پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۹۲۰
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
سهمیه‌بندی زائران اربعین از کشور‌های همسایه عراق به‌ویژه ایران انتقادات فراوانی را در محافل اجتماعی این کشور برانگیخته است و آن‌ها از دولت بغداد خواسته‌اند به بهانه شیوع کرونا در پازل دشمنان اسلام بازی نکنند.
شعار سال: ایرانیان مشتاق همچنان چشم به راه کربلا دارند و در این میان زیارت اربعین با چالشی به نام شیوع کرونا مواجه شده است که در آن سیاستمداران عراقی تلاش می‌کنند به این بهانه مانع از حضور انبوه و میلیونی جمعیت در خاک کشورشان شوند؛ بهانه‌ای که با توجه به موارد مشابه، چندان منطقی به نظر نمی‌آید و اگر شیوع کرونا را بخواهیم بهانه بدانیم، با تناقضی همچون حضور صد‌ها هزار نفری زائران حسینی در تاسوعا و عاشورای حسینی مواجه خواهیم شد. در نهایت دولت عراق در تعامل با ایران با حضور ۶۰ هزار زائر ایرانی آن هم به صورت هوایی موافقت کرده است.

بی‌تردید خاطره حضور زائران ایرانی که به صورت میلیونی در پیاده‌روی اربعین سال‌های گذشته شرکت کردند، همچنان در ذهن عراقی‌ها باقی مانده است و صحنه‌های باشکوه آن را از یاد نمی‌برند. هیچ‌کس در عراق منکر این نیست که حضور ایرانی‌ها در قالب پیاده‌روی اربعین، بر شکوه و جلال آن می‌افزاید.

زیارت اربعین، ترسیم وفاداری و بصیرت ملت‌های ایران و عراق

مازن البعیجی، تحلیلگر عراقی در گزارشی نوشت: صحنه‌هایی که از حضور ایرانی‌ها و عراقی‌ها در کنار هم در یک قاب ثبت شده، ترسیم جذابی از وفاداری و بصیرت است که جهانیان را بیدار می‌کند و با آن می‌توان در افکار عمومی جهان نفوذ کرد. این‌ها مظهر پیروزی فرهنگ اسلامی است که ارتباط تنگاتنگی با معنویت و ایدئولوژی دارد و می‌تواند روابط سیاسی، اجتماعی و پیوند میان ایران و عراق را مستحکم‌تر کند.

تحلیلگر عراقی می‌افزاید: ایران و عراق دو بال محور مقاومت هستند که مردمان این دو کشور به‌عنوان اجزای این محور در خاک عراق و برای زیارت اربعین سرازیر می‌شوند؛ چه صحنه‌های غرورآفرین، معنوی و جذابی که از پیوند دو ملت ایران و عراق بر صفحه روزگار نقش می‌بندد. در زیارت اربعین هیچ تفاوتی میان ایرانی، عراقی، سعودی، اردنی و دیگر ملت‌ها وجود ندارد و همه آزادانه و در کنار هم می‌توانند به زیارت حرم اباعبدالله الحسین (ع) بروند. اگر چنین نشود و دولت عراق بخواهد آن را منحصر در عراقی‌ها و تعداد محدودی از خارجی‌ها کند، این طرز تفکر چه تفاوتی با مناسک حج دو سال اخیر و شیوه برخورد سعودی‌ها با آن دارد که انتقادات فراوانی را در کشور‌های منطقه ازجمله عراق برانگیخته است.

زیارت اربعین، گوشه‌ای از فرهنگ اسلامی است که از مبدأ عراق به مقصد سایر کشور‌های جهان صادر می‌شود
 
زیارت اربعین، ترسیم وفاداری و بصیرت ملت‌های ایران و عراق

البعیجی در ادامه گزارش خود آورده است: آنجایی که پرچم اباعبدالله الحسین (ع) با پرچم‌های ایران و عراق در هم تنیده می‌شود و رسانه‌ها راهپیمایی میلیونی اربعین را به تصویر می‌کشند؛ رسانه‌های داخلی، خارجی و شبکه‌های ماهواره‌ای این موج و خروش را نشان می‌دهند گوشه‌ای از فرهنگ اسلامی است که از مبدأ عراق به مقصد سایر کشور‌های جهان صادر می‌شود و این، فرهنگ حسینی است که باور‌ها را در دنیا بیدار می‌کند.

تحلیلگر عراقی نوشت: کجای دنیا را سراغ دارید که این‌چنین کنگره عظیمی هر ساله و در یک روز مشخص میان میلیون‌ها نفر از مردم از کشور‌های مختلف، ولی با فرهنگ‌های مشترک برگزار شود، دوربین‌ها آن را به تصویر بکشند و تصاویر آن در عمق جان ملت‌ها نفوذ کند. این مراسم همان زیارت اربعین حسینی است که دشمنان فرهنگ اسلام و مسلمانان برایش نقشه کشیده‌اند تا آن را متوقف کنند و شاید شیوع کرونا را بتوان بخشی از این نقشه دانست. متأسفانه تصمیم‌گیران سیاسی در عراق دچار چالش بزرگی شده‌اند و بهتر است بگوییم در پازل دشمن بازی خورده‌اند که نمی‌توانند برای رونق بخشیدن به این زیارت میلیونی تصمیم‌گیری کنند.

البعیجی نوشت: چرا دولت عراق با ایران بازی ارقام به راه انداخته است؟ ۳۰ هزار و ۶۰ هزار و ۸۰ هزار چه تفاوتی دارد، وقتی در مراسم عاشورای حسینی در کربلا صد‌ها هزار نفر حضور می‌یابند و بعد از آن شاهدیم آمار شیوع کرونا در کشور نه‌تن‌ها افزایش نمی‌یابد، بلکه در برخی مواقع شاهد کاهش آن نیز هستیم؛ بنابراین شاید باورپذیر باشد اگر بگوییم شیوع کرونا نمی‌تواند بهانه خوبی برای جلوگیری از فرهنگ زیارت اربعین و پیاده‌روی میلیونی ملت‌های مسلمان ایران و عراق باشد.

وی افزود: کرونا مگر دست و پا دارد یا می‌تواند یک روز باشد و روز دیگر نباشد، یا می‌تواند جایی باشد و جای دیگر نباشد، یا می‌تواند ایران باشد یا نباشد، یا می‌تواند در زیارت اربعین باشد یا نباشد؟ چرا ما مسلمانان می‌خواهیم شیوع کرونا را در حد یک بیماری مزمن خطرناک و در حد دشمن جان بشریت جلوه دهیم، درحالی‌که با توسل به زیارت ائمه اطهار و امام حسین (ع) می‌توانیم روح و جان خود را شست‌وشو دهیم، از خشونت‌ها جلوگیری کنیم و باور داشته باشیم نگرانی‌های روانی این روز‌های ما که خود را در خشونت با دیگران جلوه‌گر کرده است، ریشه در دوری از ائمه اطهار و معنویت دارد و این همان چیزی است که دشمنان سال‌هاست برایش نقشه کشیده‌اند.
 
زیارت اربعین، ترسیم وفاداری و بصیرت ملت‌های ایران و عراق

تحلیلگر عراقی می‌نویسد: یقین دارم دشمنان در نبرد با اردوگاه حسین (ع) شکست سنگینی خواهند خورد و آوردشان بی‌پاسخ نخواهند ماند؛ همان‌طور که ظالمان در قرون گذشته بسیار تلاش کردند تا مناسک حسینی را حذف و محو کنند و بنی امیه‌وار این روند تا امروز ادامه داشته است. خداوند متعال در قرآن کریم، سوره توبه آیه ۳۲ به مؤمنان وعده می‌دهد «یُرِیدُونَ أَن یُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَیَأْبَی اللَّهُ إِلَّا أَن یُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ» (آن‌ها می‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند، اما خدا نور خود را کامل می‌کند، حتی اگر کافران از آن متنفر باشند).

لزوم توجه به رفاه زائران اربعین در خاک عراق

چالشی که دولت عراق با آن مواجه است، در عدم تأمین زیرساخت‌های لازم برای فراهم کردن حسینی و موارد مربوط به آن در ایام اربعین خلاصه می‌شود؛ موضوعی که به امسال و سال گذشته بازنمی‌گردد و چندین سال است که عراقی‌ها با این مشکل مواجه‌اند و موکب‌های ایرانی در ایام اربعین دوشادوش ملت عراق خادمی زوار اربعین را برعهده دارند.

رعد هادی جباره، پژوهشگر فرهنگی عراق در این زمینه معتقد است، با توجه به فضای معنوی و روح اخلاقی حاکم بر عراق لازم است دولت در زمینه استفاده از ظرفیت تجمع ۲۰ میلیونی شیعیان عراق و کشور‌های همسایه همت نشان دهد. طبعاً وقتی از ظرفیت موکب‌های اربعین حسینی استفاده نشود، مردم عراق در پیاده‌روی اربعین احساس خوشایندی نخواهند داشت و رفاهشان تأمین نمی‌شود. علاوه بر این، زمینه‌های اطلاع رسانی هدفمند و آموزش‌های فکری و سیاسی در گردهمایی میلیونی اربعین فراهم می‌شود که اگر چنین موضوعی رخ ندهد، آن را می‌توان خلاء بزرگی دانست.
 
دولت عراق باید در زمینه استفاده از ظرفیت تجمع ۲۰ میلیونی شیعیان عراق و ایران همت نشان دهد.

وی می‌نویسد: چند سال پیش به برخی از مسئولان عراق پیشنهاد کردم نهادی بالادستی در زمینه هماهنگی، مدیریت و نظارت پیاده‌روی اربعین، حمل‌ونقل هوایی، صدور روادید از سوی سفارتخانه‌های عراق، نظارت بر قیمت‌ها و پشتیبانی‌های خدماتی در دو استان نجف و کربلا که بیشترین درگیری را در موضوع زیارت اربعین دارند، تشکیل شود. یکی از وظایف این سازمان باید سرمایه‌گذاری فرهنگی و اجتماعی بر روی ظرفیت عظیم پیاده‌روی اربعین باشد. یکی از اقدامات این نهاد در تعامل با شهرداری‌ها باید کاشت نهال درختان مثمر و غیرمثمر برای سایه پراکنی در محیط و اخذ کمک‌های مردمی حتی در حد یک‌هزار دینار از هر فرد برای سهیم شدن در این موضوع مهم و کمک به نیازمندان و در راه ماندگان برای تسهیل تردد زیارت اربعین باشد.

دولت عراق شرایط متفاوتی را به بهانه شیوع کرونا برای کشور‌های همسایه ازجمله ایران رقم زده است و دیگر از پیاده‌روی میلیونی اربعین خبری نیست

پژوهشگر عراقی نوشت: در بعد سیاسی، کمیته مذکور می‌تواند جوانان عراقی را با تهیه بروشور‌ها و برگزاری جلسات کوتاه چند دقیقه‌ای در طول مسیر پیاده‌روی در زمینه امور سیاسی و اجتماعی آگاه کند و نقش مؤثری در زمینه جلوگیری از بحران‌های اجتماعی و سیاسی داشته باشد. با وجود این، متأسفانه دولت عراق شرایط متفاوتی را به بهانه شیوع کرونا برای کشور‌های همسایه ازجمله جمهوری اسلامی ایران رقم زده است و دیگر نه از پیاده‌روی میلیونی اربعین خبری هست، نه از نماز‌های جماعت وحدت آفرین و نه از مشارکت گسترده در کنگره عظیم اربعین. در چنین شرایطی چگونه می‌توان انتظار داشت مردم و به‌ویژه جوانان نسبت به تحولات سیاسی آینده ازجمله برگزاری انتخابات پیش از موعد پارلمانی آگاه شوند؟

جباره تصریح کرد: در ایران ستاد مرکزی اربعین به‌عنوان یک نهاد بالادستی زیر مجموعه وزارت کشور وجود دارد که در آن مسئولان ارشد کشور و رؤسای بسیاری از نهاد‌ها و سازمان‌های امنیتی، نظامی و شهری حضور دارند در زیرمجموعه این ستاد، کمیته‌های فرعی برای ارائه خدمات امنیتی، بهداشتی، حمل‌ونقل هوایی و زمینی، موارد مربوط به تردد جاده‌ای، جمع‌آوری کمک‌های نقدی و ترویج فرهنگ حسینی در داخل عراق و ایران تشکیل شده است. باز هم تأکید می‌کنم که وجود چنین ستاد و کمیته‌ای در داخل عراق و برای تسهیل امور بسیار لازم و ضروری است.

دولت عراق می‌تواند با توجه به خواست مردم و محافل اجتماعی این کشور زمینه‌های تسهیل و حضور زوار ایرانی را با توجه به پروتکل‌های بهداشتی و رعایت شیوه نامه‌های شیوع کرونا در داخل این کشور عملیاتی کند و جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرده حاضر است در این زمینه به بغداد کمک کند تا بار دیگر شاهد حضور میلیونی زائران حسینی در اربعین باشیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار:۲۹ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۶۰۸۶۳۶، www.ana.press
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین