پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۸۵۷۷
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
مجلس و دولت باید به عنوان قانون‌گذار و مجری، با بازنگری در سیاست‌های کلی این تعادل را برقرار کنند به طوری که با افزایش ظرفیت پزشکی شرایط جهت پاسخگویی هر چه بهتر به نیاز جامعه فراهم شود.
شعار سال: یکی از شاخص‌های سنجش میزان خدمات پزشکی در هر کشور، میزان تعداد پزشک نسبت به جمعیت آن کشور است. سرانه پزشک در ایران ۱۱.۷ به ازای ۱۰ هزار جمعیت است که این عدد در بسیاری از کشور‌ها بیش از ۲۰ بوده و در کشور‌های پیشرو در حوزه سلامت عموماً بین ۳۰ تا ۵۰ است.

تناسب بین تعداد پزشکان و جمعیت، موجب کاهش آسیب‌پذیری نظام سلامت در برابر بحران‌هایی مثل شیوع بیماری کرونا یا بحران پیری جمعیت می‌شود. در همین زمینه مجلس و دولت باید به عنوان قانون‌گذار و مجری، با بازنگری در سیاست‌های کلی این تعادل را برقرار کنند به طوری که با افزایش ظرفیت پزشکی شرایط جهت پاسخگویی هر چه بهتر به نیاز جامعه فراهم شود.

در ایام انتخابات ریاست جمهوری و طرح برنامه‌ها و اولویت‌ها توسط کاندیدای مختلف، رئیس جمهور منتخب، انحصار را یکی از دو مشکل اصلی نظام سلامت برشمرد. موضوعی که در آخرین مناظره تلویزیونی هم به آن اشاره شد. آیت الله رئیسی همچنین موضوع سفر‌های درمانی مردم مناطق مختلف به مراکز استان‌ها و تهران برای دسترسی به پزشک متخصص را مطرح کرد. بحث‌هایی که همه و همه ریشه در کمبود شدید پزشک در کشور دارد و بیان این موضوعات از زبان رئیس جمهور کشور می‌تواند نوید دهنده کاهش مشکلات نظام سلامت که عمده آن مرتبط با کمبود پزشک است باشد.

از طرفی در مجلس شورای اسلامی نیز مساله کمبود پزشک به دغدغه برخی نمایندگان تبدیل شده است. در همین زمینه گودرزی در زمان بررسی صلاحیت وزیر بهداشت گفت: بحران کنونی و آینده کشور کمبود پزشک است. در ادامه نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی افزود: عده‌ای به علت تعارض منافع اجازه نمی‌دهند کشور در بخش نظام سلامت پیشرفت کند.

شکست انحصار پزشکی

۵۰ درصد جمعیت کشور با سرانه‌ای کمتر از ۴ پزشک زندگی می‌کنند
چندی پیش محمد‌مهدی زاهدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در رابطه با لزوم افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی گفت: ما به دنبال این هستیم که وزارت بهداشت مصمم شود ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی را افزایش دهد تا از این طریق انحصار شکسته شود.

همچنین نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز در حاشیه بررسی صلاحیت وزیر پیش نهادی بهداشت، تحول در حوزه سلامت و توجه بیشتر به پیشگیری را در شکستن انحصار با جذب دانشجویان پزشکی عنوان کرد. میرتاج الدینی در این زمینه گفت: باید همانند رشته‌های دیگر این انحصار برداشته شود و این از جمله مطالبات نمایندگان است.

از دیگر مشکلات در این حوزه، توزیع نامناسب پزشک در هر منطقه است. آمار‌های سازمان نظام پزشکی ایران نشان می‌دهد که ۳۴ درصد کل پزشکان کشور و ۴۵ درصد پزشکان متخصص در شهر تهران حضور دارند، در حالی که تهران دارای ۱۱ درصد جمعیت کشور است. این نشان می‌دهد که سرانه پزشک کشور خصوصاً پزشک متخصص بسیار پایین‌تر از این مقدار است. به این صورت که بیش‌از ۵۰ درصد جمعیت کشور با سرانه‌ای کمتر از ۴ پزشک زندگی می‌کنند.


کمبود پزشک عمومی و متخصص در کشور!
محمد خدابخشی نماینده مردم الیگودرز در مجلس، از مشکل کمبود پزشک در شهرستان الیگودرز خبر داد و گفت: هم پزشک عمومی و هم پزشک متخصص کم داریم و به خاطر نبود پزشک در بسیاری از زمینه‌ها ناگزیریم بیماران را از طریق ستاد هدایت وزارت بهداشت به شهر‌های بزرگ‌تر منتقل کنیم. وی در ادامه افزود: حتی پزشک عمومی هم به تعدادی که لازم است و باید جوابگوی جمعیت باشد، در درمانگاه و مراکز درمانی این منطقه نیست.

امید است با اولویت دادن رئیس جمهور منتخب به عادلانه‌تر شدن توزیع امکانات و خدمات پزشکی و درمانی در کشور شاهد کاهش مشکلات در حوزه سلامت باشیم. با این رویکرد که بتوان ضمن شکست انحصار در پزشکی، دسترسی مردم به خدمات و امکانات درمانی را در دورافتاده‌ترین مناطق کشور، عادلانه ساخت.
 
شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر:۹۶۲۷۱۷، www.snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین