پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۹۸۵
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
مشاور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ۵۶ کاروانسرا در کشور، از جمله بلادشاپور استان کهگیلویه و بویراحمد در رده نامزدی ثبت جهانی در یونسکو قرار گرفته اند.
شعار سال: مشاور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به همراه نماینده یونسکو در ارزیابی و تائید عرصه و عیان در کاروانسرای بلادشاپور گفت: در راستای ثبت جهانی کاروانسرا‌های کشور ۵۶ کاروانسرا از ۲۴ استان از اقلیم‌ها و راه‌های مختلف به یونسکو معرفی شده اند برای اینکه نشان دهیم که یک شبکه راه‌ها در کشور وجود داشته است که الگو‌های متفاوتی را از مناطق مختلف نشان می‌دهد.

طالبیان افزود: تاکنون ۲ ارزیاب امده است که اولین توسط نماینده یونسکو ۳۹ کاروانسرا  را مورد ارزیابی قرار داده مابقی نیز در حال اجراست. بلادشاپور در استان کهگیلویه و بویراحمد پنجاه و یکمینکاروانسرا‌یی است که مورد ازریابی کمیته میراث جهانی مورد  قرار گرفت.

طالبیان ادامه داد: پرونده کاروانسرا‌های ایرانی جزو پرونده‌های بزرگ و زنجیره‌ای در فهرست سازمان یونسکو قرار گرفته و ما بیش از  ۸۰۰ کاروانسرا در فهرست آثار ملی داریم و بیش از یک هزار کاروانسرا نیز مستنداتش را داریم.

مشاور وزیر میراث فرهنگی عنوان کرد: کار‌های اولیه این پرونده ۲ سال پیش انجام شده و کار مرمت‌ بسیاری از این کاروانسرا‌ها به وضعیت خوبی رسیده است.

طالبیان گفت: یکی از کاروانسرا‌های درجه یک ما در شهر تاریخی دهدشت قرار گرفته است که برای کشور به لحاظ تاریخی خیلی مهم بوده و به تدریج داریم  شهر  واقع در زیر خاک  بیرون آورده و بخشی آن بازسازی شده که  کاروانسرای درون شهری محسوب می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه در تیرماه سال ۱۴۰۱ اجلاس میراث جهانی یونسکو برگزار خواهد شد نتیجه بازدید‌ها مطرح و ثبت شده که اگر این اقدام رخ دهد در واقع پرونده زنجیره کاروانسرا‌ها در ۲۴ استان که خیلی مهم است به عنوان کاروانسرا‌های ایرانی خواهد شد.

طالبیان عنوان کرد: یکی از مهمترین مزایای ثبت جهانی  کاروانسرای بلادشاپور که می‌تواند به دنبال داشته باشد این است که توجه محلی و ملی خیلی زیاد می‌شود.

وی بیان داشت: این اتفاق نظری بین مسئولین است که یک ارزش و حقوق جهانی دارد و باید حفظ شود.

این مسئول گفت: ثبت جهانی موجب می‌شود که بیش از  ۲۰۰ کشور  تبلیغ اثار را کرده و در کشور‌های مختلف با زبان‌های مختلف ترجمه و آگاهی بخشی می‌شود.

 طالبیان افزود: این  ۲۰۰ کشور تعهد دارند که به هر حال در هر شرایطی کمک کنند که  این آثار جهانی حفظ شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت:بعد از سال‌ها و پیگیری‌هایی که به صورت مستمر صورت گرفت امروز ارزیاب یونسکو به کاروانسرای دهدشت جهت ثبت جهانی حضور پیدا کند.

 صفایی افزود: این نوید بزرگ به مردم استان و شهرستان خواهد بود که کاروانسرا پذیرای گردشگران به حوزه صنایع دستی است و با اعتبار ۲ میلیارد تومان که مجدداً امسال جهت ساماندهی و مرمت کلیه بنا‌های تاریخی بلاد شاپور تخصیص داده شد کمک خوبی برای بازسازی این بنای تاریخی خواهد شد.

وی تصریح کرد: ۱۲ کمک شاخص این بنای تاریخی صورت گرفته که خود نوید بخش یک یک رونق و جانی دوباره است و اگر بتوانیم این وضعیت را ثبت کنیم امیداست در بحث مسائل و مبادلات فرهنگی و مبادلات اجتماعی برای بحث ورود گردشگران خارجی و ایرانی گام‌های خوبی برداریم. 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از صبح زاگرس، تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۹۲۸۰۷، sobhezagros.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین