پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۵۸۱۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۹
طبق گفته مسئولان آموزش و پرورش، آغاز تدریجی آموزش حضوری در مدارس از آبان، مصوبه ستاد ملی کرونا است؛ در آموزش مجازی کیفیت محقق نشد و شاهد افت تحصیلی بودیم.
شعارسال: زمزمه‌های بازگشایی مدارس پررنگ شده است و آن‌گونه که مسئولان وزارت آموزش و پرورش و سخنگوی ستاد ملی کرونا گفته اند، دانش‌آموزان از آبان ماه کم‌کم به استقبال آموزش‌های حضوری خواهند رفت.

البته شرایط آموزش حضوری دانش‌آموزان همانند گذشته نخواهد بود و متناسب با وضعیت کرونایی، شرایط حضور در مدارس و ساعات آموزش نیز متفاوت شده است؛ علیرضا کمره‌ای معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره تفاوت‌های آموزش حضوری در شرایط کرونایی نسبت به گذشته گفت: «امکان فاصله‌گذاری اصلی‌ترین شرط برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که این موضوع در مدارس کم‌جمعیت به‌آسانی قابل تحقق است، شرایط مدارس کم‌جمعیت نیز یکسان نیست و کلاس‌های ۴۵ متری، ۳۵ متری و حتی ۲۵ متری هم در مدارس وجود دارد؛ دو متغیر کلیدی برای تحقق فاصله‌گذاری اجتماعی و کاهش تراکم کلاس‌های درس نیاز است؛ نخست تعداد دانش‌آموزان در کلاس درس یعنی در شرایط کرونایی، حدنصاب جمعیت کلاس‌های درس را ۱۵ نفر قرار می‌دهیم و به‌نسبت مساحتی که از کلاس درس کم می‌شود در مورد تعداد دانش‌آموزان تصمیم خواهیم گرفت.

تقسیم جمعیت کلاس‌های درس

نکته دوم، جمعیت دانش‌آموزان در مدارس است چرا که جمعیت دانش‌آموزان در راهرو‌ها و سایر مکان‌های مدرسه باید کاهش یابد؛ بنابراین این دو متغیر را همزمان درنظر می‌گیریم و براساس آن اجازه آموزش حضوری را خواهیم داد؛ اگر تعداد دانش‌آموزان یک مدرسه از حدنصاب تعیین‌شده که هنوز قطعی نشده است و باید با مراجع بهداشتی درباره آن به توافق برسیم، بیشتر بود آن وقت جمعیت کلاس درس را به دو یا سه گروه تقسیم می‌کنیم.»

ترک تحصیل و افت تحصیلی

از حدود دو سال گذشته که آموزش دانش‌آموزان به‌صورت مجازی پیگیری شد، مشکلات مختلفی از جمله عدم دسترسی برخی دانش‌آموزان به ابزار آموزش مجازی و از سوی دیگر افت کیفیت آموزش و یادگیری دانش‌آموزان به‌ویژه دبستانی‌ها در این سبک از آموزش بار‌ها منعکس شد تا جایی که نگرانی جدی از افت تحصیلی دانش‌آموزان و از سوی دیگر ترک‌تحصیل‌های گسترده، دو چالش اصلی نظام آموزشی کشور در سال تحصیلی پیشِ‌رو خواهد بود؛ این هشداری است که کارشناسان پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نیز نسبت به تبعات بسته بودن در‌های مدارس در سال تحصیلی جدید داده‌اند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره افت یادگیری دانش‌آموزان عنوان کرد: آموزش حضوری دانش‌آموزان حتی در زمان‌های کوتاه‌شده را بر آموزش مجازی ترجیح می‌دهیم و با توجه به سابقه‌ای که از آموزش‌های مجازی داریم از جمله کیفیتی که محقق نشده است و اُفت تحصیلی که در نتیجه این آموزش‌ها به دست آمد، آموزش حضوری را انتخاب می‌کنیم.

آموزش حضوری به‌تدریج از آبان

وی به این نکته اشاره کرد: فعالیت آموزشی مدارس از اول مهرماه شروع می‌شود، اما آموزش‌های حضوری به‌تدریج از آبان ماه در مدارس کشور آغاز خواهد شد و یک برنامه تدریجی برای بازگشایی مدارس داریم، این موضوع مصوبه ستاد ملی کرونا است که بازگشایی حضوری مدارس را از آبان ماه تعیین کرده‌اند.

کمره‌ای درباره نگرانی خانواده‌ها نسبت به بازگشایی حضوری مدارس و از سوی دیگر ناتوانی در رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی گفت: آموزش حضوری به‌تدریج آغاز می‌شود چرا که با شرایط یکسان در کشور مواجه نیستیم، بیش از ۱۱۰ هزار مدرسه با جمعیت مختلف داریم، برخی مدارس کمتر از ۵۰ دانش‌آموز دارند و بیش از ۶۰ هزار مدرسه کمتر از ۱۲۰ نفر دانش‌آموز دارند؛ آموزش حضوری به دانش‌آموزان در شرایط حداقلی انجام می‌شود و وقتی تراکم کلاس‌های درس را کاهش دهیم، ۱۲ تا ۱۳ نفر در هر کلاس حضور می‌یابند که امکان فاصله‌گذاری وجود دارد. در ۴۵ هزار مدرسه مناطق روستایی و حاشیه شهر‌ها که جمعیت اندکی دارند، امکان آموزش حضوری فراهم است و در مابقی مدارس، جمعیت کلاس درس را تقسیم می‌کنیم تا دانش‌آموزان به‌صورت زوج و فرد آموزش‌های حضوری را تجربه کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش " تعدادی از معلمان مدارس دولتی در برخی روز‌های آزاد خود در مدارس غیردولتی تدریس می‌کنند چگونه می‌توان آن‌ها را در شیفت‌های مختلف برای آموزش به مدرسه آورد"، متذکر شد: وقتی عنوان کردیم فاصله‌گذاری باید انجام شود و جمعیت کلاس‌ها به یک‌دوم کاهش یابد، زمان آموزش کوتاه می‌شود یعنی این‌گونه نیست که باز هم ۵ روز آموزشی ۶ ساعته را اجرا کنیم و طبیعی است که معلم ۲۴ ساعت بیشتر در هفته فعالیت ندارد.

همچنین احمد حسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره بازگشایی مدارس تأکید کرد: سال گذشته نیز همین روند را داشتیم، اما ستاد ملی کرونا حرف آخر را می‌زند که در خط مقدم آن وزیر بهداشت حضور دارد.

وی در رادیو گفت: وزیر بهداشت نیز، چون مسئله سلامت کشور به‌دست اوست، می‌گوید تشخیص اینکه آموزش‌ها حضوری باشد یا خیر به‌عهده ستاد ملی کرونا است، سال گذشته شاهد بودیم وقتی آموزش و پرورش گفت، مدارس حضوری دایر می‌شوند، ستاد ملی کرونا مانع این تصمیم شد و مدارس غیرحضوری شدند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: برای بازگشایی مدارس باید بین مناطق مختلف تفکیک قائل شد و حتی بدون واکسیناسیون، مدارس مناطق روستایی که تعداد دانش‌آموزان پایین است به‌صورت حضوری برگزار شوند در این صورت تا حدودی آمار سه‌میلیون دانش‌آموزی که به ابزار آموزش مجازی دسترسی ندارند، کاهش می‌یابد و مشکلات کم می‌شود.
 

آموزش‌های حضوری مدارس یه تدریج شروع می‌شود
 
فلاحی بیان کرد: برای سایر مدارس تا آبان ماه ممکن است واکسیناسیون کامل شود، آن‌وقت می‌توان مدارس را حضوری برگزار کرد، اما باید تصمیم دقیق گرفت و نباید یک تصمیم کلی برای کل کشور گرفت؛ فعلاً تصمیم بر آموزش حضوری است تا ببینیم ستاد ملی کرونا چه اعلام خواهد کرد.

شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشا:۱۶ رشهریور ۱۴۰۰:، کدخبر:۲۵۶۷۰۲۱، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
0
0
در بعضی مناطق که شرایطش رو دارند خیلی هم خوبه ولی نه در همه شهرها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین