پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۷۸۰
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۱
حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.
شعار سال: تا بدین جا مشخص شد که نسخه وزیر نفت دولت سیزدهم برای رهایی از خام‌فروشی، اجرای «قانون پتروپالایشگاه‌ها» است. طبق این قانون به ظرفیت ۱.۴۶ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی مجوز تاسیس پتروپالایشگاه صادر شده است و ظرفیت پروژه‌های بهینه‌سازی و ارتقای پالایشگاه‌های موجود نیز ۴۳۳ هزار بشکه می‌باشد. حال با این پیش‌فرض، به تحلیل وعده‌های جواد اوجی در حوزه رهایی از خام‌فروشی می‌پردازیم.

وزیر نفت در نخستین حضور خود در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به لزوم احداث دو پتروپالایشگاه در کشور گفت: «قانون، مشوق‌های خوبی را همچون یک تا دو سال مجوز تنفس خوراک پس از بهره‌برداری را برای پتروپالایشگاه‌ها در نظر گرفته که امتیاز بسیار بالایی است. امیدواریم با این مشوق و مشوق‌های دیگر حداقل یک تا دو واحد پتروپالایشگاهی در این دولت ساخته شود و به بهره‌برداری برسد».

جواد اوجی همچنین در جریان بازدید از پالایشگاه تهران وعده دیگری درباره افزایش ظرفیت پالایشی کشور در طول دولت سیزدهم داد و گفت: «طبق زمانبندی تعریف شده برای پالایشگاه‌های موجود و پالایشگاه‌های جدید در چهار تا پنج سال آینده ظرفیت پالایشگاه‌های کشور ۱.۵ برابر می‌شود. ظرفیت کنونی پالایش با احتساب نفت خام و میعانات گازی، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز است که قرار است طبق برنامه‌ریزی‌ها این رقم به بیش از روزانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه برسد».

در نتیجه وزیر نفت در نظر دارد با اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها به طور همزمان دو وعده را در طول دولت سیزدهم عملی کند: ۱- ساخت حداقل دو واحد پتروپالایشگاهی ۲- افزایش ظرفیت پالایشی به میزان ۱.۳ میلیون بشکه در روز.

در مجموع با در نظر گرفتن اعداد و ارقام ذکر شده توسط وزیر نفت و طرح‌های تعریف شده ذیل قانون پتروپالایشگاه‌ها و همچنین ظرفیت فعلی کشور در ساخت واحد‌های جدید پالایشی و پتروپالایشی، به نظر می‌رسد با توجه به سهولت اجرای پروژه‌های اپگریدینگ، از ۱.۳ میلیون بشکه ظرفیت پالایشی وعده داده شده، حدود ۴۰۰ هزار بشکه آن مربوط به ارتقای کمی و کیفی پالایشگاه‌های موجود ذیل قانون پتروپالایشگاه‌ها است که در تصویر ۳ نمایش داده شده است.

در نتیجه مابقی ظرفیت ۹۰۰ هزار بشکه‌ای پالایش نفت خام و میعانات گازی نیز از طریق توسعه احداث حداقل ۲ واحد یا بیشتر پتروپالایشگاه جدید در کشور ایجاد خواهد شد. در این بین هر چند پیشرفت فیزیکی برخی پروژه‌های پالایشی سیراف یا پالایشگاه مهر خلیج فارس کمی کار وزارت نفت را در دستیابی به این وعده وزیر نفت آسان می‌کند، اما کماکان تحقق کامل وعده‌های وزیر نفت در صنعت پالایشی کشور، نیازمند عزم و اراده جدی در وزارتخانه و به خصوص شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است و البته در صورت وجود این لوازم تحقق آن عملی و ممکن خواهد بود.

حاشیه بعدی به ماجرای توافق گازی ایران و ترکمنتان و پایان یک فرصت سوزی گازی می‌پردازد.

رئیسی و «قربانقلی بردی محمداف» در دیدار خود در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگ‌های برای حل مسئله گاز توافق کردند. رئیس جمهور، روز گذشته و در دومین روز از سفر به تاجیکستان، در دیدار «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان، اظهار داشت: برگزاری منظم جلسات کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی می‌تواند محرک موثری برای گسترش مناسبات ایران و ترکمنستان باشد.
 
از وعده پتروپالایشی تا خبر پایان خرابکاری گازی!

وی افزود: تبادل انرژی و افزایش حجم مبادلات و ترانزیت کالا بین دو کشور از جمله زمینه‌های مستعد برای تقویت همکاری‌های ایران و ترکمنستان است.

در این دیدار دو طرف درباره حل مساله گاز با یکدیگر توافق کردند؛ رئیس جمهور ترکمنستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از روابط دوستانه کشورش با جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: بنا داریم برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور به شکل منظم دنبال شود.

حاشیه سوم هم حاکی از ماجرای شکایت جایگاهداران سوخت از زنگنه است.

اسدالله قلیزاده-رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فراورده‌های نفتی کشور گفت: اقدامات وزیر سابق نفت در حوزه توزیع سوخت و جایگاه‌ها در ۸ سال گذشته شامل ترک فعل، اقدام فراقانونی، بی توجهی به قانون و.. به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ارسال می‌شود.

وی تاکید کرد: ۸ سال گذشته بدترین دوران برای فعالین توزیع سوخت بود و اکثریت ایشان خصوصا جایگاه‌ها با زیان انباشته و ورشکستگی روبرو شدند و بار‌ها ناراحتی و خشم خود را به انحا مختلف ابراز کردند، لازم به ذکر است حتی در دوران جنگ تحمیلی هم چنین شرایطی نداشتیم.

قلیزاده در مورد جزئیات موارد شکایت از وزیر سابق نفت در کمیسیون اصل نود گفت: شکایت ما در ۲۰ بند تقدیم کمیسیون می‌شود که انواع ترک فعل‌ها، اقدامات فراقانونی، بی‌توجهی به ابلاغ‌ها و قوانین، ایجاد نارضایتی، تهمت، موارد پنهان بودجه‌ای و... است که مستندات و مدارک قابل اتکا برای آن‌ها گردآوری نموده‌ایم و به نظر ما هر یک از این اقدامات آثار منفی زیادی در بخش خصوصی، عمومی و حتی اجتماعی کشور داشته است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی کشور در پایان اظهار کرد: جایگاهداران از این اقدامات بسیار ناراضی و ناراحتند و انتظار داریم کمیسیون محترم موارد را بررسی و پاسخ ما روشن شود و حتی نتیجه آن را اعلام عمومی نمایند.

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آن‌ها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از نفتی‌ها، تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۴۱۳۲۴، naftiha.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین