پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۸۴۹۹
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۵
اولین سفیر زن افغانستان در آمریکا فساد و بی‌توجهی دولت اشرف غنی را باعث بروز وضعیت فعلی در کشورش خواند.

شعار سال: رویا رحمانی که اولین سفیر زن افغانستان در ایالات متحده بود می‌گوید: تصرف کل کشور به دست طالبان با اینکه موضوعی وحشتناک است اما قابل پیش‌بینی بود.

رحمانی افزود: نوع اداره کشور به دست دولت اشرف غنی و فساد موجود باعث شد تا راه برای پیشروی طالبان و نهایتاً تصرف کل کشور به دست این گروه هموار شود. او به آمریکا هم هشدار داد و گفت: پیروزی طالبان نتایج سیاسی و اجتماعی در افغانستان، منطقه و جهان خواهد داشت که آمریکا از آن گریزان نخواهد بود.

این دیپلمات افغان که جولای از سمت خود در سفارت کشورش در آمریکا کنار رفت افزود: برای من بعنوان یک افغان، پیروزی سریع طالبان غافلگیرکننده نبود چرا که سیاست‌های دولت ساقط شده سابق این راه را هموار کرد؛ یک رهبری منسجم برای مقابله با طالب‌ها وجود نداشت؛ سربازان و فرماندهان افغان دوست داشتند برای آزادی و مردم خود نبرد کنند اما این دولت و رهبری آن بود که با فساد خود کشور را به طالبان تقدیم کرد.

فساد دولت سابق باعث پیروزی طالبان شد

رویا رحمانی ۴۳ ساله از سوی دادگاهی در افغانستان به فساد مالی در ساخت و ساز سفارتخانه کشورش در واشنگتن متهم شده بود؛ اتهامی که خود آن را سیاسی می‌داند.

رحمانی در ادامه افزود: قطع رابطه دولت کابل و واشنگتن در زمان ترامپ و آماده نشدن کشور برای خروج نیروهای آمریکایی نیز یکی دیگر از علل شکست سریع در برابر طالبان بود؛ در این میان پاکستان بعنوان اصلی‌‎ترین حامی طالبان سود اصلی را برد و این شکست قطعاً برای آمریکا و متحدانش تبعات سختی در پی خواهد داشت.

خبر اصلی را در رویترز ببینید

شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا، تاریخ انتشار: ۱۸شهریور۱۴۰۰، کد خبر: ۱۲۲۰۸۶۰، fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین