پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۶۱۸
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
همایش ملی «یاوران وقف» سازمان اوقاف و امورخیریه با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه همزمان با هفته وقف برگزار شد.
شعار سال: سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این مراسم با بیان اینکه در حال حاضر شاهد رونق سهم وقف با اهداف دانش بنیان هستیم گفت: راه اندازی مرکز نوآوری و خلاق نوفل لوشاتو نشان دهنده ایجاد فرهنگی درست در زمینه توسعه اقتصاد دانش بنیان و خلاق است. این موضوع که سازمان اوقاف ساختمان مرکزی خود را به مرکز نوآوری و خلاق تبدیل کرده است؛ مفهومی فرهنگی دارد. این اتفاق علاوه بر ایجاد اشتغال باعث توسعه نوآوری نیز می‌شود.

ستاری ادامه داد: البته در مفاهیم و مباحث حوزه وقف شاهد تغییراتی هستیم. به عنوان مثال دانشگاه تهران یکی از مکان‌هایی است که پس از آستان قدس رضوی بیشتر موقوفات را دارد و این مسئله نشان دهنده تغییر نگرش فرهنگی است که سرمایه را در اختیار جوانان خلاق و نوآور برای توسعه نوآوری قرار می‌دهد.

وقف توسعه دهنده فناوری است
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به شکل گیری صندوق اوقاف در این سازمان اشاره کرد و گفت: این صندوق روی ایده‌ها سرمایه گذاری می‌کند به عنوان مثال املاک و زمین‌های زراعی که در کشور وجود دارد می‌تواند با وقف توسعه دهنده فناوری باشد و از آن شغل ایجاد کرد. پس توسعه مفهومی فرهنگی است. اگر فرهنگ درست شود سخت افزار‌ها نیز متناسب با آن ایجاد می‌شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان به حوزه علوم انسانی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: حوزه علوم انسانی در کشور مشکلات بسیار زیادی دارد. در این حوزه نیاز به تجاری سازی محصولات داریم و روش‌های نوآورانه را برای تجاری سازی حوزه علوم انسانی باید توسعه دهیم. به عنوان نمونه در حوزه صنایع دستی که بسیار در دنیا توسعه یافته و ایران نیز در آن بی نظیر است. باید از این ظرفیت در کشور استفاده کنیم و محصولات را تجاریسازی کنیم. زیرا جوانان فعال و خلاقی را داریم و فناوری‌های بسیاری نیز در حوزه مهندسی و فناوری اطلاعات و ارتباطات توسعه پیدا کرده است.

زیرساخت‌های تجاری را برای حوزه علوم انسانی ایجاد کنیم
ستاری با اشاره به اینکه در حوزه تولید محتوا نیاز به تحول داریم گفت: همین جوانان خلاق باید در این حوزه ورود کنند. زیرساخت‌هایی در معاونت علمی و فناوری و سایر نهاد‌ها برای توسعه این حوزه ایجاد شده است. باید بتوانیم زیرساخت‌های تجاری برای بحث علوم انسانی ایجاد کنیم تا محصولاتی تولید شود که نشان دهنده فرهنگ ما باشد و به کشور‌های دیگر صادر شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: البته برای توسعه تجاری سازی محصولات فرهنگی ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق در معاونت علمی با جدیت مشغول فعالیت است تا شاهد رونق تولید محصولات این حوزه شویم که فرهنگ ما را در دنیا تبلیغ می‌کنند. همچنین شاهد توسعه خانه‌های خلاق و نوآور هستیم. روشی جدیدی که با استفاده از آن بافت‌های فرسوده احیا می‌شود.

ستاری درباره خانه‌های خلاق و نوآوری بیان کرد: این بافت‌های فرسوده اکنون به جای تبدیل شدن به هتل یا رستوران، تبدیل به مکانی برای توسعه خلاقیت جوانان می‌شود. خانه‌هایی که ایجاد و راه اندازی آن در یک محله باعث تغییر فرهنگی نیز می‌شود. یکی از راه‌های احیای بافت‌های فرسوده توسعه خانه‌های خلاق و نوآوری است. در بسیاری مکان‌ها تبدیل به یک مدل شده است؛ پس قابلیت پیگیری دارد و از آنجا که اوقاف واحد‌های قدیمی را در محله‌های قدیمی دارد و صاحب بسیاری از موقوفات است می‌تواند به خوبی در این زمینه فعالیت کنند.
رئیس ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق گفت: سازمان اوقاف در این سال‌ها به خوبی توانسته است در حوزه فناوری و نوآوری ورود کند که هم سرمایه گذاری و حمایت در تولید محصولات داشته است که از طریق صندوق اوقاف انجام می‌شود.


۸۰۰ میلیارد تومان روی دانش‌بنیان‌ها سرمایه گذاری شد
همچنین در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: تمام تلاش ما در این سازمان برای تقویت زیرساخت‌ها بود. همچنین توجه داشتیم که در این زمینه به نیت واقف نیز عمل کنیم. همچنین می‌توانیم از سنت وقف برای توسعه فناوری‌های پیشرفته در کشور بهره‌مند شویم.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: فعالان فناور در شرکت‌های دانش بنیان قله‌ها را فتح کرده اند. این نیروی انسانی سرمایه برای کشور است. دانش‌بنیان‌ها توانستند در دارو درمان و بهینه‌سازی علم موفق عمل کنند. در سازمان اوقاف و امور خیریه از این مجموعه‌های دانش‌بنیان استفاده و زیرساخت‌هایی را برای آن‌ها فراهم کردیم. به عنوان مثال اگر یک دانش‌بنیان زمین نیاز دارد، مشارکت کرده‌ایم.
وی همچنین بیان کرد: این مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان برای سازمان نیز پرفایده است. همچنین صندوق پژوهش و فناوری در سازمان راه‌اندازی شده است و ۸۰۰ میلیارد تومان در زمینه دانش‌بنیان‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.


منتخبان همایش ملی یاوران وقف در پایان این مراسم، با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و پرویز کرمی دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق، با دریافت لوح و یادبود، تقدیر شدند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰، کد خبر:۷۸۱۶۷، www.isti.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین