پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۶۱۱۰۸
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
مجری برنامه علمی حاشیه نشینی و اسکان غیررسمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طرح «پایش آزاد» برخاسته از نگاه مسئله‌محوری به چالش‌های کلان کشور است.
شعار سال: دانشگاه‌ها برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم و چهارم به دنبال پژوهش هدفمند و مسئله‌محور هستند تا برای حل چالش‌های کشور، راهکار علمی و متقن داشته باشند و اگر محیط آکادمیک به دانشگاه حل مسئله تبدیل شود، بسیاری از مشکلات جامعه، قابل حل است.

دانشگاه آزاد اسلامی در طول این سال‌های متمادی برای اعتلای علم و فناوری کشور اقدامات خوبی انجام داده است همچنین در چند سال اخیر، رویکرد جدیدی را در دستور کار خود قرار داده و به دنبال رسیدن به دانشگاه کارآفرین، کارآمد و سرآمد است.

در این راستا راه‌اندازی سامانه پژوهشیار و اجرای طرح «پایش آزاد» که مخفف عبارت پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای است، گامی مهمی برای رسیدن به دانشگاه مسئله‌محور و فناورانه محسوب می‌شود در واقع اگر پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان کاربردی شود و به سمت حل مسائل منطقه، استان و کشور برود، طعم شیرین کاربرد علم در زندگی بشر برای مردم و به‌خصوص دانشگاهیان، هویدا می‌شود.

در طرح پایش، چالش‌های کلان کشور به زمینه‌های پژوهشی تبدیل شده است تا استاد و دانشجو بتوانند بر اساس آن موضوع پایان‌نامه و یا رساله را تعریف کنند و همچنین تعدادی از واحد‌های پیشرو، برنامه‌های علمی مختلفی را بر اساس نیاز منطقه خود برعهده دارند و به کار پژوهشی مسئله‌محور می‌پردازند.

پایش آزاد بیش از ۴۰ برنامه علمی دارد که ۱۷ مورد آن مربوط به استان تهران می‌شود، در همین راستا گفت‌وگویی با ناصر عبادتی، مجری برنامه علمی حاشیه‌نشینی، اسکان غیررسمی و بافت فرسوده دانشگاه آزاد اسلامی و دانشیار واحد اسلامشهر انجام شد که در ادامه مشروح آنرا می‌خوانید.

کاربردی شدن پژوهش‌ها، زمینه افزایش توان اقتصادی را فراهم می‌کند
عبادتی با اشاره به اینکه رسالت دانشگاه آزاد اسلامی تربیت دانشجویان و فارغ التحصیلان در حوزه‌های علمی مختلف با پتانسیل علمی به روز است تا این قشر عظیم نیاز‌های تخصصی و اجرایی را تأمین کنند و همچنین به حل چالش‌های اصلی کشور از مسئولیت‌های اجتماعی دانشگاه و از راهبرد‌های مهم موسسات آموزش عالی است.

مجری برنامه علمی حاشیه‌نشینی، اسکان غیررسمی و بافت فرسوده واحد اسلامشهر ادامه داد: این رویکرد هم برای دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های سیاست‌گذاری مفید بوده و هم زمینه ارائه خدمات بیشتر از طریق دانشگاه را ایجاد کرده و با کاربردی شدن پژوهش‌ها، زمینه افزایش توان اقتصادی را نیز فراهم کرده و بانک اطلاعات پایه‌ای بزرگی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: طرح «پایش آزاد» برخاسته از نگاه مسئله‌محوری به چالش‌های کلان کشور است، خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با هدف حل مسائل راهبردی، پیچیده و بین‌رشته‌ای، اقدام به طراحی شبکه یکپارچه پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی تحت عنوان، پژوهش اثر بخش یکپارچه شبکه ای، کرده است.

عبادتی با بیان اینکه برنامه پایش، با در نظر گرفتن فقدان یک منظومه پژوهشی یکپارچه و منسجم در دانشگاه، قصد هدفمند کردن پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی در واحد‌های دانشگاهی را دارد، افزود: در این راستا، حل مسئله و چالش‌های موجود در کشور در حوزه‌های مختلف شامل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با استفاده از موجودیت دانشگاه و پتانسیل اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی امکانپذیر است.

مجری برنامه علمی حاشیه‌نشینی، اسکان غیررسمی و بافت فرسوده واحد اسلامشهر ادامه داد: اجرای برنامه پایش با مدیریت مأموریت گرای تولید علم و هدفمند کردن پژوهش، تحولی در کارآمدی نظام علمی و اداره کشور پدید آورد.

۵۰ چالش کلان کشور، موضوع پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان در طرح پایش است
عبادتی با اشاره به اینکه ایجاد ارتباط نزدیک بین صنعت، سایر حوزه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها از اهداف طرح پایش بوده، اظهار کرد: رفع نیاز‌های پژوهشی و ارائه خدمات علمی به همه سازمان‌ها با مأموریت‌های غیر از صنعت نیز از قبیل حوزه ورزش، ارائه کاربست‌ها و راهکار‌های علمی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، حوزه کشاورزی، سلامت و... همراه با بیش ۵۰ چالش کلان کشور، موضوع پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان در طرح پایش است.

وی با اشاره به اینکه اگر پایان‌نامه‌های طرح پایش منجر به حل یکی از چالش‌های کشور شود، خروجی‌های مورد انتظار صنعت را به خودی خود فراهم می‌کند، افزود: خدمات پژوهشی و پشتیبانی دانشگاه در قالب واحد‌های تحقیق و توسعه مراکز صنعتی به مراتب هزینه‌های کمتری را به صنعت تحمیل کرده و دقت عمل و انجام به موقع نیاز‌های صنعت پشتوانه بقای این اقدام می‌شود.

برخی سازمان‌ها از پایان‌نامه‌های مسئله محور، پشتیبانی یا حمایت مالی می‌کنند
مجری برنامه علمی حاشیه‌نشینی، اسکان غیررسمی و بافت فرسوده واحد اسلامشهر در تشریح اینکه اگر پایان‌نامه‌ها در نظام پایش آزاد منجر به درآمدزایی شود، این درآمد حاصل چگونه تقسیم می‌شود، خاطر نشان کرد: برخی از سازمان‌ها از پایان‌نامه‌هایی که در راستای حل مشکلات آن‌ها باشد با ارائه خدمات آزمایشگاهی و امکانات اجرایی در مرحله انجام تحقیق پشتیبانی کرده و یا حمایت مالی می‌کنند.

عبادتی ادامه داد: تعدادی از پایان‌نامه در قالب طرح پژوهشی اساتید با عقد تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه اجرایی به انجام رسیده و دانشجویان از این طریق از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند و یا اینکه در مراحل دیگری از طریق دانشگاه و شورا‌های دانشی برنامه‌های علمی طرح پایش، کاربست‌های مدیریتی در هر موضوع با انجام فراتحلیل از مجموعه چند رساله تهیه و بنا به سفارش در اختیار متقاضیان صنعت قرار می‌گیرد.

انجام پژوهش در یک زمینه، مدخلی برای مطالعه سایر موضوعات باز می‌کند
عبادتی با اشاره به اینکه واحد دانشگاهی اسلامشهر به عنوان متولی برنامه علمی حاشیه‌نشینی، اسکان غیر رسمی و بافت فرسوده از سال ۱۳۹۸ نسبت به انجام پژوهش کاربردی اقدام نموده، خاطر نشان کرد: طرح فوق مورد استقبال اساتید و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری قرار گرفته که با برقراری ارتباط مناسب با سازمان‌های مربوطه، پژوهش‌هایی در راستای مسئله محوری و نیاز‌های کشور انجام شود.

وی در ادامه افزود: انجام پژوهش در این زمینه، روش‌های تحقیق متنوعی را می‌طلبد و گاه پژوهش در یک موضوع، مدخلی برای مطالعه سایر موضوعات باز کرده و دامنه تحقیق را گسترده می‌کند برای نمونه وقتی در زمینه حاشیه‌نشینی شهری، مطالعه‌ای صورت می‌گیرد، ناگزیر موضوعات دیگری مانند علل پیدایش حاشیه‌نشینی شهری و پیامد‌های این پدیده، خط مشی‌های حاکمیت، تصمیم‌گیری‌های سیاسی، مسکن، محیط زیست، اشتغال، انحرافات که در رابطه با حاشیه‌نشینی و اسکان غیررسمی است، مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

مجری برنامه علمی حاشیه‌نشینی، اسکان غیررسمی و بافت فرسوده واحد اسلامشهر با بیان اینکه از ویژگی‌های دیگر پژوهش‌های حاشیه‌نشینی، اسکان غیررسمی و بافت فرسوده، میان رشته‌ای بودن مطالعات مربوط به آن‌ها است، عنوان کرد: این موضوع می‌تواند موضوع پژوهش رشته‌هایی، چون جامعه‌شناسی، شهرسازی، برنامه‌ریزی شهری، معماری، مردم‌شناسی، اقتصاد، محیط زیست قرار گیرد که در زمینه‌های فرهنگ شهری، شکل شهری، فضای شهری، خط مشی‌های مدیریت شهری، اقتصاد شهری، تاریخچه حاشیه‌نشینی و ... به مطالعه می‌پردازند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از آنا، تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۶۱۱۲۶۴، www.ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین