پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۵۸۷۷۳
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۸
معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه در خصوص پذیرش ظرفیت‌های دانشجویان به شدت در فشار هستیم، گفت: گاهی در اعداد و ارقام گفته می‌شود ارمنستان دو برابر ایران سرانه پزشک نسبت به جمعیت دارد.

شعار سال: علی‌اکبر حق‌دوست درجمع دبیران شورای مرکزی شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: دوره بسیار خوبی را پشت سر گذاشتیم و به نظرم می‌آید این ارتباط با معاونت فرهنگی و دانشجویی برای بنده غیر قابل تکرار خواهد بود و برای وزارت بهداشت نیز گمان نمی‌کنم تکرار شود،‌ البته امیدوارم این پیش بینی غلط از کار در بیاید و این تعامل موثر ادامه پیدا کند. در این مدت با درایت دکتر لاری و همکاران ایشان، هیچ فاصله‌ای بین دو معاونت فرهنگی و دانشجویی و آموزشی وجود نداشت و مدیران این مجموعه و معاونت آموزشی در خدمت یکدیگر بودند و این تعامل اگر در دوران کرونا نبود، شاید اتفاقات نامیمونی می‌افتاد که اکنون هم قابل پیش بینی نیست.
 
وی افزود: رفتار صمیمی، دلسوزانه و مادرانه معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت با دانشجویان، انگیزه ما را نیز در این حوزه بالا برد و من سخت می‌بینم معاون آموزشی دیگری تا این اندازه پیامک، ایمیل و تلفن دانشجویان را پاسخ دهد که البته این وظیفه من بوده است، زیرا ما روی این صندلی نشسته‌ایم که پاسخ‌گویی و شفافیت داشته باشیم که از این بابت خداوند را شکر می‌گویم.
 
معاون آموزشی وزیر بهداشت در خصوص برخی درخواست‌های دانشجویی مطرح شده از سوی دبیران شورای مرکزی شوراهای صنفی دانشجویان مبنی بر برگزار نشدن و یا به تعویق افتادن برخی آزمون‌های حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت، گفت: یک اصل را باید بدانیم که گاهی اوقات ذات کار ما و شما باعث می‌شود در برخی مسائل همراه باشیم، اما گاه این خواسته‌ها در مقابل هم قرار دارند، بر این اساس باید قاعده بازی را روشن کنیم تا بدانیم با چه قاعده‌ای باید پیش برویم.
 
وی افزود: انتظار داریم همانگونه که در موضوعات مخالف با نظرتان، اعتراض دارید در زمان‌هایی که هم نظر هستیم نیز حمایت لازم را داشته باشید.

در خصوص پذیرش ظرفیت‌های دانشجویان به شدت در فشار هستیم
 
حق‌دوست در خصوص افزایش ظرفیت‌ها و پذیرش دانشجویان از خارج به داخل، گفت: در این دو مورد بین ما و شما اختلاف اصولی وجود ندارد و کلیات کاملا روشن است. این نکته را بدانید در خصوص پذیرش ظرفیت‌های دانشجویان به شدت در فشار هستیم.
 
وی ادامه داد: گاهی در اعداد و ارقام گفته می‌شود ارمنستان دو برابر ایران سرانه پزشک نسبت به جمعیت دارد. سؤال این است که اگر این موضوع حقیقت دارد چرا وضعیت ارمنستان این است؟ دلیل این است که در ارمنستان فرد دارای مدرک لیسانس پزشکی به عنوان پزشک شناخته می‌شود. در بسیاری از کشورهای دنیا تکنیسین اتاق عمل و بیهوشی و حتی مراقبان بهداشتی در خانه‌های بهداشت را به عنوان پرستار محسوب می‌کنند.
 
حق دوست تصریح کرد: از شما انتظار داریم تا با اعداد و ارقام از حقیقتی که وجود دارد، حمایت کنید. ما باید در مواردی که اختلاف نظر داریم در ابتدا مبانی بحث را روشن کنیم و در ادامه بر صندلی خود به عنوان مخالف بنشینیم، به دنبال حق باشیم و از حق دفاع کنیم.

آموزش بی‌کیفیت بهتر است نباشد
 
معاون آموزشی وزیر بهداشت در ادامه گفت: یکی از اصول اصلی که باید در مورد آن به توافق برسیم و می‌تواند به شکل زیر ساختی به حل اختلافات کمک کند، مبحث کیفیت است، شما قبول دارید که آموزش بی‌کیفیت بهتر است نباشد، اگر ما نه تنها یک پزشک که حتی یک کاردان بی‌سواد را به جامعه تحویل دهیم، باید پاسخ‌گو باشیم. بنابراین بسیار ساده است تا ببینید برای حذف امتحانات جامع چه هجمه‌ای ایجاد شده است که به این اصل ضربه می‌زند.
 
وی ادامه داد: این را در نظر بگیرید دانشجویان در این چهار ترم به هیچ عنوان سر کلاس درس نرفته‌اند و به هیچ عنوان امتحانات حضوری ندارند، کیفیت آزمون‌های مجازی را هم می‌دانیم به چه نحو و با چه کیفیتی در حال برگزاری است. اگر شما قبول دارید که دانشجوی دندان‌پزشکی، پزشکی و داروسازی باید حداقل‌های کیفیتی را داشته باشند، باید این سؤال را بپرسید که چرا باید فرد از حضور در آزمون جامع و یا دستیاری بترسد؟ در حالی که ما اعلام کرده‌ایم، آزمون را آسان خواهیم گرفت و شرایط کرونایی را نیز در نظر داریم.

در آزمون دستیاری حدود ۱.۶ درصد افتاده‌اند
 
این مقام مسؤول در ادامه با بیان این‌که در آزمون دستیاری حدود ۱.۶ درصد افتاده‌اند، گفت: این میزان یعنی در آزمون دستیاری ۵۰ نفر از ۳ هزار نفر افتاده‌اند، آیا این عدد زیاد است؟ برای آن‌هایی که داوطلب آزمون ارتقاء هستند نیز اعلام کرده‌ایم که سال آینده را دوبل حساب می‌کنیم و از سهمیه دوبل شدنشان هم می‌گذریم، به این معنا که اگر سال آینده دوباره قبول شوند، می‌توانند هر دو سال را با هم به صورت جهشی جلو بروند. برای افرادی که آزمون گواهی‌نامه داده و افتاده‌اند نیز اعلام کرده‌ایم شهریور ماه آزمون بورد را شرکت کنند و با نمره قبولی پایین‌تر پذیرفته شوند.
 
حق‌دوست حفظ اخلاقیات در هر حوزه‌ای را مهم دانست و خاطرنشان کرد: یک بحث اصلی که باید به آن بپردازیم اخلاقیات است، اگر اخلاق را زیر پا بگذاریم همه ما در این دنیا و آن دنیا در آتش خواهیم بود، عزیزان هر کدام از ما پا را از حدود اخلاق فراتر بگذاریم و وارد مقاصد غیر اخلاقی شویم، بدانیم دنیا و آخرت را از دست داده‌ایم.
 
معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: سیاست وزارت‌ بهداشت در مورد آزمون‌های جامع بر برگزاری امن، سالم و ایمن است. وقتی شما به عنوان نمایندگان دانشجویان صحبت از امنیت و بهداشت می‌کنید، قطعا خط قرمز ما است و از طرف دیگر نظم و انضباط نیز از اصول اساسی آموزش است، بر این اساس هیچ دلیل منطقی برای برگزار نشدن این آزمون‌ها وجود ندارد. امتحانات میان دوره نیز وظیفه معاونت آموزشی نیست، اما در دوران کرونا ما تمام این امتحانات را گرفته‌ایم تا دانشجویان کمتر اذیت شوند و ۶ ماه عقب نیفتند.

برای حقوق اینترن‌ها و دستیاران در بودجه هیچ ردیفی نداریم
 
حق‌دوست یادآور شد: در هشت چالش اصلی که ما با آن مواجه هستیم، یکی از موارد بحث افزایش ظرفیت‌ها است و با وجود محاسباتی که انجام داده‌ایم، متهم شده‌ایم که صنفی نگری می‌کنیم.
 
وی متذکر شد: در خصوص حقوق اینترن‌ها و دستیاران نیز حق با شما است و این وضعیت زیبنده دانشجویان ما نیست، برای حقوق این عزیزان در بودجه هیچ ردیفی نداریم و دانشگاه‌ها از محل درآمدهای خود این موضوع را پوشش می‌دهند که پایدار نیست. نمی‌دانم اعضای برنامه و بودجه جدید تا چه اندازه این موضوع را دنبال خواهند کرد، اما به لطف خدا معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت و همکارانشان در این خصوص چندین برابر معاونت آموزشی پی‌گیری کرده‌اند.
 
این مقام مسؤول گفت: اگر در ردیف بودجه مصوب دولت، ردیف بودجه‌ای قرار بگیرد که برای این عزیزان معادل حقوق یک پزشک عمومی طرحی، حقوق در نظر گرفته شود، می‌توانیم حقوق اینترن‌ها را به عنوان مثال تا ۵۰ یا ۶۰ درصد این میزان مشخص کنیم.
 
معاون آموزشی وزیر بهداشت در خصوص شیوه و مدل گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: مستندات ما در این حوزه بسیار قوی شده است و شما نیز باید در این خصوص اشراف خود را بالا ببرید.

هیچ کس نمی‌تواند پایان کرونا را تشخیص دهد
 
حق‌دوست در خصوص بازگشایی دانشگاه‌های علوم پزشکی، اظهار کرد: هیچ کس نمی‌تواند پایان کرونا را تشخیص دهد و باید با شرایط جدید برنامه‌ریزی و زندگی کنیم. از استانداردهای جهانی در کنترل اپیدمی‌ها این شعار بود که اولین جایی که تعطیل می‌شود و آخرین جایی که باز می‌شود، مدرسه است. در اپیدمی کرونا این شعار تغییر کرد و دیگر مدرسه آخرین جایی نیست که باز خواهد شد. نگاه آقای تدروس به عنوان مسؤول سلامت جهانی در سازمان ملل این است که کشورها هر چه سریع‌تر سیستم آموزشی خود را به راه بیندازند.
 
وی یادآور شد: این فکر که با تعطیل کردن می‌توان اپیدمی را کنترل کرد، اشتباه است، نمی‌توانیم به دلیل ترس واقعی از کرونا، سیستم کشور را متوقف کنیم. در برخی کشورها مانند فنلاند و دانمارک میزان خودکشی نوجوانان دوبرابر و مصرف مواد مخدر افزایش پیدا کرده است. وزیر آموزش و پرورش ایران نیز به شکل رسمی اعلام کرد که در کشور ۲۵ درصد از فرزندان خانواده‌های ما حتی برای یک ساعت در طول شب دسترسی به گوشی هوشمند ندارند و این یعنی این درصد از عزیزان ترک تحصیل کرده‌اند و این‌گونه موارد تا چند دهه آسیب رسان خواهد بود.
 
این مقام مسؤول با بیان این‌که حتما با بازگشایی دانشگاه‌ها، مبتلایانی به کرونا خواهیم داشت، گفت: باید تلاش کنیم تا دانشجویان فضای ایزوله داشته باشند، خانواده‌های دانشجویان  همزمان واکسن را دریافت کنند و ...، اما متوقف شدن راه‌کار نخواهد بود و این غیر ممکن است. انگلیس، سوئد و سوئیس در اوج کرونا دانشگاه‌های خود را باز کردند و تایلند و ترکیه که خیلی اوضاعشان از ما بهتر نیست نیز این بازگشایی را داشته‌اند، اما به واقع چند کشور مانند ما روش مقابله با بیماری را پی گرفته‌اند.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری گسترش  ، تاریخ انتشار:  20شهریور1400، کدخبر:199292 ، www.gostaresh.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین