پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۸۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۸
گزارش مرکز آمار ایران از کشتارگاه­های طیور در خصوص میزان تولید گوشت مرغ در سه ماه پایانی سال، آمار جوجه ­ریزی اعلام شده توسط وزارت جهادکشاورزی را اشتباه می‌داند.
شعار سال: گزارش مرکز آمار ایران از کشتارگاه­های طیور در خصوص میزان تولید گوشت مرغ در سه ماه پایانی سال، آمار جوجه ­ریزی اعلام شده توسط وزارت جهادکشاورزی را اشتباه می‌داند.

به استناد نتایج آمارگیری از کشتارگاه­های طیور در خصوص میزان تولید گوشت مرغ در سه ماه پایانی سال که از سوی مرکز آمار ایران منتشره شده، آمار جوجه ­ریزی اعلام شده توسط وزارت جهادکشاورزی اشتباه بوده و موجب بهم ریختگی بازار گوشت مرغ در ایام پایانی سال شده است.

با نگاهی کارشناسانه و با کمی تامل در خلاصه گزارش مرکز آمار ایران اشتباهات فاحش آن براحتی عیان شده که مختصراً به آن اشاره می­شود:

به استناد خلاصه نتایج آمارگیری از کشتارگاه­های طیور کشور منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، مجموعاً در ۳ ماه پایانی سال ۱۳۹۹، تعداد لاشه قابل مصرف ۲۳۹ میلیون قطعه و وزن لاشه قابل مصرف ۴۶۱ هزار تن بوده است و نتیجه­ گیری شده در سه ماه پایانی سال ۱۳۹۹ جوجه ­ریزی و تولید گوشت مرغ کاهش شدیدی داشته است، ولی به دلایل متقن زیر این ادعا به دلیل اطلاعات محدود مردود است:

ماه‌های سال (۱۳۹۹) تعداد لاشه انواع مرغ و خروس شامل مرغ گوشتی صنعتی، مرغ تخمگذار و… (میلیون قطعه) میزان لاشه قابل مصرف (هزار تن)
دی ۷۳٫۴، ۱۴۷٫۳
بهمن ۷۳٫۵، ۱۴۲٫۵
اسفند ۹۱٫۸، ۱۷۱٫۸
مجموع ۲۳۸٫۸، ۴۶۱٫۶

دلیل اول؛ بررسی قیمت­ها در دی ماه ۱۳۹۹ نشان می­دهد قیمت مرغ زنده و گوشت مرغ آماده طبخ طی این مدت پائین­تر از قیمت مصوب بوده و نشان می­دهد میزان تولید و عرضه گوشت مرغ بیشتر از میزان مصرف و تقاضا بوده است.

اگر فرض نماییم آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در خصوص کشتار مرغ صحیح باشد و آنرا ملاک برنامه ­ریزی­‌ها و تحلیل­های خود قرار دهیم در آنصورت باید بپذیریم که مصرف گوشت در دی ماه ۱۳۹۹ مطابق با آمار مرکز آمار ایران حدود ۱۴۷ هزار تن بوده است و به معنای دیگر سرانه مصرف گوشت مرغ در ایران بر این اساس حدود ۱۷۵۰ گرم در ماه بوده؟! و این رقم برای مصرف گوشت مرغ و برنامه­­ریزی­های آتی کافی است! بر این مبنا می­توان ۲ فرض را بررسی کرد:

الف- یا باید آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار را رد کنیم و تحلیل‌های در این زمینه را اشتباه بدانیم.

ب- یا باید آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار را بپذیریم که در آن صورت ثابت می ­شود میزان مصرف و تقاضای گوشت مرغ در دی ماه حتی کمتر از ۱۴۷ هزار تن گوشت مرغ بوده که موجب سقوط قیمت مرغ شده و این ادعا که تولید و عرضه مرغ در سه ماه پایانی سال به حد نیاز کشور نبوده از اساس غلط و مغرضانه بوده است.

دلیل دوم؛ روش جمع ­آوری اطلاعات در این گزارش اشاره نشده است. آیا بر اساس خود اظهاری کشتارگاه­ها بوده است؟ دوستان سازمان دامپزشکی کشور که به صورت شبانه­ روزی در کشتارگاه­ها مستقر بودند و چنین آماری را تایید نمی­ کنند.

دلیل سوم؛ با دقت در اطلاعات ارائه شده در آمار کشتارگاه­های کشور منتشره از سوی مرکز آمار و مقایسه تعداد مرغان ذبح شده در اسفند با دی (۷۳۴۱۷ هزار قطعه در دی در مقابل ۹۱۸۲۵ هزار قطعه در اسفند ماه)، نشان از رشد ۲۵ درصدی در تعداد مرغان ذبح شده در اسفند در مقایسه با دی ماه دارد.

حال اگر فرض کنیم آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار صحیح بوده است و قیمت مرغ در دی ماه کاملاً پائین بوده و حتی زیر قیمت مصوب بوده است، باید توضیح داد که چرا علی­رغم افزایش ۲۵ درصدی تولید در اسفند ماه نسبت به دی ماه، چرا بازار گوشت مرغ ملتهب بوده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از اگنا، تاریخ انتشار: ۲۶ مهر۱۴۰۰، کد خبر: agna.ir، ۷۰۱۲۶
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
0
0
مرکز آمار داره درست میگه یا وزارت جهاد کشاورزی؟ کدوم رو باید باور کرد؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین