پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۵۱۱
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۷
کارشناسان انتظار دارند اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران منادی شفافیت باشد و بر رعایت کامل قانون پایبند باشد، چراکه با عدم‌رعایت شیوه‌نامه‌ها و برگزاری غیرشفاف انتخابات، اعتماد کارآفرینان و فعالان اقتصادی مخدوش شده و به روند فعالیت تشکلی در کشور ضربه جدی وارد می‌شود.
شعار سال: اتاق ایران به عنوان خانه فعالان بخش خصوصی که مدعی روشنگری و شفافیت است و همواره عمل به مقررات را به دولتمردان گوشزد می‌کند، طی هفته‌های اخیر دست به اقدامی زده که نه تنها این ادعا‌ها را زیر سوال برده بلکه حاشیه‌های جنجالی را به دنبال داشته است.
موضوع به اقدام ضربتی رییس اتاق ایران در واکنش به اعلام نتیجه انتخابات کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران برمی‌گردد؛ جایی که غلامحسین شافعی پیش از تایید رسمی نتیجه انتخابات از سوی هیات‌رییسه و همچنین بدون در نظر گرفتن آیین‌نامه اتاق بازرگانی ایران در خصوص مهلت ۷ روز برای طی تشریفات مرتبط با اعتراض‌ها، ابراهیم جمیلی را درست یک روز بعد از برگزاری این انتخابات به وزارت صمت و شورای عالی معادن معرفی می‌کند تا به این وسیله جمیلی در سریع‌ترین زمان ممکن به شورای عالی معادن به عنوان عالی‌ترین رکن تصمیم‌گیری حوزه معادن که حتی اختیار سلب معادن از بهره‌برداران را برعهده دارد، راه پیدا کند. به عبارت دیگر رییس اتاق طی نامه‌ای ابراهیم جمیلی را بدون مصوبه هیات‌رییسه اتاق به وزیر صمت به عنوان نماینده اتاق معرفی می‌کند. این در حالی است که شتابزدگی رییس اتاق ایران برای ارسال این نامه به وزارت صمت مورد انتقاد فعالان معدنی و کارشناسان قرار گرفته به طوری که معتقدند وقوع این اتفاقات، اعتبار اتاق ایران و هیات‌رییسه را در برابر وزارت صمت زیر سوال برده و هزینه آن را باید فعالان بخش خصوصی پرداخت کنند. نکته قابل تامل این است که حواشی اخیر حتی اعتبار بزرگان حوزه معدن که سال‌هاست در این حوزه مشغول فعالیت هستند را به دلیل برگزاری نادرست انتخابات، خدشه‌دار کرده است.

انتخابات مجدد یکشنبه برگزار می‌شود
به دنبال اعتراض از سوی برخی اعضای کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی به روند برگزاری انتخابات اتاق و به دلیل تخلف، عدم رعایت آیین‌نامه و وجود برخی شبهات نتیجه انتخابات اخیر ابطال شد و قرار است انتخابات دوباره یکشنبه هفته آینده آن هم به صورت حضوری برگزار شود. البته تنها انتخابات کمیسیون صنایع و معادن باطل نشده است بلکه انتخابات در کمیسیون‌های صادرات و کشاورزی نیز به دلیل وجود ابهاماتی ابطال شده و قرار است دوباره برگزار شود.

کارشناسان انتظار دارند اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران منادی شفافیت باشد و بر رعایت کامل قانون پایبند باشد، چراکه با عدم‌رعایت شیوه‌نامه‌ها و برگزاری غیرشفاف انتخابات، اعتماد کارآفرینان و فعالان اقتصادی مخدوش شده و به روند فعالیت تشکلی در کشور ضربه جدی وارد می‌شود.
آخر شهریور بود که روسای کمیسیون‌های ۱۸گانه اتاق ایران مشخص شدند. کمیسیون‌های تخصصی طی دو روز با بر‌گزاری انتخابات، اعضای هیات‌رییسه خود را برای دور دوم در دوره نهم هیات نمایندگان مشخص کردند. ابراهیم جمیلی و مهرداد اکبریان برای کمیسیون معادن و صنایع معدنی به عنوان رییس و نایب‌رییس انتخاب و جزو هجده نفر منتخب شدند. اما به باور فعالان معدنی اتاق بازرگانی بر اساس آیین‌نامه عمل نکرده و در این انتخابات دست به تخلفاتی زده است. نحوه برگزاری انتخابات، نرم‌افزار انتخاباتی و رای دادن اینترنتی، بی‌توجهی به آیین‌نامه همه از جمله مواردی بوده که مورد انتقاد قرار گرفته است. برای همین فعالان معدنی این انتخابات را قبول نداشته و آن را زیر سوال بردند. حالا با پیگیری‌هایی که اصحاب رسانه و فعالان بخش معدن انجام دادند و با اینکه تمامی خبر‌های مربوط به اعتراض به اتاق بازرگانی از روی شبکه‌های مجازی پاک شد، اما بالاخره این اعتراض ثمربخش بوده و منجر شده که انتخابات دوباره برگزار شود.
غایبین مستعفی هستند
در همین رابطه حسن حسینقلی رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران گفت: بر اساس بند ۱۱ شیوه‌نامه تشکیل و اداره کمیسیون‌های تخصصی، اگر هر یک از اعضای کمیسیون در طول یک سال بدون عذر موجه یا موافقت قبلی رییس کمیسیون در سه جلسه یا پنج جلسه متناوب غیبت داشته باشند، مستعفی از کمیسیون شناخته شده و دیگر حق شرکت در کمیسیون را ندارند. همچنین اجازه حضور در کمیسیون‌های دیگر را نیز نخواهند داشت. این در حالی است که این موضوع توسط رییس کمیسیون از طریق دبیرخانه به مسوول راهبردی گزارش می‌شود. اما متاسفانه دیدیم که مهرداد اکبریان و ابراهیم جمیلی که در مدت دو سال، تنها شاید در پنج جلسه حاضر شده باشند به عنوان رییس و نایب‌رییس انتخاب شدند!
حسینقلی تاکید کرد: این دو نفر به دلیل غیبت‌های زیاد حتی نقش انتخاب‌کننده هم ندارند چه برسد به اینکه انتخاب شوند.

اتاق ایران بر اساس آیین‌نامه عمل نکرد
در این خصوص گفته می‌شود اتاق بازرگانی ایران علاوه بر اینکه بر اساس آیین‌نامه عمل نکرده و این دو نفر را از لیست خارج نکرده بلکه با جوسازی به این افراد کمک هم کرده است. رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران در پاسخ به این سوال که اعتراض خود را به چه شکل بیان کردید، گفت: به هیات‌رییسه اتاق نامه نوشتیم که افراد انتخاب‌شده در عمل مستعفی هستند و نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند.
یکی از تخلف‌های اتاق بازرگانی انتخاب نرم‌افزاری است که مورد تایید نبوده است. ضعف ساختار احراز هویت این سامانه که به عقیده برخی هدفمند نیز بوده، موجب تغییر در نتایج و رای دهی به جای دیگران در موارد متعدد شده است. اما بعد از به‌کارگیری سامانه نرم‌افزاری متعلق به یکی از اعضای هیات‌رییسه اتاق ایران و اعلام نام ابراهیم جمیلی به عنوان برنده انتخابات کمیسیون معدن موجی از اعتراض‌ها اتاق بازرگانی ایران را فرا گرفت.
به گفته حسینقلی، شرکتی که نرم‌افزار برگزاری انتخابات را راه‌اندازی کرده بود به ابراهیم جمیلی نزدیک بوده و اتاق بدون بررسی لازم این نرم‌افزار را انتخاب کرده است؛ نرم‌افزاری که مورد تایید هیچ مرجعی در کشور نبوده و به تازگی راه‌اندازی شده است.
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران با اشاره به ایرادات این نرم‌افزار گفت: روز انتخابات کسانی که قصد رای دادن داشتند نتوانستند رای بدهند و در واقع نرم‌افزار، ما را از سیستم خارج می‌کرد. به این ترتیب انتخابات مخدوش است و باید دوباره تکرار شود؛ بنابراین کسانی که انتخاب شده‌اند باید اخراج شوند و انتخابات به شکل حضوری باشد چراکه نرم‌افزار مدنظر را قبول نداریم.
عملکرد شبهه‌برانگیز رییس اتاق ایران
حسینقلی با اشاره به تخلف دیگر اتاق بازرگانی گفت: رییس اتاق بازرگانی به وزیر صمت نامه نوشته است که ابراهیم جمیلی نماینده کمیسیون در شورای عالی معادن است. همچنین در پرتابل اتاق بازرگانی نوشته شد که او به عنوان رییس کمیسیون انتخاب شده است، در حالی که این فرد هنوز به طور کامل انتخاب نشده بود. در واقع شافعی به عنوان رییس اتاق باید نظر و مصوبه هیات‌رییسه را گرفته و بعد به وزیر اعلام کند که ابراهیم جمیلی به عنوان نماینده اتاق است. به این ترتیب غلامحسین شافعی تخلف کرده و بدون مصوبه هیات‌رییسه این عمل را انجام داده است. او تاکید کرد: ما به عنوان اعضا دو هفته فرصت داریم که اعتراض خود را مطرح کنیم. در مدت این دو هفته اعتراض کرده و هیات‌رییسه هم قبول کرده‌اند که این اقدام یک تخلف است.
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران همچنین از نحوه رای‌گیری گروهی انتقاد کرد و گفت: انتخابات نباید گروهی بلکه باید تک نفره باشد. متاسفانه در این انتخابات آقایان شکوری، غرقی و بنده در یک گروه و اکبریان و جمیلی در گروه دیگر بودند. ممکن است به طور مثال فردی شکوری را قبول داشته باشد و دیگران را نه، اما باید حتما لیستی رای بدهد.
حسینقلی درباره این سوال که از اتاق چه انتظاری دارید، گفت: اتاق باید بر اساس آیین‌نامه عمل کند و انتخابات هم حضوری باشد. البته نظر مخالف خود را قبل از انتخابات مطرح کردیم، اما هیات‌رییسه اتاق قبول نکردند. در واقع انتظار این است که اتاق آیین‌نامه اداره کمیسیون‌های اتاق بازرگانی ایران و قانون انتخابات را اجرا کند.
به اعتماد کارآفرینان ضربه نزنیم
بهرام شکوری رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران گفته است: در انتخابات گذشته، تخلفات زیادی از جمله عدم‌رعایت شیوه‌نامه اتاق بازرگانی، عدم احراز هویت و استفاده از نرم‌افزار نامناسب صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: در ماده یازده شیوه‌نامه اتاق آمده است، افرادی که بیش از پنج جلسه متناوب و یا سه جلسه متوالی در کمیسیون غیبت داشته باشند، از کمیسیون مستعفی بوده و حق حضور در کمیسیون‌های دیگر را نیز ندارند. علی رغم این مهم، ابراهیم جمیلی و چند نفردیگر که طی دو سال گذشته در جلسات کمیسیون معادن حضور نداشته‌اند، کاندیدا شدند و رای‌گیری نیز به‌صورت غیرشفاف در این نرم‌افزار شبهه‌ناک برگزار شد.
شکوری تاکید کرد: امروز که ما در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، منادی شفافیت هستیم و همواره بر رعایت کامل قانون تاکید داریم، نباید با عدم‌رعایت شیوه‌نامه‌ها و نیز برگزاری غیرشفاف انتخابات، اعتماد کارآفرینان و فعالان اقتصادی را مخدوش و به روند فعالیت تشکلی ضربه وارد کنیم.
انتخابات عادی بوده است
این در حالی است که مهرداد اکبریان نایب‌رییس منتخب شده در انتخابات اخیر اتاق بازرگانی که مورد تایید فعالان معدنی قرار ندارد، اظهار کرد: این انتخابات عادی بوده و خیلی نباید روی آن مانور داد.
او تصریح کرد: در واقع اتاق مثل همیشه انتخاباتی را برگزار کرده و در این مورد هم نباید حساس شد. باور دارم که هیچ تخلفی در انتخابات اخیر کمیسیون معدن صورت نگرفته است و از دیگران انتظار است که برای تیم جدید آرزوی موفقیت کنند.
تقلبی رخ نداده است
همچنین محمدرضا بهرامن رییس خانه معدن ایران و عضو کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی درباره این موضوع اعلام کرد: هیچ تقلبی صورت نگرفته است. تقلب به این معناست که فردی از رای فرد دیگر استفاده کند، اما چنین اتفاقی رخ نداده است. بلکه روش اصلی آن است که تفاسیری در دستورالعمل‌های اتاق وجود دارد که براساس این تفاسیر مساله انتخابات مطرح شده است.
وی ادامه داد: اتاق بازرگانی باید پیش از برگزاری انتخابات نظر کاندیدا را تایید می‌کرد که آیا امکان شرکت در انتخابات را دارند یا خیر؟ در نتیجه تصمیم بر آن شد تا نتیجه انتخابات قبلی ابطال شود.
در انتخابات روز یکشنبه کاندیدا‌های جدید هم می‌توانند حضور داشته باشند. اما بهرامن در این رابطه گفته است که اضافه شدن کاندیدای جدید بی معناست و ممکن است کسی نتواند در روز یکشنبه برای انتخابات حضور داشته باشد و این موضوع هم می‌تواند شبهاتی را به همراه داشته باشد.
به هر حال با بررسی اعتراض‌ها و اینکه تقلب در کمیسیون معادن و صنایع معدنی صورت گرفته قرار است دوباره انتخابات برگزار شود. کارشناسان از اتاق بازرگانی انتظار دارند که در انتخابات مجدد طبق آیین‌نامه عمل کند و از هرگونه تخلف اجتناب کند چراکه زیبنده آن نیست.

تخلف با اسم رمز «آنی‌میت»
فراگیر شدن ویروس کرونا در دو سال گذشته شرایط برگزاری بسیاری از جلسات، نشست‌ها و مجامع را دستخوش تغییر کرد.
محدودیت‌های فیزیکی موجب فراگیر شدن استفاده از سامانه‌های آنلاین برگزاری جلسات شد. اتاق بازرگانی به عنوان یکی از نهاد‌هایی که اساس فعالیت آن را برگزاری جلسات، نشست‌ها، انتخابات‌ها و مجامع تشکل‌های وابسته شکل داده است از این قائده مستثنا نبوده است. در کنار پلتفرم‌های پرشمار خارجی که برخی از آن‌ها به سرعت در این دوران مشهور و مقبول شدند، چندین سامانه داخلی نیز با استفاده از توان فنی دانش‌آموخته‌های کشور به این بازار وارد شدند. با این حال بیشترین استفاده در جلسات اصلی و فوق‌العاده تشکل‌های وابسته به اتاق که به شکل معمول برگزاری انتخابات اعضای هیات‌مدیره آن‌ها را نیز در خود داشته است با سامانه آنی‌میت انجام شده است.
این سامانه که متعلق به شرکت «سامانه‌های نوین ارتباطی سنا» است که به گفته کارشناسان، هیچ‌گونه تاییدیه فنی و امنیتی نداشته و نسخه ترجمه شده و ناقصی از یک نرم‌افزار متن باز و رایگان در دسترس برای همه است. نکته جالب این است که بخش عمده سهام شرکت مذکور تا سال ۹۹ متعلق به غلامحسین جمیلی خزانه‌دار و عضو هیات‌رییسه اتاق ایران بوده و پس از آن به منتسبین وی انتقال یافته است.
به طور دقیق عمده سهام شرکت «سامانه‌های نوین ارتباطی سنا» به عنوان مالک نرم‌افزار تا سال ۹۹ متعلق به «غلامحسین جمیلی» خزانه‌دار اتاق ایران بوده و پس از آن به «مهسا عبداللهی» از خویشاوندان رضا عبداللهی نماینده سابق زنجان و پدر مصطفی عبداللهی است که به دلیل فساد مالی تحت تعقیب است انتقال یافته. این دو نفر هم‌اکنون در شرکت توسعه تجارت فناوری مهرپویان شراکت دارند. از دیگر سو عبداللهی شریک کاری ابراهیم جمیلی عموی غلامحسین جمیلی است. ابراهیم جمیلی تحت همین نرم‌افزار، ریاست کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران را کسب کرده بود که این انتخابات با ارائه شواهد دال بر تخلف ابطال شد.
در این میان پیگیری‌ها نشان می‌دهد تشکل‌ها برای خرید و برگزاری مجامع خود در این سامانه تحت فشار بوده و تایید مجامع توسط اتاق ایران منوط به به‌کارگیری «آنی‌میت» برای برگزاری آن بوده است تا جایی که مدیر وقت امور تشکل‌های اتاق ایران در پاسخ به اعتراض تشکل‌ها به لزوم به‌کارگیری این سامانه، هزینه پرداختی تشکل‌ها بابت به‌کارگیری این پلتفرم را بخشی از کمک‌هزینه اعطایی اتاق ایران به تشکل‌ها دانسته است. بدین معنا که آنی‌میت در عمل سامانه‌ای برای انتقال منابع مالی از خزانه اتاق به مالک سامانه بوده است.
این موضوع وقتی مورد توجه قرار گرفت که انتخابات میان‌دوره کمیسیون‌های تخصصی نیز با این سامانه برگزار شد. در سه انتخابات از میان ۱۸ کمیسیون تخصصی اتاق ایران رقابت وجود داشت و ۱۵ کمیسیون با اجماع، هیات‌رییسه دو ساله خود را انتخاب کردند. در کمیسیون کشاورزی تعداد کسانی که نتوانستند رای دهند بسیار بالا و نتایج حاصله بسیار عجیب بود و اظهارات اولیه اعضا نشان از خدشه در نتایج می‌داد. برای مثال رییس قبلی کمیسیون تنها یک رای را به خود اختصاص داد و نتایج اعجاب‌آور موجب تکرار رای‌گیری در همان جلسه شد که به جز کاندیدای مورد حمایت جمیلی، آرای بقیه کاندیدا‌ها در رای‌گیری دوم کاهش نیز یافت.
شنیده‌ها همچنین از پرداخت صد میلیون تومانی به یکی از روسای اتاق‌های شهرستان برای هماهنگی این موضوع خبر می‌دهد. با اعتراض اعضای کمیسیون، نتایج این انتخابات مورد تایید قرار نگرفته است. علاوه بر آن به شکل خاص در کمیسیون معادن و صنایع معدنی موضوع کاندیداتوری ابراهیم جمیلی عموی غلامحسین جمیلی و برگزاری انتخابات در آنی‌میت مورد اعتراض اعضای کمیسیون قرار گرفت. جالب است مدیر وقت تشکل‌های اتاق که از اقوام اصغر جمعه‌ای رییس اتاق سمنان بود و به دلایل دیگری از سمت خود برکنار شده بود و با حمایت جمیلی در واحدی دیگر از اتاق ایران مشغول کار بود، تماس با اعضای کمیسیون و جلب نظر آن‌ها برای رای به جمیلی را بر عهده داشت.
در این انتخابات، جایگزین مدیر مذکور با توجه به ضعف ساختار احراز هویت سامانه به جای یکی از اعضای کمیسیون و به نفع جمیلی ثبت رای کرده است. نبود الزامات امنیتی باعث هک سامانه و انتشار جزئیات رای‌گیری شد که این جزئیات با اظهارات اعضا همخوانی نداشته و البته اصول رای‌گیری مخفی را نیز خدشه‌دار کرد.
اعتراضات به این انتخابات عاملی بود که بار دیگر نام غلامحسین جمیلی را در اتاق ایران بر سر زبان‌ها بیندازد. کمتر از دو سال پیش نیز رسانه‌ها در زنجان از دستگیری وی خبر داده بودند که منجر به کناره‌گیری جمیلی از ریاست اتاق زنجان شد. همچنین عضویت وی در هیات نمایندگان اتاق ایران با ابهام روبه‌رو شد و نام جمیلی از فهرست نمایندگان اتاق زنجان در اتاق ایران که در وبسایت رسمی اتاق ایران نمایش داده می‌شد حذف شد. این در حالی است که وی همچنان عضویت در هیات‌رییسه اتاق ایران را محفوظ داشته است.
فهرست مذکور از تاریخ ۹ شهریورماه و کمتر از سه هفته به انتخابات میان‌دوره کمیسیون‌های تخصصی از سوی معاونت تشکل‌ها و استان‌های اتاق از دسترس خارج شد. شنیده‌ها حاکی از آن است که ده‌ها تن از اعضای هیات نمایندگان در خصوص چرایی و چگونگی انتخاب و به‌کارگیری این سامانه در اتاق ایران درخواست تحقیق و تفحص کرده‌اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جهان صنعت، تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۰۸۴۱۸، jahanesanat.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین