پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۱۹۲۵
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۳
سد تنگ سرخ بویراحمد ۱۰ سال پیش با هدف تامین بلند مدت آب شرب و صنعت کلنگ زنی شد؛ اما فقط ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که با سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد قرار شد تا پایان سال ۱۴۰۱ آبگیری شود.

  شعار سال: پروژه سد تنگ سرخ بویراحمد در آذرماه سال ۱۳۹۰ با هدف تامین بلند مدت آب شرب و صنعت بویراحمد توسط وزیر وقت نیرو کلنگ‌زنی شد که هم اکنون و بعد از ۱۰ سال تنها ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هنوز تملک اراضی انجام نشده است.
 
حجم مخزن سد تنگ سرخ ۱۲۵ میلیون مترمکعب و مصرف تنظیمی بر اساس برنامه ریزی انجام گرفته ۱۹۲ میلیون متر مکعب بوده یعنی علاوه بر ۳۵ میلیون متر مکعب زیست محیطی که براساس جدول مصوب و نیاز ماه‌های سال رها سازی می‌شود، حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب نیز از محل سد به پایین دست عبور خواهد کرد و همواره آب در بستر رودخانه جریان دارد.
 
تامین آب شرب شهر یاسوج و روستا‌های مسیر به‌میزان ۲۵.۵ میلیون متر مکعب در سال، تامین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان ۴۲.۴ میلیون متر مکعب، تامین آب زیست محیطی رودخانه به میزان ۳۳ میلیون مترمکعب، فراهم کردن امکانات تفریحی و سیاحتی با توجه به جذابیت توریستی منطقه، کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت به سازه‌های موجود در حاشیه رودخانه از جمله اهداف احداث سد تنگ سرخ است.
 
تامین آب شرب شهر شیراز به میزان ۷۲ میلیون مترمکعب را نیز از دیگر اهداف سد تنگ سرخ بوده که این میزان آب اضافه بر نیاز ما بوده و برای تامین آب شرب مورد نیاز مردم مرکز استان فارس مصرف می‌شود.
 
اخیرا رئیس جمهور به همراه وزیران کشور، نیرو، نفت، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی به استان کهگیلویه و بویر سفر کردند آیت الله رئیسی بلافاصله پس از ورود به استان کهگیلویه و بویر احمد با حضور در محل ساخت سد تنگ سرخ، از روند ساخت این سد بازدید کرد.
 

بازدید رئیس جمهور از سد «تنگ سرخ»
 
آیت‌الله رئیسی پس از بازدید از روند ساخت سد تنگ سرخ در سخنان کوتاهی در جمع کارگران و مهندسان فعال در این پروژه، گفت: متأسفانه اجرای این پروژه حدود ۱۰ سال از زمان پیش‌بینی شده عقب است، اما روحیه‌ای که امروز در شما دیدم این امیدواری را ایجاد می‌کند که این عقب‌افتادگی در فاصله زمانی کوتاهی جبران شود.
 
رئیسی افزود: بهره‌برداری سریع‌تر از این سد می‌توانست منافع زیادی را نصیب مردم استان کهگیلویه و بویراحمد و حتی بخش‌های شمالی استان فارس کند، لذا از شما کارگران و مهندسان زحمتکش می‌خواهم که با توان و سرعتی مضاعف عملیات احداث این سد را به پیش ببرید تا هر چه زودتر شاهد اتمام عملیات احداث سد و بهره‌برداری از آن باشیم.
 
رئیس جمهور همچنین در واکنش به اظهارات برخی از کارگران فعال در این پروژه درباره تأخیر در پرداخت حقوق و مزایا، بیان کرد: حتماً به مسئولان تذکر می‌دهم و تأکید می‌کنم که اجازه ندهند هیچ حقی از شما کارگران عزیز ضایع شود. حتماً به دنبال ایجاد چارچوبی خواهیم بود تا حقی از هیچ کارگری در هیچ نقطه‌ای از کشور ضایع نشود.
 
آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: تلاش‌هایتان در این میدان را همچون جهاد در جبهه‌های دفاع مقدس ببینید و برای آبادانی کشور تلاش مضاعف کنید و یقین داشته باشید که اجازه نخواهیم داد حقی از هیچ یک از شما ضایع شود.

تامین آب شرب یاسوج و روستا‌های اطراف از سد تنگ سرخ
 
شایان ذکر است، علی اکبر محرابیان در بازدید از سد تنگ سرخ در یاسوج می‌گوید: عملیات خط انتقال آب سد تنگ سرخ به یاسوج آغاز نشده و با پیش بینی اعتبار آن در بودجه سال ۱۴۰۱ امیدواریم شاهد انتقال آب به این شهر باشیم.
 
وی با بیان اینکه برای ساخت این سد در بودجه سال ۱۴۰۱ و از محل‌هایی مانند ماده ۵۶، تخصیص اعتبار انجام می‌شود، می‌افزاید: بر اساس پیش بینی انجام شده این سد تا پایان سال ۱۴۰۱ آبگیری می‌شود.
 
محرابیان تصریح می‌کند: سد خاکی تنگ سرخ ظرفیت ذخیره‌سازی ۱۲۵ میلیون متر مکعب آب را دارد و آب شهر یاسوج و روستا‌های اطراف را تأمین می‌کند.
 
لازم به ذکر است، در سیل سال ۹۸ و خشکسالی ۹۷ نقش سد‌ها در کشور به خوبی احساس شد و احداث سد تنگ سرخ می‌تواند علاوه بر کمک در موارد بحرانی به تأمین آب کشاورزی منطقه نیز کمک می‌کند.این سد با حجم ۱۵۰ میلیون متر مکعب به ارتفاع ۱۶۶ متر و طول تاج ۹۱۷ در صورت احداث می‌تواند تأثیر به‌سزایی در اشتغال، توسعه بخش کشاورزی و تأمین آب شرب داشته باشد.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  دانشجو ، تاریخ انتشار: 15  مهر  1400، کدخبر: ، www.snn.ir،968036

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین