرپرست وزارت آموزش و پرورش هم اعلام شد اما این طرح مبهم است و چندان معلوم نیست که روش ترکیبی یعنی چه؟! از سوی دیگر توجه به این نکته مهم است که در جلسه 29 مرداد روسای کمیته‌های تخصصی کرونا به ریاست رئیس جمهور مقرر شده بود  که آموزش حضوری مدارس تا فراهم شدن شرایط بهداشتی مقرر به تعویق بیفتد.

رئیسی در آن زمان اعلام کرد: در این جلسه اعضا پیشنهاد کردند، ابتدا تمام شرایط و زیرساخت‌های بهداشتی ضروری، نظیر تامین استانداردهای مطلوب سرویس‌های بهداشتی در مدارس، ایجاد امکان رعایت حداقل تراکم در کلاس‌های درس، تهویه کلاس‌ها، واکسیناسیون معلمان و کادر اداری، واکسیناسیون والدین دانش‌آموزان و در صورت تامین واکسن، واکسینه کردن آن دسته از دانش‌آموزان که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، انجام شده و سپس درباره دایر شدن حضوری کلاس‌های درس تصمیم‌گیری شود. بر این اساس سال تحصیلی جدید از ابتدای مهر آغاز خواهد شد، اما آموزش حضوری تا فراهم شدن شرایط بهداشتی مقرر به تعویق خواهد افتاد.

حالا با توجه به تغییر تصمیم باید پرسید آیا « تمام شرایط و زیرساخت‌های بهداشتی ضروری» در این مدت دو هفته صورت گرفته که تصمیم به بازگشایی شده است یا اینکه مصوبه روسای کمیته‌های تخصصی کرونا به ریاست رئیس جمهور لغو شده است؟! این موضوعی است که درباره آن به مردم چیزی گفته نمی شود.

به هر صورت، رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  روز جمعه درباره موضع مجلس در برابر تصمیم وزارت بهداشت برای بازگشایی مدارس گفت:  در این دوساله که شاهد شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور بودیم و شرایط در مقاطعی خاص و بغرنج شده برای تصمیم گیری درباره آینده وضعیت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها کمیسیون آموزش با  وزارت خانه‌های علوم، آموزش و پرورش، بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا در جهت حفظ سلامت دانش آموزان و دانشجویان، معلمان و اساتید جلسات مختلفی را برگزار کرده و بررسی‌های لازم را انجام داده است.

وی با بیان اینکه در بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیده ایم که آموزش‌های باید حضوری باشد ادامه داد: هنوز زیر ساخت‌های آموزش مجازی در کشور به اندازه کافی فراهم نشده و نمی‌تواند به تنهایی نیازهای کشور را برآورده کند. سال گذشته هم مبحث بازگشایی مدارس مطرح شد، ولی در نهایت بعد از اتمام بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که شرایط برای بازگشایی مدارس کافی و فراهم نیست و از بازگشایی مدارس ممانعت به عمل آمد. در این دو سال دانش آموزان با آموزش مجازی ضربه های زیادی خورده اند. آموزش و پرورش در حال حاضر اعلام کرده که آمادگی بازگشایی مدارس در مهر ماه را دارد.

حاجی پور در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر و بعد از اعلام وزارت بهداشت برای بازگشایی مدارس، تصمیم بر این شده که کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با ستاد کرونای وزارت کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش هفته آینده جلسه‌ای برگزار کنند و درباره بازگشایی مدارس تصمیم گیری کنیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی زیر بار بازگشایی با این وضعیتی که در حال حاضر وجود دارد، نمی‌رود. حتما باید شرایط شیوع کرونا در کشور ثابت شود و آرامش روانی و امنیت برای معلمان، اساتید، دانش آموزان، دانشجویان و خانواده‌ها فراهم شود.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه باید زیر ساخت‌های لازم برای تامین این امنیت فراهم شود توضیح داد: با توجه به شرایط فعلی و اینکه زمانی حدود دو هفته تا بازگشایی مدارس و فرا رسیدن مهر ماه باقی مانده است، شرایط برای بازگشایی مدارس فراهم نخواهد شد.

محمدمهدی زاهدی عضو دیگر کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس نیز اعلام کرد: تاکنون جمع بندی نهایی در رابطه با آموزش حضوری انجام نشده و امیدواریم تا پایان هفته آینده در ستاد ملی کرونا با پیشنهادات وزارت آموزش و پرورش و مشورت کمیسیون آموزش این جمع بندی را اعلام کنیم هر چند در مشورت ها با وزارت و پرورش و ستاد مطرح کردیم که ناچاریم مدارس را در فاز اول به صورت تمام حضوری، تمام مجازی و یا تلفیقی از این دو فعال کنیم.

وی بیان کرد: نظام مصمم است از روز اول مهرماه سال تحصیلی آغاز شود و براساس آنچه عرض کردم، حضوری کامل، مجازی کامل و یا ترکیب حضوری و مجازی تا هفته آینده برنامه ریزی می شود و یکی از مطالبات و توافقات ما با وزرت آموزش و پرورش این بود که اختیارات بیشتری به مناطق مختلف کشور بدهند و یک نسخه واحد برای همه استان ها نپیچیم. هر استان بهتر می تواند برای خودش تصمیم گیری بکند همانطور که شرایط جنوب با شمال استان کرمان متفاوت است.

زاهدی با ارائه پیشنهاداتی درباره فعالیت مدارس گفت: ۷۱۹۸ مدرسه در کشور با کمتر از ۱۳ دانش آموز داریم و قریب به ۵۰ درصد مدارس ما کمتر از ۷۵ دانش آموز دارند که باید دسته بندی شوند و همه مقاطع محدودیت ها و مزایایی دارد که برای آموزش حضوری و مجازی باید براساس آن تصمیم گیری شود.

وی افزود: مدارسی که دانش آموزان کمی دارند، به راحتی می توانند کلاس ۱۵ نفره را حضوری برگزار کنند و آنهایی که تعداد دانش آموزان متوسط است، تقسیم بندی ساعتی صورت بگیرد.

زاهدی اظهار کرد: براساس هماهنگی وزارتخانه های بهداشت و آموزش و پرورش اکثر قریب به اتفاق معلمان دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند. ممکن است معلمی به هر دلیلی واکسن نزده باشد اما شرایط فراهم است و همه کادر مدرسه و حتی نیروهای خدماتی مدارس واکسن زده و در حال تزریق هستند و برنامه ریزی شده تا ۲۱ شهریورماه جاری دوز دوم واکسن معلمان و ... زده شود.

وی بیان کرد: اکنون واکسیناسیون معلمان اجباری است و ممکن است فردی به دلیل بیماری و موارد استثناء از زدن واکسن منع شود اما اصل بر این است تمام معلمان و کادر آموزشی، پرورشی، اداری و سرایداری واکسن کرونا بزنند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس بیان کرد: با توجه به اینکه بچه ها ممکن است ویروس را به خانواده انتقال بدهند باید خیالمان از جانب والدین دانش آموزان نیز راحت شود لذا آنها نیز باید واکسینه شوند تا مشکلی به وجود نیاید.

وی افزود: در شهرهای بزرگ بچه ها با سرویس مدارس تردد می کنند که برای رانندگان سرویس مدارس نیز برنامه ریزی شده واکسن کرونا دریافت کنند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری مردم سالاری ، تاریخ انتشار:  12شهریور1400، کدخبر: 155443،www.mardomsalari.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین