پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۰۲۲۷
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۱
مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بیابانزایی، طوفان‌های ماسه‌ای و گرد و خاک سالانه ۳۰ هزار میلیارد ریال به زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف کشور خسارت وارد می‌کند.

شعار سال:وحید جعفریان روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از طرح نمونه استانی بیابانزدایی در منطقه عمرانی گناباد افزود: از مجموع ۳۰ میلیون هکتار منطقه تحت تاثیر فرسایش بادی در کشور ۱۳.۵ میلیون هکتار از نظر ابعاد خسارت به عرصه های زیست انسانی و زیرساختی نظیر جاده ها، کارخانجات، فرودگاه‌ها، اراضی کشاورزی و روستاها بحران زا یا کانون بحرانی هستند.
 
وی ادامه داد: کشور ما به دلیل قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه خشک از نظر بیابانزایی بسیار آسیب پذیر است و از بین رفتن اراضی کشاورزی، افزایش مهاجرت از مناطق روستایی و تبدیل نیروهای تولید کننده در روستاها به افراد حاشیه نشین در شهرهای بزرگ و تهدید صنایع و منابع زیست محیطی از جمله تبعات گسترش بیابانزایی است.
 
مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بروز خشکسالی های اخیر تاثیر قابل توجهی در وضعیت اکوسیستم های مناطق بیابانی داشته و هجوم ماسه های روان ، طوفان و گرد و خاک را افزایش داده است.
 
وی افزود: در این شرایط با توجه به وسعت خسارت ها منابع اعتباری برای مقابله با بیابانزایی در کشور محدود شده که نیازمند توجه جدی است و دولت سیزدهم باید به مقوله بیابان‌زدایی به عنوان یک اولویت اصلی و زمینه ساز برای هرگونه فعالیتهای توسعه ای عنایت خاص داشته باشد.
 
جعفریان ادامه داد: در این صورت می‌توان زیرساخت ها و حضور روستاییان برای اسکان در مناطق روستایی را امن  و از مهاجرت آنان به شهرها جلوگیری کرد.
 
وی گفت: با عنایت به ظرفیت های اقتصادی خاص مناطق بیابانی می توان در کنار فعالیت های بیابانزدایی با حمایت دولت طرح هایی مانند پرورش دام، تولید گیاهان دارویی، توسعه نیروگاه های خورشیدی و بادی و توسعه طبیعت گردی توسط مردم و جوامع محلی اجرا کرد.
 
مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، ایجاد و توسعه زیرساختها از طریق مشارکت آحاد جامعه از جمله جوامع بهره‌بردار در عرصه های مناطق بیابانی را از سیاستهای مهم این سازمان طی سالجاری ذکر کرد.
 
وی با اشاره به اجرای طرح الگوی مشارکتی توسعه جنگل های دست کاشت در مناطق بیابانی طی سنوات گذشته در کشور افزود: استان خراسان رضوی در سال گذشته اقدامات خوبی در انجام و الگو سازی این فعالیت ها داشته است.
 
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: ۳۰۰ میلیارد ریال طی سالجاری برای اجرای طرح های بیابانزدایی در این استان اختصاص یافت که ۲۵۰ میلیارد ریال آن از طریق اعتبارات ملی و ۵۰ میلیارد ریال استانی است.
 
محسن فنودی افزود: بر این اساس میزان اعتبارات بیابازدایی استان خراسان رضوی طی امسال در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده است.
 
وی ادامه داد: با صرف این مبلغ ۱۵ هزار هکتار عملیات بیابانزدایی با مشارکت مردم و جوامع  محلی در این استان انجام می شود که ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار آن با هزینه ۱۶۰ میلیارد ریال مربوط به شهرستان گناباد است.
 
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی از اجرای عملیات مختلف نهالکاری و کنترل روان آب و بیابانزدایی در بیش از ۳۰۰ هزار هکتار اراضی این استان طی سالهای گذشته خبر داد.
 
۸۵ درصد از عرصه پنج هزار و ۹۰۰ کیلومترمربعی شهرستان گناباد را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند.
 
از مجموع ۱۵ کانون بحرانی با مساحت ۷۶۸ هزار و ۵۰۰ هکتار در خراسان رضوی چهار کانون با وسعت ۲۳۱ هزار و ۴۴۵ هکتار در شهرستان گناباد واقع است.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار:  31 شهریور   1400، کدخبر: ، www.irna.ir،84480245

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین