پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۶۳۱۴۲
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۸
افزایش قیمت کالا‌های اساسی در بازار موجب این شده تا مردم برای تهیه سبد خانوار خود به جهت تخفیف‌های موجود در فروشگاه‌های زنجیره ایی به این فروشگاه‌ها مراجعه کنند؛ اما در کمال تعجب گویا تخفیف در این فروشگاه‌ها دیگر معنایی ندارد و گزینه ایی برای فریب خریداران محسوب می‌شود.

شعار سال:طی روزهای گذشته و بررسی های صورت گرفته توسط خبرنگار عصر صنعت و گزارش های متعدد مردمی در زمینه تخفیف های کاهش یافته و عدم وجود شیر نایلونی، پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی و ماست ساده دو و نیم کیلویی که بنا بر اعلام فخریان، رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ایی و سید محمد رضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی قرار بوده در فروشگاه های زنجیره ایی این ۳ قلم کالا با تخفیف ۱۰ درصدی در اختیار مردم قرار گیرد، مشاهده کردیم که خبری از وجود این کالاها در ۶ فروشگاه مورد بررسی قرار گرفته نیست (۲ فروشگاه افق کوروش، ۲ فروشگاه جانبو، هفت و هایپراستار) و مسئولان فروشگاه هم اظهار بی اطلاعی از این موضوع کردند و اعلام داشتند که در صورت ورود این کالاها به فروشگاه حدود یک ماه شاید بیشتر زمان لازم داشته باشد و احتمالا با تعداد محدود و در زمان کوتاهی این اتفاق خواهد افتاد و در کمترین زمان این اقلام هم با افزایش قیمت روبرو خواهند شد.

پس بهتر است مسئولان محترم اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ایی و انجمن صنایع لبنی قبل از ورود این کالاها به بازار نسبت به دلگرم کردن مردم خبری را منتشر نکنند و بیشتر از این موحب فریب مردم نشوند.
 
کاهش محسوس تخفیف در فروشگاه های زنجیره ایی
 
این روزها قیمت کالاهای اساسی در بازار با تغییرات روزانه و هفتگی مواجه شده است، که می توان این حجم از تغییر قیمت ها را بدون شک ناشی از عدم نظارت و مدیریت صحیح دولت و نهاد های بازرسی دانست.
وقتی کلمه تخفیف را بر روی کالایی قرار می دهیم به آن معنا است که کسر مبلغ از قیمت مندرج روی کالا چشمگیر باشد و مشتری مجاب به تهیه آن شود.
 
درصنعت خرده فروشی سنتی، قیمت کالا برای مصرف کنند، بنا بر نرخ درج شده بر روی کالا محاسبه می گردد و هیچگونه اعتراضی در این زمینه از سمت مردم نسبت به گرانفروشی و تقلب وجود نداشته است؛اما زمانی که سخن از تخفیف به میان می آید یعنی خریدی بصرفه برای مشتری باید صورت گیرد.
 

فروشگاه های زنجیره ایی با پافشاری بر این شعار که حضورشان باعث حذف دلالان و واسطه ها، بین تولید کننده و مصرف کننده شده است، اعلام می دارند که در حال حاضر به مردم و اقتصاد کشور در حال کمک هستند.
این سخن و شعار چنان در بین مسئولان فروشگاه های زنجیره ایی جا افتاده که خودشان هم باور کرده اند که تخفیف های موجود در فروشگاه ها باعث صرفه جویی در سبد اقتصادی خانوار شده است و توانسته اند حاشیه بازار را به مردم برگردانند.
 
حاشیه بازار همان حضور دلالان و واسطه ها در بین  تولید کننده و مصرف کننده است، با این شرح که اگر کالایی برای تولید کننده ۵۰۰۰ هزار تومان تمام می شود، قیمت روی کالا را ۱۰ هزار تومان درج می کند و اگر در این بین ۳ واسطه حضور داشته باشد برای هر کدام ۱۰۰۰ تومان را مورد نظر قرار می دهد و فروشنده هم در مرحله آخر سود خود را از فروش کالا می برد و مصرف کننده قیمت ۱۰ هزار تومان را پرداخت می کند.
 
فروشگاه های زنجیره ایی اعلام می دارند که حضورشان باعث حذف واسطه ها و دلالان شده و در این امر موفق بوده اند، اما حقیقت ماجرا اینگونه نیست و بلکه پیدایش فروشگاه های زنجیره ایی باعث رشد قشر جدیدی از  دلالان شد است.
 
دلالانی که تعیین کننده ورود کالا به فروشگاه ها هستند،  تعیین کننده در اختیار قرار گرفتن شعبه ایی جدید از یک فروشگاه زنجیره ایی هستند، تعیین کننده اختصاص حجم درخواستی از یک کالا برای یک فروشگاه هستند، تعیین کننده قرارگیری نیروی کار در شعبه خاص هستند، تعیین کننده میزان پرداختی برای یک نیرو و ارتقاء پست نیرو در فروشگاه و مناطق مختلف هستند.(به زودی گزارشی مبنی بر فعالیت یکی از دلالان فروشگاه همواره تخفیف منتشر می گردد)
 
اینها نمونه های کوچکی از توسعه قشر دلالان توسط فروشگاه های زنجیره ایی است، حال با توجه به این مطلب چگونه اصرار  دارند که باعث حذف واسطه و دلال از  بازار شده اند؟
 
در زمینه کاهش درصد تخفیف هم، چنان با سرعت پیش میروند که گاهی با کاهش روزانه درصد تخفیف مواجه هستیم.فروشگاه هایی که در ابتدا با تخفیف های ۱۰، ۲۰ و حتی ۵۰ درصدی کار خود را آغاز کرده بودند، اینک تخفیف را به یک، سه و شش درصد رسانده اند و این پرسش مطرح می شود که آیا دلالان و واسطه ها(حاشیه بازار) همین مقدار سود را از کالا می بردند؟!
 
پس بهتر است با وعده و شعارهای پوچ، افکار عمومی به بازی گرفته نشود و بیشتر از تخلفات موجود در سطح فروشگاه ها صحبت کنید تا با رفع نواقص بتوانید در امر خدمت رسانی به مردم و کوشا باشید.
 


تکیه بر صندلی مدیریت، شیوه جدید آقای مدیر
 
یکی از مواردی که باعث کاهش نواقص در هر نهاد و سازمان ( مخصوصا اقتصادی ) می شود، بازدید های مکرر و به دور از اطلاع قبلی مدیر از بخش های مختلف است.
 
اتحادیه فروشگاه های زنجیره ایی که در حال حاضر امیرخسرو فخریان را روی کرسی مدیریت خود دارد با حجم گسترده ایی از انتقادها مواجه است و این نقد ها بدون شک به این اتحادیه و نحوه مدیریت آن وارد است.
 
پرسش این است که چرا جناب مدیر به جای تکیه زدن های مداوم به صندلی اتحادیه، بازدیدی از نحوه مدیریت پرچالش فروشگاه در سطح شهر نداشته و ندارد.
 
آیا ایشان از مشکلات مدیران و کارمندان فروشگاه ها مطلع هستند؟
 
آیا از نحوه حضور و فعالیت مدیران مناطق آگاهی دارند؟
 
شاید در مرحله اول اعلام کنند که این وظیفه نهادهای مربوطه می باشد و وابسته به زمان کاری رئیس اتحادیه و فعالیت های مستمر ایشان امکان این بازدیدها ممکن نیست.
 


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی  عصر صنعت، تاریخ انتشار:27 مهر 1400، کدخبر: ،www.asresanatnews.ir،34985

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین