پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۰۳۵
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸
در سال ۱۲۸۷ همزمان با اکتشاف نفت در منطقه مسجد سلیمان خوزستان و به منظور تسهیل در تردد فعالان میادین نفتی این منطقه، فرودگاه مسجد سلیمان به عنوان اولین فرودگاه خاورمیانه احداث شد و بلافاصله شرکت های هواپیمایی مختلف برای فعالیت در این فرودگاه اعلام آمادگی کردند و مسیرهای متعددی را در دست گرفتند.
شعارسال: ، در سال ۱۲۸۷ همزمان با اکتشاف نفت در منطقه مسجد سلیمان خوزستان و به منظور تسهیل در تردد فعالان میادین نفتی این منطقه، فرودگاه مسجد سلیمان به عنوان اولین فرودگاه خاورمیانه احداث شد و بلافاصله شرکت های هواپیمایی مختلف برای فعالیت در این فرودگاه اعلام آمادگی کردند و مسیرهای متعددی را در دست گرفتند.تا سالیان سال این فرودگاه مورد استفاده صنعت نفت بود و با کمرنگ شدن فعالیت های این صنعت و پیروزی انقلاب اسلامی این فرودگاه تغییر کاربری یافت و به هوانیروز واگذار شد.

تا اینکه بالاخره چندی پیش مسئولان لزوم بازگشایی آن را احساس کردند و با تصویب طرح بازگشایی مجدد فرودگاه مسجدسلیمان توسط هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران عملیات به سازی و اصلاح باند پروازی فرودگاه در دستور کار قرار گرفت. اواسط سال ۱۳۸۷ همزمان با سالروز بهره برداری از نخستین فرودگاه خاورمیانه برای مرمت و بازگشایی این فرودگاه اعتباری در نظر گرفته شد تا بتواند علاوه بر تسهیل فعالیت های نفتی در این منطقه، از بار فرودگاه اهواز به عنوان تنها فرودگاه استان خوزستان بکاهد. فاصله ۱۲۵ کیلومتری این فرودگاه با فرودگاه اهواز میتواند در کاهش مسافرت های اجباری کارشناسان، فعالان اقتصادی، اساتید و افرادی که برای مسافرت هوایی مجبور هستند این مسافت طولانی را طی کنند نقش بسیار مهمی ایفا کند. اصلاح باند اولین اقدام برای راه اندازی از آنجا که در زمان راه اندازی این فرودگاه اهداف محدودی برای بهره برداری از آن در نظر گرفته شده بود ایجاد فضایی برای یک باند کفایت میکرد اما بعدها که مسئولان تصمیم به بازگشایی مجدد آن گرفتند اصلاح و تعریض باندهای این فرودگاه در دستور کار قرار گرفت.

اوایل سال گذشته در بازدید فرماندار شهرستان مسجدسلیمان و مدیرکل فرودگاه های استان خوزستان به همراه معاونان و کارشناسان فرودگاه اهواز از فرودگاه مسجدسلیمان تصمیماتی برای آماده سازی این فرودگاه جهت برقراری پرواز اتخاذ و قرار شد طی چند روز مجوزهای لازم اخذ و در سریع ترین زمان ممکن فرودگاه مسجد سلیمان راه اندازی شود. در این بازدید ناصر صفاری مدیرکل فرودگاه های استان خوزستان، راه اندازی فرودگاه مسجدسلیمان را منوط به بهره مندی از دو باند پروازی دانست و با اشاره به اینکه یکی از باندهای این فرودگاه قابل استفاده نیست، گفت: باند دوم به اصلاحاتی نظیر به سازی نیاز دارد. همچنین به سازی سطوح پروازی، به سازی ترمینال یک هزار مترمربعی، تخصیص دو دستگاه خودروی فوم پاش و پرسنل آموزش دیده به آتشنشانی، احداث مرکز سوخت گیری، تجهیز سالن ترمینال به دو دستگاه بازرسی ایکسری و گیتوی، اختصاص خودرو جهت جابه جایی مسافران در محوطه ایرساید، تأمین تجهیزات فرودگاهی برای سرویس دهی مناسب به هواپیما، برقراری ارتباط برج مسجدسلیمان با برج فرودگاه اهواز و مرکز کنترل فضای کشور به عنوان نیازهای فرودگاه مسجدسلیمان برای راه اندازی و بهره برداری در دستور کار قرار گرفت.

قرار شد اقدامات به سرعت انجام شود تا در خردادماه همان سال (۹۳) این فرودگاه مجددا افتتاح شود اما ظاهرا برنامه ها آنگونه که باید پیش نرفت شود و وعده ها تحقق نیافت. تاریخ نهایی افتتاح مجدد! یک سال گذشت و بالاخره در اوایل سال جاری معاون عمرانی استاندار خوزستان اعلام کرد: فرودگاه مسجدسلیمان نیمه نخست سال ۹۴ افتتاح میشود.

احمد سیاحی با بیان اینکه عملیات بازسازی و اصلاح باند فرودگاه با عرض ۴۰ متر و طول ۲ هزار متر هم اکنون در حال انجام است، گفت: پیش‌‌بینی میشود تا پایان امسال بازسازی باند به اتمام برسد. وی افزود: اعتبار مورد نیاز جهت بازسازی و بهره برداری از فرودگاه مسجدسلیمان ۲۰ میلیارد تومان است که خوشبختانه از نظر تأمین این اعتبار مشکلی نخواهیم داشت از این رو در نیمه نخست سال جاری می توانیم شاهد بهره برداری از این فرودگاه باشیم. بنا به گفته معاون عمرانی استاندار، فرودگاه با تجهیزات کاملا جدید به بهره برداری خواهد رسید. چندی پیش سرپرست اداره مهندسی و ساختمان شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان نیز در تشریح آخرین وضعیت راه اندازی فرودگاه این شهر از جدی بودن عزم مدیریت مناطق نفت خیز جنوب جهت راه اندازی این فرودگاه خبر داد و گفت: روند اصلاح باند پرواز فرودگاه مسجدسلیمان با نظارت مهندسین شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با جدیت در حال انجام است.

مهرداد آقابیگی افزود: با پایان یافتن مرحله مطالعات و طراحی باند پرواز مطابق با استانداردهای سازمان هواپیمایی کشور، پیمانکار اجرایی طرح نیز با طی مراحل اداری انتخاب و عملیات اصلاح باند هم اکنون در حال اجراست. آقابیگی ادامه داد: فاز نخست پروژه فرودگاه مسجدسلیمان که شامل به سازی و ترمیم عوامل پروازی است با اعتبار بیش از ۲۳ میلیارد ریال در حال اجراست. بالاخره ماه گذشته فرماندار مسجد سلیمان اعلام کرد: پروژه احداث فرودگاه مسجدسلیمان پیشرفت خوبی دارد و امیدواریم که ابتدای سال آینده مورد بهره برداری قرار بگیرد. علیرضا گوروئی در خصوص روند احداث فرودگاه مسجدسلیمان گفت: در حال حاضر عملیات احداث باند این فرودگاه در مراحل پایانی قرار دارد و فقط آسفالت آن باقی مانده است. بنابه گفته این مسئول زیرساخت های باند فرودگاه ایجاد شده است و تا پایان مهرماه عملیات احداث باند به پایان میرسد. فرماندار مسجد سلیمان با اشاره به اینکه کار پیگیری تأمین تجهیزات به خوبی در حال انجام است اعلام کرد : تلاش میشود در اردیبهشت سال آینده اولین پرواز از فرودگاه مسجدسلیمان انجام شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی سمیرم، تاریخ انتشار: دوشنبه 6 مهر 1394، کدخبر: 35544، www.semiromkhabar.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین