پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۸۶۶۹
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۲
تعداد جانباختگان کرونا در روز ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ باز هم فراتر از ۶۰۰ نفر رسید. پیش بینی‌های آماری از این بیماری نشان می‌دهد در صورتی که شرایط پاییز سال گذشته در کشور رخ دهد احتمال ابتلای روزانه بالای ۵۰ هزار نفر و مرگ و میر بیش از هزار و ۵۰۰ نفر در کشور وجود خواهد داشت.
شعار سال: آمار‌های موج پنجم در شاخه‌های خطرناک کرونا روندی نزولی به خود گرفته که البته این کاهش در متغیر ابتلا نزولی‌تر از سایر شاخص‌های نگران کننده کرونایی بوده است.

باوجود افت اندک آماری در برخی شاخه‌های کرونایی کشور، اما هنوز ابتلا به این بیماری تقریبا ۱۵ برابر سال گذشته و مرگ ومیر بیش از ۴ برابر سال قبل به ثبت رسیده است. اما در صورتی که تصور کنیم آمار‌های کرونایی رفتاری شبیه به سال قبل را در ایران داشته باشند باید منتظر چه ارقامی از سوی وزارت بهداشت و درمان در خصوص این بیماری بود؟

پیش بینی روند ابتلا به کرونا در ایران

شمار مبتلایان روزانه به بیماری کرونا در روز ۱۶ شهریور ماه برابر با ۲۷ هزار و ۱۳۸ نفر بوده که تقریبا در سطح آمار‌های روز قبل بوده و تغییری نداشته است.

به طور کلی میانگین هفت روزه ابتلا به کرونا در ایران در روز‌های اخیر معادل با ۲۸ هزار نفر بوده که ۱۵ برابر این رقم در موقعیت مشابه خود درسال گذشته بوده است.

در سال قبل از میانه شهریورماه رفته رفته بر آمار ابتلا به کرونا افزوده شد. بررسی‌های آماری در ابتدای پاییز ۹۹ نشان میدهد در بازه ۴۵ روزه به طور متوسط رشد روزانه ابتلا برابر با ۲.۱ درصد بوده که سطح سرایت ویروس را از میانگین هزار و ۸۰۰ نفر به ۴ هزار و ۵۰۰ نفر رسانده است.

اگر میزان ابتلا به این بیماری بخواهد مانند سال گذشته رفتار کرده و پاییزی متناسب با همین فصل در سال ۹۹ را رقم زند ابتلا به کرونا روزانه رشدی ۲.۱ درصدی خواهد داشت. در این صورت احتمال دارد خیز ششم این بیماری برخاسته و سطح ابتلارا در پایان مهر ماه به فراتر از ۵۰ هزار نفر کشانده و قرمزترین موقعیت را در تمام ماه‌های کرونا زده کشور به ثبت برساند.

پیش بینی مرگ کرونایی ایرانیان در پایان مهر ۱۴۰۰
 
پیش بینی مرگ ومیر کرونا در ابتدای پاییز ۱۴۰۰
 
شمار فوتی‌های روزانه کرونا در روز ۱۶ شهریور ماه رشدی دوباره پیدا کرده و با ۸.۹ درصد افزایش نسبت به روز قبل به سطح خطرناک ۶۳۵ نفر رسید. به طور متوسط، میانگین مرگ ومیر کرونا در هفت روز گذشته برابر با ۵۸۶ نفر بوده که نسبت به روز‌های پایانی مرداد ماه کاهشی اندک پیدا کرده است.

در بررسی آمار مرگ ومیر کرونا در پاییز سال قبل مشاهده شد از نیمه شهریور تا پایان مهر ماه روند مرگ ومیر سیری صعودی گرفته و طبق آمار‌ها به صورت میانگین روزی ۲.۰۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

اگر این روند در مرگ و میر کرونایی سال جاری نیز ادامه پیدا کند در موج ششم احتمالی برخاسته در یک سناریو ممکن است مرگ ومیر ارقام بی سابقه‌ای را به ثبت برساند.

در این تحلیل اگر رفتار بیماری کرونا در سال جاری در اولین ماه پاییز، از آمار ثبت شده در موقعیت مشابه سال گذشته خود پیروی کند ممکن است تعداد فوتی‌ها تا فراتر از سطح روزانه هزار و ۵۰۰ نفر نیز ارتقا یابد.

این سناریو نشان از احتمال قدرت کشندگی بالای ویروس در پاییز سال جاری دارد.
 
پیش بینی مرگ کرونایی ایرانیان در پایان مهر ۱۴۰۰
پیش بینی بیماران بدحال کرونایی در پاییز سال ۱۴۰۰

طبق آمار‌های وزارت بهداشت و درمان شمار بیماران بدحال کرونایی در روز ۱۶ شهریور ماه برابر با ۷ هزار و ۶۰۶ نفر به ثبت رسیده که در مقایسه با روز قبل افتی ۰.۳ درصدی را به ثبت رسانده است.

این رقم در موقعیت مشابه خود در سال گذشته برابر با ۳ هزار و ۷۰۸ نفر به ثبت رسیده بود یعنی تقریبا نصف حد این شاخص در روز جاری.

روند افزوده شدن به تعداد بیماران وخیم کرونایی در پاییز سال گذشته نشان میدهد به طور متوسط رشد روزانه این متغیر تا پایان مهر ۹۹ برابر با ۰.۶ درصد بوده است.

اگر این میزان رشد درآمار‌های سال جاری در این بخش نیز شکل بگیرد ممکن است تعداد بیماران بدحال به فراتر از سطح هزار نفر رسیده و رکورد‌های خطرناکی را در این شاخص به ثبت برساند.

البته پیش بینی‌های انجام شده در خصوص بیماری کرونا در سه متغیر قرمز، سیاه و خاکستری کرونایی در صورتی شکل می‌گیرد که روند بیماری از پاییز سال گذشته پیروی کرده و نتوان به وسیله واکسیناسیون و راه‌های پیشگیری از رشد ویروس مانعی بر سر پیشروی این بیماری در کشور خلق کرد. به عبارت دیگر ارقام محاسبه شده تنها درصورتی محتمل هستند که شرایط رشد ویروس مانند سال گذشته باشد.

اگر ضریب نفوذ واکسن را در رشد ابتلا در نظر بگیریم میزان ابتلا و متغیر‌های نگران کننده رشد کمتری نسبت به وضعیت این ویروس در سناریوی بدون واکسن خواهد داشت.

پیش بینی کرونا با سناریوی واکسن

درصورتی که در محاسبات روند بیماری کرونا، ضریب نفوذ واکسیناسیون در ایران را نیز مورد ارزیابی قراردهیم مشخص می‌شود میانگین رشد روزانه ابتلا کمتر از سناریوی بدون واکسن بوده است. در همین رابطه میانگین ابتلا در ایران در دوماه ابتدایی تابستان سال جاری که واکسیناسیون در ایران صورت گرفته برابر با ۱.۱۴ درصد بوده است. اگر آمار ابتلای روزانه از روند ۷۷ روزه خود در تابستان سال جاری تبعیت کند میزان ابتلا تا سطح ۵۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت.
 
آمار مرگ و میر نیز در این محاسبه نشان میدهد در این مدت رشدی ۲.۱ درصدی داشته که در نهایت می‌تواند تا سطح هزار نفر رشد پیدا کند.

این ارقام به مراتب پایین‌تر از سطح به ثبت رسیده در سناریوی بدون واکسن بوده و نشان میدهد ادر صورت واکسیانسیون از امنیت بیشتری در زمان شیوع این ویروس در کشور بهره‌مند خواهیم بود. با این حال بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد پاییز به دلایل فصلی و مستعد بودن برای رشد بیماری‌های عفونی وضعیت خطرناکی را در خصوص ابتلای به کرونا متصور می‌شود.

 
پیش بینی مرگ کرونایی ایرانیان در پایان مهر ۱۴۰۰
 

شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از اقتصاد نیوز، تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور۱۴۰۰، کد خبر: ۴۳۸۸۶۳.eghtesadnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین