پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۸۱۳۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
دستگاه قضایی در راستای استمرار اقدامات خود برای انتفاع عموم مردم، در جدیدترین اقدام خود، برگ سبز خودرو صادره از شرکت‌های تولیدی را به عنوان سند مالکیت، معتبر دانسته است.
شعارسال: قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی بنا بر تاکیدات حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، افزایش سرمایه اجتماعی نظام، تحقق صددرصدی منافع و مصالح ملی و به منفعت رسیدن عموم مردم را سرلوحه برنامه‌ها و اقدامات خود قرار داده و در این راستا، ابتکارات و تدابیری را نیز اتخاذ کرده است.

تدابیر و ابتکارات دستگاه قضایی در راستای منافع مردم

اقداماتی نظیر «احیاء و ارتقاء حقوق عامه و رسیدگی‌های ویژه به مقولاتی مانند مشکل قطعی برق، آب خوزستان، ترخیص کالا‌های اساسی از گمرکات»، «اتخاذ راهبرد برای جلوگیری از ایجاد پرونده‌های کثیرالشاکی و تسریع در روند رسیدگی به این قبیل پرونده‌ها با اولویت استیفای حقوق و استرداد اموال مردم»، «گسترش صلح و سازش در پرونده‌های قضایی»، «ساماندهی وضعیت زندان‌ها و زندانیان و اعطای مرخصی‌های گسترده به زندانیان و رسیدگی‌های ویژه به خانواده آن‌ها و سرکشی به بند‌های امنیتی»، «صدور دستوراتی برای عفو و رسیدگی مجدد به پرونده برخی از محکومان و دستگیرشدگان ناآرامی‌های آبان ۹۸»، «تکریم مراجعان به دستگاه قضایی»، «کاهش فرآیند و زمان رسیدگی به پرونده‌های قضایی برای جلوگیری از تضییع وقت و هزینه مردم»، «عدم صدور قرار بازداشت موقت تا حد امکان» و ... از جمله ابتکارات و تدابیر دستگاه قضایی در دوره تحول و تعالی برای افزایش سرمایه اجتماعی نظام و تحقق مصالح ملی و منافع مردمی است.

اعتبار برگه سبز خودرو به عنوان سند مالکیت با بخشنامه صادره از سوی دادستان کل کشور

دستگاه قضایی در راستای استمرار اقدامات خود برای انتفاع عموم مردم، در جدیدترین اقدام خود، برگ سبز خودرو صادره از شرکت‌های تولیدی را به عنوان سند مالکیت، معتبر دانسته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور طی بخشنامه‌ای خطاب به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور اعلام کرد که تلقی برگ سبز خودرو صادره از شرکت‌های تولیدی به عنوان سند مالکیت بلامانع است.

در متن بخشنامه دادستان کل کشور، درج شده است: حسب گزارش‌های واصله و استعلامات برخی از دادستان‌ها در خصوص مناقشه بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (کانون سردفتران) و نیروی انتظامی در خصوص الزامی و یا غیرالزامی بودن معاملات ثبت خودرو در دفاتر اسناد رسمی، به اطلاع می‌رساند: بند‌های ۲ و ۳ بخشنامه شماره ۱۴۷۲۰۴.۹۴ مورخ ۱۳۹۴.۷.۲۸ صادره از سازمان ثبت اسناد و املاک که مضموناً حاکی از ضرورت مراجعه طرفین معامله برای ثبت معاملات خودرو به دفاتر اسناد رسمی بود، با صدور دادنامه شماره ۱۸۶۳ مورخ ۱۳۹۹.۱۲.۰۲ هیات محترم دیوان عدالت مستنداً به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال گردیده و در تاریخ ۱۴۰.۱.۱۰ به شماره‌ی ۹۸۰۴۱۸۵ در روزنامه رسمی ثبت و ابلاغ شده است. از آن‌جایی که برابر مواد مختلف قانون مذکور، از جمله تبصره ماده ۱۴ و مواد ۳۴، ۳۵ و ۳۷ و خصوصاً مواد ۴۳ و ۴۵ آراء شعب دیوان عدالت اداری و به ویژه هیات عمومی در موارد مشابه برای تمامی دستگاه‌های اداری لازم‌الاجراء بوده و برای مستنکفین مجازات در نظر گرفته شده‌است، لذا مستفاد قطعی از دادنامه‌ی مذکور و قوانین مربوط؛ تلقی برگ سبز خودرو صادره از شرکت‌های تولیدی به عنوان سند مالکیت بوده و نقل و انتقالات خودرو با ثبت مشخصات متعاملین و نیز مشخصات خودرو مندرج در برگ سبز؛ در ادارات راهنمایی و رانندگی بلامانع بوده و ضرورتی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نمی‌باشد مگر این که متعاملین خواهان ثبت آن در دفاتر مذکور باشند.
 

برگ سبز خودرو سند مالکیت است
 
مرتفع شدن مشکلات مردم در زمینه نقل و انتقال خودرو با اقدام اخیر دستگاه قضایی

حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری،گفت: سال‌ها بین نیروی انتظامی و کانون سر دفتران بر سر نقل و انتقال خودرو، مناقشه بود که آیا ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی الزامی است یا نه؟ مدت‌ها بود که مردم در رابطه با این مناقشه گرفتار بودند. این موضوع در اسفند ماه سال گذشته در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بحث و بررسی شد.

دادستان کل کشور همچنین در ادامه افزود: بر همین اساس اینکه مردم حتما باید در دفاتر ثبت اسناد حضور یابند طی دادنامه ۱۸۶۳ ابطال شده و این موضوع در تاریخ ۱۰ فروردین سال جاری در روزنامه رسمی ابلاغ شد لذا برای همه دستگاه‌ها لازم‌الاجرا است؛ بنابراین برگ سبز خودرو به عنوان سند مالکیت تلقی می‌شود. به موجب رأی مورد اشاره و مستندات قانونی ناظر بر آن، ضرورتی برای مراجعه به دفاتر اسناد رسمی جهت انتقال خودرو توسط متعاملین نیست مگر طرفین معامله خودشان خواهان حضور در دفاتر باشند.

وی همچنین در خصوص مترتب بودن ارث یا سایر مسائلی که محاکم برای اسناد مالکیت معتبر می‌دانند، در قبال سند سبز خودرو، گفت: تبعیت از رأی دیوان عدالت اداری ناظر بر معتبر بودن برگه سبز خودرو برای همه مراجع قضایی لازم است.

اقدام دستگاه قضایی در معتبر دانستن برگه سبز خودرو در راستای رفاه حال مردم است

کمال رئوف، وکیل پایه یک دادگستری و حقوقدان در گفتگو با میزان با ابراز خرسندی از اقدام دادستان کل کشور نسبت به تلقی کردن برگ سبز خودرو به عنوان سند مالکیت اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر خرید و فروش خودرو در جامعه ما هم با سند عادی و هم با سند رسمی در حال انجام است و از طرف دیگر پلیس راهنمایی و رانندگی با توافق طرفین اقدام به فک پلاک می‌کند، طرفین می‌توانند پس از فک پلاک با مراجعه به دفترخانه سند رسمی اخذ کنند.

این حقوقدان با بیان اینکه ثبت رسمی اموال منقول مزایای قانونی برای مالک در پی خواهد داشت، گفت: اینکه این مزیت را منوط به امری اجباری کنیم، این موضوع موجب سختی مردم خواهد شد.

وی اظهار کرد: رأی وحدت رویه دیوان عدالت اداری به این معنا نیست که نباید برای خودرو سند رسمی صادر کرد؛ بلکه دیوان عدالت اداری و دادستانی کل کشور الزامی بودن اخذ سند رسمی پس از فک پلاک را برطرف کرده‌اند تا امور مردم تسهیل شود.

رئوف در پایان با بیان اینکه قانون باید به‌گونه‌ای اجرا و تفسیر شود که حقوق عامه مردم حفظ شود، گفت: با توجه به وضعیت فعلی، اینکه مردم در صف‌های طولانی فک پلاک حضور پیدا کنند و یک امر اختیاری را به مشکلی برای مردم تبدیل کنیم، این موضوع باعث ایجاد زحمت برای مردم خواهد شد و اقدام دادستانی کل کشور، برای رفاه مردم بوده است.

پذیرش برگ سند خودرو به عنوان سند رسمی در راستای منافع مردم و اقدامی قابل‌تحسین است

علی بابایی کارنامی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به رویه اصلاح امور قضایی که در دوره «تحول و تعالی» و با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای به صورت جدی در حال اجراست، «پذیرش برگ سبز خودرو به عنوان سند رسمی» را از نتایج این روند اصلاح به نفع مردم دانست و گفت: اقدام قوه قضاییه پیرو پذیرش برگ سند خودرو به عنوان سند رسمی یک اقدام قابل‌تحسین و ارزنده است و می‌تواند اقدامی در راستای منافع مردم شناخته شود.

وی تأکید کرد: هر دارایی که مردم دارند بر اساس ارزشیابی تملک دارایی باید بر سازوکار‌های مدیریتی اقتصاد خانواده اثر داشته باشد لذا پذیرش برگ سبز سند خودرو به عنوان سند رسمی از سوی قوه قضائیه از همین دست اقدامات است و می‌تواند مؤثر باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه پیرو این اقدام باید از قوه قضاییه تشکر کرد، بیان داشت: امیدواریم این‌چنین تدابیر در ادامه راه و در بحث‌های مختلف چه در موضوع سرمایه منقول و غیرمنقول ادامه داشته باشد و در بحث خودرو هم کار بسیار خوبی صورت گرفته است.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس با اشاره به سایر اقدامات تحولی قوه قضاییه بیان داشت: یکی از اقداماتی که حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای آن را پیگیری می‌کنند همین حضور غیر تشریفاتی ایشان در جمع مردم است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مسئولین قوه قضائیه باید در کنار مردم قرار بگیرند، اظهار داشت: مسئولان قوه قضاییه باید با مردم و برای مردم کار کنند لذا این اقدامات بر اساس برنامه‌های تحولی صورت گرفته و باید ادامه پیدا کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان داشت: حرکات و رفتار قوه قضاییه در جریان برنامه تحولی خود پیرو برخورد با مجرمین و متهمین قابل‌تحسین است.

پذیرش برگ سبز خودرو به عنوان «سند رسمی» اقدامی به نفع مردم است

حجت‌الاسلام حسن نوروزی، با اشاره به رویه اصلاح امور قضائی که در دوره تحول و تعالی و با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای به صورت جدی در حال اجراست، «پذیرش برگ سبز خودرو به عنوان سند رسمی» را از نتایج این روند اصلاح به نفع مردم دانست و گفت: یکی از بهترین و زیباترین کار‌های سند تحولی قوه قضائیه تسهیل کار مردم و آسان کردن کار آنهاست.

وی افزود: در ماده ۶۵۶ قانون مدنی و ماده ۴۶ و ۴۷ قانون ثبت، حق توکیل به غیر را محترم شمرده و همچنین مراجعه به ثبت سند مال منقول را اجباری نکرده است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: راه درستی را که دادستان محترم قوه قضائیه در زمینه نقل‌وانتقال خودرو اعلام کرد یکی از بهترین اموری است که باعث رضایتمندی مردم عزیز خواهد شد لذا ما باید این چنین کار‌هایی را که در واقع مراجعه مردم را به مراکز قضائی کمتر می‌کند، بیشتر داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اینکه برگ سبز سند مالکیت خودرو در نقل و انتقالات به عنوان سند پذیرفته شده یکی از بهترین کار‌هایی است که حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری اعلام کرده که قطعاً نظر کلیه دستگاه قضا است.

نوروزی ادامه داد: به قوه قضائیه در این زمینه تبریک می‌گوئیم چراکه قصد دارد خودش را از کمند مسائل بروکراسی (دیوان‌سالاری) و اداری خاص رها کند و همچنین امیدواریم که در سایر مسائل دیگر هم همین رویه ادامه پیدا کند.

عضو مجمع نمایندگان تهران اظهار داشت: به عنوان مثال محکومیت‌های مالی اختلافی بین دو طرف و مسائل دادگاه‌های خانواده از جمله مواردی است که لزومی ندارد به دستگاه قضائی ارجاع داده شود بنابراین کار دستگاه قضائی یکسری کار‌های اصولی و اساسی و خاصی است که مملکت را باید در جهت حاکمیت اسلامی پیش ببرد.

وی با بیان اینکه در این زمینه به مسئولان قوه قضائیه تبریک عرض می‌کنم، بیان داشت: همین رویه، رویه درستی است لذا باید از معطلی مردم در دفترخانه‌ها جلوگیری کرد. امیدواریم قوه قضائیه از این اقدامات استوار و گام‌های اصولی که مورد جلب رضایتمندی مردم شده و منافع مردم را تأمین می‌کند بیشتر انجام دهد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با اشاره سایر اقدامات تحولی قوه قضائیه بیان داشت: همچنین سهل‌الوصول بودن دسترسی به حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه و اینکه ایشان در جلسات موضوعات را استماع می‌کنند یکی دیگر اقدامات تحولی در قوه قضائیه برشمرده می‌شود.

نوروزی اظهار داشت: گوش دادن و توجه کردن و همچنین قول و عمل به کار‌ها از دیگر اقدامات تحولی قوه قضائیه برشمرده می‌شود. همچنین تغییر در حرکت‌های جانب‌دارانه کورکورانه از دستگاه قضا یکی دیگر از موضوعاتی است که در دستگاه قضا مشاهده می‌شود. امیدواریم این نوع رفتار‌ها و منش‌ها را در قوه بیشتر ببینیم.

شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار:۱۶ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر:۷۵۵۵۰۲، www.mizan.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
0
0
چه خوب که اقداماتی هم به نفع مردم در جریان است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
0
0
چقدر خوب... رفتن به دفتر اسناد خودش معضلی بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین