پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۱۱۰۹
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
متاسفانه در دوره قبلی مدیریت شهری تهران، جایگاه زنان و رفاه آن‌ها به فراموشی سپرده شده است.
شعار سال: بانوان همیشه و در همه جا ارزش و جایگاهی دوچندان داشته‌اند و به همین دلیل همیشه لازم است ارزش آن‌ها به گونه‌ای رعایت شود که نارضایتی در پیش نباشد و همچنین این بانوان آنقدر از ظرفیت‌های بالا و بزرگی برخوردار هستند که به راحتی از هوش، برنامه و ذکاوت آن‌ها می‌توان حتی در امور شهر بهره‌مند شد.

برای مثال تامین امنیت ذهنی و عینی زنان، تامین رفاه ویژه زنان، مشارکت زنان در امور برنامه ریزی و مدیرت شهر‌ها، تخصیص عادلانه فرصت‌هایی شغلی به زنان و مردان بویژه در مشاغل مهم و اثرگذار، زمینه سازی برای افزایش مشارکت اجتماعی زنان در ابعاد مختلف شهری، انعکاس دیدگاه‌ها و نیاز‌های گروه‌های مختلف زنان، توجه به عدالت جنسیتی در برنامه ریزی‌های مربوط به حمل و نقل و تردد در شهر‌ها و بین شهر‌ها، دسترسی همه مناطق به همه وسایل حمل و نقل عمومی، امکان دسترسی به خدمات و امکانات آموزشی و بهداشتی و فراغتی در همه مناطق شهری و تدوین سیاست‌های حمایتی برای تامین مسکن مناسب بخصوص برای زنان سرپرست خانواراز مهمترین راهبرد‌ها برای رسیدن به توسعه شهری محسوب می‌شوند.

اما متاسفانه در همین تهران آنچنان که باید به رفاه زنان و ظرفیت‌های ان‌ها توجه شود، نمی‌شود و انگار این افراد اصلا در پایتخت زندگی نمی‌کنند، در بحث تفریح و رفاه که بانوان همیشه دغدغه‌ها و گله‌هایی از مسئولان داشتند و دارند البته گوش شنوایی شاید باشد، اما تدبیری برای اجرای برنامه‌ها و رسیدگی به نیاز‌های آن‌ها خیر! وجود ندارد، در دوره پنجم مدیریت شهری تنها یک پارک بانوان احداث شد که واقعا جای تعجب و حتی تاسف دارد.

در همین دوره زیرساخت‌هایی برای ورزش بانوان فراهم نشد و علنا این قشر از جامعه در گروه فراموش شدگان هستند، ساخت فقط یک بوستان بانوان در شهر و فراموشی توسعه مراکز «شهربانو»، «شهردخت»، «مراکز مهارت آموزی کوثر» و «بازارچه‌های خوداشتغالی» نشان از فراموشی زنان ساکن پایتخت دارد. در صورتی که مدیریت شهری چهارم ۱۸ مرکز شهربانو، احداث ۵ بوستان بانوان، ایجاد ۱۴ مجموعه ورزشی ویژه بانوان، رشد ۱۲.۵ برابری دوره‌های مشاوره ویژه زوج‌های جوان و رشد ۹ برابری برگزاری کارگاه‌های آموزشی گروهی در حوزه تحکیم بنیاد خانواده را در کارنامه دارد.

جالب این جاست که اگر نگاهی به تاریخچه شورای شهر تهران بیندازیم متوجه می‌شویم که در دوره اول یک زن، دوره دوم یک زن، دوره سوم ۲ زن، دوره چهارم ۳ زن و در دوره پنجم ۶ زن بر صندلی‌های شورای شهر تکیه زده اند.

شورایی که اگرچه با شعار احقاق حقوق زنان در شهر و شهرداری و با بیشترین تعداد عضو زن، کار خود را آغاز کرد، در پایان زنان شهر را فراموش کرد و وجود این تعداد بالا هیچ تاثیری بر رفع موضوعات مربوط به بانوان نداشت، ححال شورای شهر دوره پنجم که خداحافظی کرد و شورای ششمی‌ها وارد خیابان بهشت شدند.

سوده نجفی عضو شورای شهر تهران درباره این موضوع معتقد است که افزایش سهم مدیریت زنان و نقش آفرینی در شهر در دوره پنجم در حد شعار باقی ماند.
 
بی توجه به جایگاه زنان و رفاه آن‌ها در دوره قبلی مدیریت شهری تهران

وی افزود: حذف ۲۲ پست مشاور بانوان در شهرداری‌های مناطق، غیرفعال کردن خدمات مشاوره‌ای و آموزشی به خانواده‌ها و زوج‌های جوان، عدم تداوم بهره گیری از مشارکت دختران، زنان و مادران توانمند در اداره محلات و شهر، فقدان اجرای برنامه‌های فرهنگی فاخر در سطح شهر و... نمونه‌هایی از نادیده انگاشتن زنان در دوره مدیریت پنجم شهری است.

به گفته این عضو شورای شهر، بوستان بهشت مادران در منطقه ۳، بوستان پردیس بانوان در منطقه ۱۵، بوستان نرگس بانوان در منطقه ۱۸، بوستان، مجموعه شهربانو منطقه ۱۹ و بوستان ریحانه بانوان در منطقه ۲۲ از جمله بوستان‌های احداث شده ویژه بانوان بود تا به راحتی بتوانند در این اماکن به تفریح، ورزش و استراحت، بپردازند، اما متاسفانه در دوره شورای پنجم علی رغم نیاز بانوان، تلاشی برای افزایش این زیرساخت‌ها صورت نگرفت، با تشکیل شورای ششم تمام تلاش خود را برای ارتقاء کیفی زندگی بانوان و خانواده‌ها در شهر ازطریق سالم و شاداب سازی محیط شهری و غنی سازی اوقات فراغت بانوان، کاهش آسیب‌های اجتماعی، توسعة تعاملات سازنده میان بانوان متعهد و متخصص، ایجاد فضایی امن و ایمن جهت ارتقاء فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و تفریحی بانوان و جبران ناکارآمدی گذشته، بکار خواهیم بست.

انتظار می‌رود که شورای شهر ششم و شهردار جدید تهران، تمام توانشان را برای ایجاد مراکز تفریحی برای زنان و استفاده از ظرفیت‌های نها در امور اداری شهر بگذارند تا این قشر از جامعه بیش از پیش در خودش احساس انگیزه کند و فکر نکند که در این جامعه جایگاهی ندارد، زیرا زنان ما نور امید هستند و اگر کمی آن‌ها را جدی‌تر بگیریم قطعا در کارنامه کاری نقطه مثبتی ایجاد می‌شود، امید است به زودی تیم میدیریت شهری تهران برنامه‌ای ویژه برای بانوان پایتخت ارائه کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۹۱۱۴۹۴، www.yjc.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین