پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۰۵۲۵
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۱
هنر از طریق تغییر دیدگاهها، القای مستمر ارزش‌ها و تفسیر تجارب انسانی، در گستره‌ی مکان و زمان، بر جامعه تاثیر می‌گذارد.
شعار سال: هنر از طریق تغییر دیدگاهها، القای مستمر ارزش‌ها و تفسیر تجارب انسانی، در گستره‌ی مکان و زمان، بر جامعه تاثیر می‌گذارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که هنر بر درک بنیادی از خود (fundamental sense of self) تاثیر می‌گذارد. نقاشی، مجسمه سازی، موسیقی، ادبیات و سایر هنرها، اغلب به عنوان ذخیره‌گاه حافظه جمعیِ جامعه تلقی می‌شوند. هنر، آنچه که ضابطان تاریخی واقعیت بنیاد نمی‌توانند حفظ کنند، محافظت می‌کند: چگونگی بودگیِ آن را در یک زمان و مکان خاص بیان می‌کند. در این چشم‌انداز، هنر، ابزار ارتباطی است و اجازه می‌دهد که مردمان با فرهنگ‌ها و در زمان‌های مختلف، به وسیله تصاویر، صد‌ها و داستان ها، با هم ارتباط برقرار کنند.

هنر اغلب وسیله‌ای برای تغییر اجتماعی است و می‌تواند صدای محرومان از حقوق سیاسی و اجتماعی باشد. یک آهنگ، فیلم یا رمان می‌تواند احساسات مخاطبان خود را برانگیزد و الهام بخش آن‌ها برای اقدام جهت تغییر (اجتماعی _ سیاسی) باشد.

پژوهشگران از دیرباز به روابط بین هنر و مغز انسان علاقمند بوده اند. برای مثال، در سال ۲۰۱۳، محققان دانشگاه نیوکاسل دریافتند که نگاه کردن به هنر تجسمی معاصر تاثیر مثبتی بر زندگی شخصی سالمندانی که در خانه تحت پرستاری هستند دارد. هنر، همچنین تاثیر مفیدی (utilitarian influence) بر جامعه دارد. در این زمینه، همبستگی آشکار و مثبتی بین نمرات دانش آموزان در درس‌های ریاضی و ادبیات و مشغولیت آن‌ها در فعالیت‌های مربوط به تئاتر و موسیقی وجود دارد.

همانگونه که انجمن آموزش ملی هنر (National Art Education Association) اشاره دارد، هنر برای هنرمند به عنوان روزنه‌ای جهت خروج از کار روزانه، مفید است. هنر تنها پرورش دهنده نیاز انسانی برای خودبیانگری (self_expression) و برآورده شدن تمنا‌های انسانی نیست؛ بلکه از جهت اقتصادی هم مایه ترقی و رشد است: خلق، مدیریت و توزیع هنر باعث بکارگیری بسیاری از افراد جامعه در مشاغل مرتبط با آن می‌شود.

ترجمه: سروش انفرادی

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال جامعه شناسی
اخبار مرتبط
برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، سروش انفرادی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین