پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۰۱۸۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی گفت: طی سال ۱۳۹۹ بابت پرداخت غرامت ‌دستمزد ایام بارداری بیش از ۱۹۲ هزار سند، مبلغ ۵۹۰ میلیارد تومان و در چهار ماه نخست سال جاری حدود ۵۹ هزار سند به مبلغ ۲۱۴ میلیارد تومان پرداخت شده است. ‌
شعار سال: مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی، درباره افزایش مدت مرخصی زایمان برای بیمه شدگان این سازمان، اظهار کرد: هیات دولت وقت در اردیبهشت ماه امسال، اصلاح آئین‌نامه «نحوه تأمین بار مالی افزایش مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه» را به تصویب رساند. این مصوبه در اواخر همان ماه به سازمان تأمین‌اجتماعی ابلاغ و فرایند اجرایی شدن آن آغاز شد.

شکوری افزود: سازمان تأمین‌اجتماعی همواره اعلام کرده بود در صورت تأمین بار مالی و حتی پذیرش تعهد بار مالی این قانون از سوی دولت، آماده اجراست.

او با اشاره به اینکه پیش از ابلاغ مصوبه هیات دولت سازمان تأمین‌اجتماعی به دلیل نامشخص بودن نحوه تأمین بار مالی، امکان افزایش مرخصی زایمان به ۹ ماه را نداشت، افزود: دستگاه‌های دولتی نیز به صورت اختیاری مرخصی زایمان ۹ ماهه را برای کارکنان خود برقرار کرده بودند، اما با مصوبه امسال و دستورالعملی که به واحد‌های اجرایی سازمان تأمین‌اجتماعی ابلاغ شد، مرخصی زایمان برای تمامی بانوان تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی تا ۹ ماه قابل اجرا شد.

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی گفت: با افزایش مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه دادخواست‌هایی هم که در دیوان عدالت اداری در این زمینه ثبت شده بود منتفی شده و بانوان مشمول این قانون از مرخصی تا ۹ ماه استفاده می‌کنند.

آمار پرداخت مرخصی زایمان به بیمه شدگان در سال ۹۹

شکوری درباره مبالغ پرداخت شده در سال گذشته برای مرخصی زایمان، بیان کرد: طی سال ۱۳۹۹ بابت پرداخت غرامت دستمزد ایام بارداری بیش از ۱۹۲ هزار سند، مبلغ ۵۹۰ میلیارد تومان و در چهار ماه نخست سال جاری حدود ۵۹ هزار سند به مبلغ ۲۱۴ میلیارد تومان پرداخت شده است.
 
ثبت درخواست مرخصی زایمان به صورت غیر حضوری
 
شرایط دریافت مرخصی زایمان برای بیمه شدگان تامین اجتماعی

او درباره شرایط دریافت مرخصی زایمان، تصریح کرد: کمک هزینه بارداری در صورتی به بیمه‌شدگان زن پرداخت می‌شود که ظرف یک سال قبل از زایمان، حق بیمه ۶۰ روز کار را به سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت کرده و در مدت استراحت مشغول کار نبوده و مزد یا حقوق دریافت نکرده و در تاریخ اعلام بارداری مشغول به کار بوده و یا در مرخصی استحقاقی باشند، یعنی در زمان زایمان و همچنین در دوره مرخصی ۹ ماهه ارتباط بیمه‌ای آن‌ها با کارفرما قطع نشده باشد.

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه سازمان تأمین‌اجتماعی طبق حکم مقرر در مواد ۶۳ و ۶۷ قانون تأمین‌اجتماعی و تکلیفی که دارد، دو سوم حقوق و مزایایی که کارفرما برای بیمه‌شده در نظر گرفته را پرداخت می‌کند، ادامه داد: بر این اساس میزان کمک‌هزینه بارداری، معادل دو سوم آخرین مزد یا حقوق بیمه شده با در نظر گرفتن روز‌های استراحت است.

او ادامه داد: کمک هزینه بارداری از نخستین روز شروع استراحت، محاسبه و پرداخت می‌شود و مدت دریافت غرامت دستمزد ایام بارداری، جزو سوابق بیمه‌ای بیمه‌شدگان زن محسوب می‌شود. چنانچه بیمه شده زن شاغل به استناد گواهی پزشک معالج قبل از تاریخ زایمان به دلیل استعلاجی (غیر از مسئله بارداری) نیاز به استراحت پزشکی داشته باشد، مدت مرخصی استعلاجی از مدت استراحت زایمان آنان کسر نخواهد شد و مطابق ضوابط و پس از تائید مرجع پزشکی ذی‌ربط ایام بیماری قابل پرداخت خواهد بود.

شکوری اضافه کرد: سازمان تأمین‌اجتماعی برای این افراد، جدا از آن ۹ ماه، پرداخت غرامت ایام بارداری (مرخصی زایمان) در دوران بیماری را نیز پرداخت خواهد کرد. انجام تعهدات مرخصی زایمان ۹ ماهه برای سازمان تأمین‌اجتماعی به صورت اجبار است، ولی استفاده از این مدت برای بیمه‌شدگان به صورت اختیاری است و بیمه شده در صورت تمایل می‌تواند ۶ ماه یا ۹ ماه را انتخاب کند.

جزئیات مشمولان متقاضی مرخصی زایمان

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه تعداد مشمولان این مصوبه سالانه حدود ۷۵ هزار نفر خواهند بود، گفت: طبق برآورد‌های به عمل آمده، بار مالی مربوط به اجرای مصوبه مورد اشاره در سال ۱۴۰۰ معادل۵۶۰ میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

او افزود: در سال گذشته ۷۲ هزار بیمه شده زن از غرامت ایام بارداری استفاده کردند و مبلغ ۴۴۰ میلیارد تومان بابت آن پرداخت شد. همچنین طی ۴ ماه اخیر امسال، بالغ بر ۵۹ هزار سند غرامت بارداری برای بیمه‌شدگان صادر شده که بالغ بر ۲۱۵ میلیارد تومان بار مالی داشته است.

ثبت درخواست مرخصی زایمان به صورت غیر حضوری

شکوری درباره ثبت درخواست مرخصی زایمان به صورت غیرحضوری، تصریح کرد: به منظور تسهیل در پرداخت مرخصی زایمان به مادران و کاهش مراجعه آنان به واحد‌های اجرایی، امکان ارائه درخواست و بارگذاری مستندات و مدارک مربوطه از طریق مراجعه به درگاه غیرحضوری به نشانی ES.tamin.ir فراهم شده است.

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی درباره پرداخت ماهانه مرخصی زایمان به بیمه شدگان، گفت: با هدف تسهیل و رضایتمندی هر چه بیشتر بیمه‌شدگان در شرایط اقتصادی موجود و ایجاد معیشت بهتر برای خانواده‌ها و رفع دغدغه آنان، دستورالعمل «پرداخت دستمزد ایام بارداری بیمه شدگان تأمین اجتماعی به صورت ماهانه» به واحد‌های اجرایی این سازمان ابلاغ شده و از این رو دستمزد ایام بارداری بیمه شدگان تأمین‌اجتماعی ماهانه پرداخت می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۲۳۶۴۴۶، www.borna.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
0
0
غیر حضوری انجام شدن این نوع از کارها کمک بزرگی به بانوان در این شرایط خواهد کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
0
0
مرخصی یکی دو ماهه برای پدران هم میتونه در نظرگرفته بشه با تولد نوزاد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین