پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۵۹۹۸۲
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۹
براساس مصوبه هیات وزیران دولت قبل، ۳۰ درصد از ۵۰ درصد سود بازرگانی وصولی از کالا‌های ملوانی ناشی از اجرای این تصویب‌نامه به عنوان اجرای طرح جایگزین و اسقاط شناور‌های سنتی چوبی به حساب مربوط نزد خزانه داری کل کشور واریز می‌شود تا از محل اعتبارات مصوب مربوط در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گیرد.

شعار سال:در اسفند سال ۱۳۹۹ هیات دولت قبل با اصلاح مصوبه برنامه جایگزینی شناورهای سنتی تجاری با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تُن موافقت کرد.

 براساس مصوبه هیات وزیران دولت قبل، ۳۰ درصد از ۵۰ درصد سود بازرگانی وصولی از کالاهای ملوانی ناشی از اجرای این تصویب‌نامه به عنوان اجرای طرح جایگزین و اسقاط شناورهای سنتی چوبی به حساب مربوط نزد خزانه داری کل کشور واریز می‌شود تا از محل اعتبارات مصوب مربوط در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گیرد.
 
همچنین ۲۰ درصد باقیمانده از ۵۰ درصد سود بازرگانی وصولی از کالای ملوانی ناشی از اجرای تصویب‌نامه یاد شده به عنوان اجرای طرح جایگزین و اشتغال زایی ملوانانی که شغل خود را از دست داده‌اند و تأمین بیمه آن‌ها به حساب مربوط نزد خزانه داری کل کشور واریز می‌شود تا از محل اعتبارات مصوب مربوط در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد.
 
مطابق این برنامه باید شناورهای سنتی با کاربری باری در ۱۰ سال جمع آوری شوند و با استفاده از تسهیلات سازمان بنادر و دریانوردی، صندوق توسعه دریایی و منابع حاصل از اجرای آیین‌نامه ورود کالا به وسیله شناورهای دریایی سنتی، شناورهای فلزی جای آن‌ها را بگیرند.
 
ویژگی های خاص شناورهای سنتی چوبی باعث شده تا پس از گذشت سالیان دراز در بسیار از کشورهای جهان هنوز نیز مورد استفاده قرار می گیرند.در ایران نیز صنعت کشتی سازی از دیرباز در سواحل جنونی کشور با ساخت لنج و دوبه اغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد و تاکنون نیز ادامه دارد. ولی با توجه به مشکلات فراوان ایجاد شده ، از سالیان متمادی قبل برای اصلاح و جایگزینی شناورهای سنتی قدم های زیادی توسط دولت و سازمان های ذیمدخل ازابتدای برنامه چهارم توسعه از جمله سازمان بنادر و دریانوردی برداشته شده است که به دلایل مختلف امکان اجرای مدل های های ارائه شده برای جایگزینی بویژه در خصوص مسائل بیمه ومشکلات تسهیلات بانکی فراهم نگردیده بود.
 
تعداد شناورهای سنتی در مناطق جنوبی کشور زیاد است که میتوان گفت در حدود ۶ درصد از حجم حمل و نقل بار دریایی کشور توسط این شناورها انجام می گردد و همچنین بخش عظیمی از این شناورهای چوبی به کار صیادی مشغول هستند.
 
سالیانه موارد متعددی از وقوع آتش‌سوزی برای این شناورها در بنادر گزارش شده که بعضا خسارات زیادی را به صاحبان شناور و کالاها وارد کرده است. وقوع سوانح دریایی نیز برای این شناورها سالیانه آمار بالایی را نشان می دهد که مطابق آمار منتشره سازمان بنادر و دریانوردی مثلا در سال ۸۱ از ۲۳۵ سانحه ۱۵۵ مورد ان مربوط به شناورهای سنتی بوده است.
 
بر اساس تعداد لنج های موجود در سواحل جنوب کشور که به حمل کالا و یا صیادی مشغول هستند در صورتیکه تعداد افراد شاغل روی هر شناور را پنج نفر در نظر بگیریم و متوسط اعضای هر خانواده را هم پنج نفر در نظر بگیریم می توان گفت حدودا بیش از ۳۰۰ هزار نفر از این راه چه مستقیم و چه غیر مستقیم امرار معاش می کنند.
 
سازمان‌های مختلفی از جمله وزارت صمت، وزارت کار، سازمان بنادر و دریانوردی، موسسات رده بندی و بازرسی ، سازمان گسترش و نوسازی صنایع، بانک ها، بیمه ها ونهادهای صنفی از جمله تعاونی های لنج داران و.. در اجرای این طرح و اثرات تبعی آن دخیل هستند که باید روی کلیه جوانب طرح بررسی و اعمال نظر نمایند تا واقعیات کارکردی این ناوگان سنتی و کلیه زنجیره دخیل در فعالیت این ناوگان بویژه در بعد اقتصادی ، اجتماعی و اشتغال مورد توجه قرار گیرد تا در اجرای طرح مشکلات و مانعی بروز نکند.
 
مزایای این طرح از جمله می توان به ۱- نوسازی ناوگان حمل و نقل دریایی از طریق طرح جایگزینی شناورهای چوبی ۲- کمتر شدن حوادث دریایی با استفاده از شناورهای فلزی ( حریق و غرق شدن شناورهای چوبی ) ۳- رعایت دستورالعمل‌های کنوانسیون‌ها در شناورها ۴- رونق اشتغال نیروهای کار دریایی بروی شناورهای فلزی ۵- رقابت پذیری شرکت های تعمیر و ساخت شناورهای فلزی ۶- رونق اشتغال در کارگاه‌های شناورسازی فلزی و.. اشاره کرد.
 
با بررسی کلیه جوانب امر ، اجرای این طرح با چالش های جدی روبرو است که باید کلیه دست اندرکاران دولتی و غیر دولتی و نهادهای صنفی به انها توجه جدی نموده تا اجرای طرح به شکلی پیاده گردد که منافع کلیه دریانوردان شاغل بر روی این شناورها مورد توجه قرار گیرد :
 
۱- کمبود نیروهای متخصص دریایی با توجه به حجم زیاد شناورها در طرح نوسازی
 
۲- بیکار شدن آمار قابل توجه خدمه و ناخداهای لنج سنتی چوبی به دلیل نداشتن سواد و عدم امکان تطبیق گواهینامه های آنها برای آنچه برای کار بر روی شناورهای فلزی الزامی است.
 
۳- با توجه به اینکه مدت زمان ساخت شناورهای فلزی در کشور زیاد میباشد و هزینه بالا ساخت برای صاحب شناورهای سنتی گران تمام می شود مالکین رغبت و تمایلی در این طرح ندارند
 
۴- کمبود کارخانجات شناور سازی فلزی در کشور در برخی از محدوده سواحل
 
۵- آماده نبودن زیرساخت های در بعضی از بنادر جهت حجم بالای شناور در طرح جایگزینی
 
۶- چالش های تعلق سوخت یارانه ای بعد از تبدیل به شناور فلزی
 
بهتر است کارگروهی با محوریت سازمان بنادر و دریانوردی و در سطح کارشناسی با حضور همه دست اندرکاران دخیل در فعالیت این ناوگان، با در نظر گرفتن حقوق دریانوردان فعال بر روی این شناورها و قوانین و مقررات موجود کلیه جوانب اجرای طرح در همه ابعاد اقتصادی ، فنی، اجتماعی و کارکردی را آسیب شناسی نموده و با بررسی مکانیزم های مختلف حمایتی و تسهیلات انگیزشی ممکن ، طرح بصورت بسته های مختلف حمایتی تدوین گردد، بطوریکه که صاحبان شناورهای سنتی بر اساس بسته های تعریف شده مرحله به مرحله برای اجرای آن اقدام نمایند. طبعا باید ابهامات اجرای طرح و چالش های آن مجددا مورد بررسی قرار گرفته و با مشارکت کلیه ذینفعان و با اعمال مشوقهای قانونی این طرح اجرا شود.
 
بر اساس گزارشات دریافتی تاکنون استقبال چندانی از این طرح توسط صاحبان شناورهای سنتی صورت نگرفته است. تاکنون نزدیک به ۱۲۳۰۰ فروند شناور سنتی صیادی و تجاری اعم از فعال و غیر فعال در کشور به ثبت رسیده است.
 
فرهاد تقوامنش، تحلیگیر ارشد صنایع دریایی و مدل های کسب و کار بنادر تجاری
 


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری صدای بورس ، تاریخ انتشار:  29 شهریور1400، کدخبر: ، www.sedayebourse.ir،438866

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین